• Raisio Oyj/

Raisio ja Intellectual Ventures perustavat yhteisyrityksen Suomeen Benemilk-keksinnön kaupallistamiseksi

Raisio oyj      Pörssitiedote 17.4.2013

RAISIO JA INTELLECTUAL VENTURES PERUSTAVAT YHTEISYRITYKSEN SUOMEEN BENEMILK-KEKSINNÖN KAUPALLISTAMISEKSI

Raisio ja Intellectual Venturesin hallinnoima Invention Development Fund ovat sopineet Benemilk Oy -nimisen yhteisyrityksen perustamisesta. Yhteisyrityksen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa Benemilk®-keksintöön liittyvää immateriaalioikeuksien salkkua sekä kaupallistaa keksintö globaaleille markkinoille. Järjestelyn myötä Benemilk-keksintö siirretään yhteisyritykselle, joka myöntää Raisiolle maksuttoman, yksinomaisen lisenssin keksintöön ja sen tuleviin sovelluksiin Suomessa.

Raision konserniyhtiö Nordic Feed Innovation Oy tulee omistamaan yhteisyrityksestä 75 % ja Intellectual Ventures (IV) 25 %. Raisio tulee omistamaan Nordic Feed Innovation Oy:stä 76 % ja Finnish Food Chain Development Oy 24 %. Edellä mainitut yhtiöt ovat järjestelyä varten perustettavia uusia yhtiöitä.

IV on maailman johtava immateriaalioikeuksiin erikoistunut yhtiö, joka luo, hallinnoi ja kaupallistaa keksintöjä ja immateriaalioikeuksia. Yhtiö hallinnoi yli 5 miljardin Yhdysvaltain dollarin sijoituspääomaa, joka on tuottanut yli 2 miljardia Yhdysvaltain dollaria lisenssitulona. IV:n salkussa on yli 40 000 patenttia ja patenttihakemusta. Pääkonttori sijaitsee USA:n Seattlessa. Yhtiön palveluksessa on globaalisti yli 800 henkilöä ja se tekee yhteistyötä yli 4 000 keksijän kanssa ympäri maailmaa. Yhtiön perustajia ovat mm. Microsoft-taustaiset Nathan Myhrvold and Edward Jung.

IV:n perustaja ja teknologiajohtaja Edward Jung kommentoi yhteisyritystä seuraavasti: "Intellectual Ventures on hyödyntänyt kansainvälistä tuhansia keksijöitä ja satoja organisaatioita käsittävää ekosysteemiään useiden monimutkaisten globaalien ongelmien ratkaisussa. Ongelmat ovat liittyneet mm. maatalouden toimitusketjun eri osa-alueisiin, esimerkkeinä ruokaan liittyvä turvallisuus, laatu, tehokkuus, ympäristövaikutukset ja innovaatiot. Monet globaalit haasteet liittyvät ruoan laajamittaiseen tuotantoon ja tästä olemme nähneet esimerkkejä Keniassa ja Kiinassa. Benemilk ja uusi yhteisyritys antavat meille mahdollisuuden ratkaista joitakin näistä globaaleista ongelmista. Benemilk on yksi lupaavimmista keksinnöistä, joita olemme nähneet ja mielestämme sillä on valtava maailmanlaajuinen potentiaali. Olen erittäin tyytyväinen mahdollisuudesta perustaa yhteisyritys Suomeen ja aloittaa yhteistyö Raision kanssa, joka on huippuluokan innovoija ruoka- ja agrosektorilla.”

Raision toimitusjohtaja Matti Rihko sanoo: ”Yhteistyö maailman suurimman keksintöihin erikoistuneen yrityksen kanssa on osoitus Raision vahvojen keksintöjen potentiaalista, vaikka Benemilk-patenttihakemuksemme ovat vielä käsittelyvaiheessa. Yhteistyö Intellectual Venturesin ja sen kansainvälisen ekosysteemin kanssa antaa parhaan mahdollisen osaamisen ja resurssit keksintöjemme parantamiseen, patentointiin, suojaamiseen ja globaaliin kaupallistamiseen. Lisäksi olen erittäin iloinen siitä, että yhteisyritys Intellectual Venturesin kanssa syntyy nimenomaan Suomeen.”

viestintä- ja IR-päällikkö

Lisätiedot: