• Raisio Oyj/

Hävikistä herkuksi: Raision ja Nordic Umami Companyn yhteistyöstä on syntynyt herkullinen maustekastike

Mediatiedote 31.5.2023

Raision ja Nordic Umami Companyn vuosi sitten alkaneen yhteistyön tuloksia pääsee maistelemaan kesällä, kun tuotannon sivuvirroista valmistettu ’Härkis® tomaattinen maustekastike’ tulee tuotenäytteenä osaan K-ryhmän kaupoista. Raision ja Nordic Umami Companyn yhteistyössä on selvitetty Raision kasvipohjaisten tuotteiden tuotannosta syntyvien sivuvirtojen hyödyntämismahdollisuuksia luonnollisen umamin valmistuksessa. Sivuvirralla tarkoitetaan tuotannon yhteydessä ylijäävää raaka-ainetta tai sen osaa, joka tavallisesti päätyy hävikkiin.

Raisiolla ja Nordic Umami Companyllä on sama tavoite: kestävän ruokajärjestelmän edistäminen. Raisio keskittyy kasvipohjaisiin ja sydänterveellisiin tuotteisiin ja Nordic Umami Company puolestaan kehittää elintarviketeollisuuden sivuvirroista vegaanisia umami-tuotteita, valmistaen kasvipohjaisista proteiineista puuttuvaa ”lihaisaa” makua. Nordic Umami Companyn kehittämä, umamia erilaisista kasvipohjaisista raaka-aineista tuottava teknologia perustuu luonnon omiin prosesseihin. Teknologialle on haettu patenttia.

Yhteistyöhankkeessa hyödynnettiin Raision tehtaiden tuotannosta syntyviä sivuvirtoja. Yhteistyön ensisijainen tavoite oli löytää sivuvirroille uutta käyttöä ruuan raaka-aineena.

Tomaattisen maustekastikkeen raaka-aineet eli härkäpavun kuoret, kauralese ja kaurajauho ovat sivuvirtoja eli raaka-aineet ovat syntyneet muun tuotannon yhteydessä.

Osa Raision vastuullisuusohjelmaa

Yhteistyö Nordic Umami Companyn kanssa on osa Raision vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi tavoite on jatkuvasti vähentää ruoka- ja tuotantohävikkiä.

”Ensisijainen tavoitteemme on ennaltaehkäistä hävikkiä: haluamme parantaa prosesseja ja toimintatapoja niin, että hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän. Jos hävikkiä syntyy, tavoitteemme on, että myytäväksi kelpaamaton, mutta kuitenkin syömäkelpoinen ruoka päätyy takaisin ruokaketjuun ja syömäkelvoton hävikki puolestaan muuhun käyttöön. Yhteistyö Nordic Umami Companyn kanssa on yksi esimerkki siitä, että hävikistä saa aikaan herkkuja,” toteaa Raision ESG Manager Katri Järvinen-Wilén.

Raisio jatkaa sivuvirroista syntyvien raaka-aineiden toimittamista Nordic Umami Companylle myös jatkossa. ”Härkis®-tuotteiden valmistuksesta yli jäävälle härkäpavun kuorelle on löytynyt eri yhteistyökumppanuuksien kautta useampia käyttötapoja,” Katri Järvinen-Wilén kertoo.

”Olemme innoissamme yhteistyössä Raision kanssa syntyneestä herkullisesta tuotteesta. On hienoa, että voimme olla mukana lisäämässä herkullista makua meidän jokaisen arkeen, sekä osaltamme auttaa yrityksiä hyödyntämään muutoin hukkaan päätyvät ainekset. On hienoa olla suomalaisen kumppanin kanssa luomassa edellytyksiä sirkulaariselle ruokatuotannolle,” sanoo Nordic Umami Companyn CEO Kaisa Karhunen.

Pieni erikoiserä saatavilla näytteenä

’Härkis® tomaattinen maustekastike’ -tuotteesta tulee kesäkuun alussa erikoiserä tuotenäytteenä osaan K-ryhmän kaupoista pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Rajoitetusti jaettavan tuotenäytteen saa tietyistä kaupoista ostaessaan kaksi Härkis®-tuotetta. Kastiketta voi käyttää grillikastikkeen tavoin tuomaan grillattaviin herkkuihin umamin täyteläistä makua. Kastikkeella voi maustaa myös esimerkiksi Härkis®-hampurilaiset; reseptin löydät täältä: https://harkis.fi/fi/resepti/maukkaat-harkis-hampurilaiset/

Tuotenäyte on jaossa seuraavissa kaupoissa:

• K-Citymarket Ruoholahti, Helsinki
  • K-Supermarket Redi, Helsinki
  • K-Citymarket Pirkkala
  • K-Supermarket Ratina, Tampere
  • K-Supermarket Kuninkaankulma, Tampere
  • K-Citymarket Tampere Lielahti
  • K-Citymarket Hyvinkää
  • K-Citymarket Hämeenlinna Hämeensaari
  • K-Supermarket Raisio Center