• Raisio Oyj/

Ostakaa makkaraa -lastenlaulu sai lihattomana lokakuuna uudet sanat, joissa huomioidaan ilmastoystävällinen ruokavalio

Härkäpapuruokia valmistava Beanit teetti elokuussa 2021 tutkimuksen, jossa selvitettiin aikuisten käsityksiä lasten kouluruokasuosikeista. Paljastui, että aikuiset kuvittelevat lasten suosivan punaista lihaa, vaikka totuus on toinen: monet lasten suosikeista ovat kasvisruokia. Näiden tulosten pohjalta Beanit päätti päivittää koulun musiikkituntien Ostakaa makkaraa -klassikkokappaleen vastaamaan lasten käsityksiä. Uuden kasvispainotteisemman sanoituksen ja sovituksen on tehnyt palkittu lastenmusiikkiyhtye Pikku Papun Orkesteri.

Kohtuudella kohti kestävää ruokavaliota

Beanitin elokuussa 2021 teettämän tutkimuksen tulokset kertovat sukupolvien välisestä kuilusta ruokailuun liittyvien asenteiden suhteen: lapsille kasvisruoka on tavallista ja suosittua ruokaa siinä  missä lihakin, mutta monet aikuiset eivät tiedä tätä.

"Ruokakulttuurimme on muuttunut voimakkaasti ja siksi tuntuu oikeastaan aika vanhanaikaiselta opettaa lapsille laulua, jossa kehotetaan ostamaan makkaraa. Luontevampaa olisi, että laulun sanat mukailisivat lasten käsityksiä ja samalla tukisivat ruokakasvatusta kohti terveyden ja ympäristön kannalta kestävää ruokavaliota, toki makkaraa kieltämättä", kertoo Beanitin vuorovaikutusvastaava Jukka Kajan kappaleen taustoista.

Beanit haluaa tuoda kappaleella kohtuuden sanomaa myös lihattoman lokakuun keskelle, sillä monesti keskustelu lihan ja kasvisruoan välillä kärjistyy vastakkainasetteluksi, jossa ihmisen on valittava puolensa. Valinnan ei kuitenkaan tarvitse olla joko-tai lokakuussakaan, ja ilmaston ja oman terveyden kannalta merkittäviä vaikutuksia voi saada aikaan maltillisillakin muutoksilla.

UUSI OSTAKAA MAKKARAA
1. Ostakaa makkaraa, harvemmin kuin perunaa ja porkkanaa.

2. Popsikaa papua, se tuo lautaselle hyvää makua.

3. Maistakaa mansikkaa, väriä ja herkkua kun tarjoo maa.

4. Haukatkaa naurista, vihannesten syöminen on kaunista.

KUUNTELE UUSI OSTAKAA MAKKARAA TÄSTÄ

Makkaraa harvemmin kuin perunaa ja porkkanaa

Ostakaa makkaraa -kappaleen uudelleensovituskumppaniksi lähti Pikku Papun Orkesteri, joka Beanitin tapaan haluaa kannustaa ihmisiä kestäviin valintoihin, mutta ilman ehdottomuutta. Uudet sanat kehottavat edelleen ostamaan makkaraa, mutta harvemmin kuin perunaa ja porkkanaa.

"Ostakaa makkaraa on kappale, johon melkein jokaisella suomalaisella on jokin suhde. Nyt oli oikea aika tuoda kappale tähän päivään ja samalla tehdä siitä entistä monikäyttöisempi sovitus, joka sopii muillekin soittimille kuin nokkahuilulle", kertoo Heli Kajo Pikku Papun Orkesterista.

Vanha rallatus muodostui ennen vain kahdesta säkeestä, mutta nyt se on sovitettu kokonaiseksi kappaleeksi, jossa on useita säkeistöjä, ja jota on mahdollista soittaa kaikilla soittimilla – siis muillakin kuin nokkahuilulla. Orkesterille oli alusta lähtien itsestään selvää, että uudesta versiosta tehdään iloinen ja helposti lähestyttävä.

"Musiikki on tehty ihmisten käyttöön, joten toivomme tietysti, että tämäkin kappale saisi mahdollisimman monet innostumaan sen soittamisesta ja laulamisesta. Samalla olisi hienoa, jos ihmiset kiinnostuisivat tekemään kestävämpiä valintoja, jotta vielä sadankin vuoden päästä olisi maapallo, jolla laulaa", jatkaa Pikku Papun Orkesterin Maiju Kopra.

Uuden laulun sanat ja nuotit ovat ladattavissa Beanitin nettisivuilla, josta kuka tahansa voi ottaa ne käyttöönsä. Sekä Beanitin että Pikku Papun Orkesterin toiveena onkin, että mahdollisimman moni innostuisi opettelemaan uutta laulua kotona tai koulussa, joissa on saanut taas syyskuun puolivälistä alkaen laulaa.

Kuuntele Uusi Ostakaa makkaraa

Uusi Ostakaa makkaraa -kappale, sanat ja nuotit Beanitin nettisivuilla:
www.beanit.fi/uusiostakaamakkaraa #uusiostakaamakkaraa

Mediayhteydenotot:
Beanit, Vuorovaikutusvastaava Jukka Kajan, jukka.kajan@raisio.com, 0504674740

Liitteet:
Tuloksia Beanitin kouluruokakyselystä
Nuotti: Uusi Ostakaa makkaraa

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Yrityksemme kasvu perustuu kolmeen painopistealueeseen: Benecol®-tuotteisiin ja kasvistanoliesteriratkaisuihin, kasvipohjaiseen ruokaan sekä kaurapohjaisiin kuluttajatuotteisiin ja kauraan teollisuuden raaka-aineena. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol®, Beanit®, Härkis®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, hyvä maku ja vastuullisuus. Raision arvot – rohkeus, reiluus ja innostus – ohjaavat meitä kohti tavoitteitamme. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa. Raisio työllistää noin 400 henkilöä. www.raisio.com