• Raisio Oyj/

Raisio-konserni ja tanskalainen DLA Group sopivat raaka-ainehankintaan liittyvästä yhteistyöstä

Raisio Oyj     Lehdistötiedote, 14.3.2011

RAISIO-KONSERNI JA TANSKALAINEN DLA GROUP SOPIVAT RAAKA-AINEHANKINTAAN LIITTYVÄSTÄ YHTEISTYÖSTÄ

Raisio ja monipuolisesti raaka-aineita hankkiva tanskalainen DLA Group ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka myötä yhtiöt koordinoivat hankintatoimiaan useilla tuotealueilla. Alkuvaiheessa yhteistyö koskee ensisijaisesti rehuraaka-aineita ja tuotantopanoksia. Raisio ja DLA Group selvittävät myös yhteistyömahdollisuuksia Itä-Euroopassa.

"Olemme vakuuttuneita, että saamme Tanskan, Norjan, Ruotsin ja Baltian maiden markkinoilla jo toimivasta DLA:sta yhteistyökumppanin, jolla on samat tavoitteet ja joka toimii samojen korkeiden hankintaperiaatteiden mukaisesti kuin me. Hankintayhteistyöllä Raisio kykenee merkittävästi vahvistamaan kilpailukykyään kotimaan markkinoilla", kertoo Raision Viljakauppayksikön johtaja Pasi Lähdetie.

DLA Group'in toimitusjohtaja Peter Iversen uskoo yhteistyön tuovan uusia mahdollisuuksia molempien osapuolten hankintatoimintaan: "Tavoitteemme on kehittää DLA Groupista kilpailukykyinen toimija Pohjois-Euroopan raaka-ainemarkkinoilla. Yhteistyössä kansainvälisten kumppaneidemme kanssa kykenemme hankintatoimissa hyödyntämään suurempia volyymeja sekä aloittamaan uusi toimintoja uusilla markkina-alueilla."

Osana yhteistyötä yhtiöt kartoittavat mahdollisuuksia toimintojensa laajentamiseen Itä-Euroopassa. Yhteistyökumppanit perustavat työryhmän, joka selvittää mahdollisuuksia toiminnan laajentamiseen Itä-Euroopassa.

Viljakauppayksikön johtaja Pasi Lähdetie, p. 050 3609075
Business to Business -yksikön johtaja Leif Liedes, p. 050 60826
Toimitusjohtaja Peter Iversen, DLA Group, p. +45 24622613

DLA Konserniin kuuluu yhtiöt DLA Agro A.m.b.A/ DLA Agro Group, Vilomix Holding A/S, Baltic Agro Holding A/S sekä Dan Agro Holding A/S (Hedegaard). DLA Konserni koordinoi 31 osuuskunnan ja yksityisen raaka-aineyhtiön tukkukauppatoimintoja Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Osalla konsernin yhtiöistä on useampia tytäryhtiöitä, jotka jakautuvat tuotantoketjun alkupään ja loppupään yrityksiin. Tuotantoketjun alkupään yhtiöt vahvistavat konsernin asemaa tavarantoimittajiin nähden sekä tiettyjen raaka-aineiden esikäsittelyssä. Ketjun loppupään yhtiöt puolestaan vahvistavat konsernin asemaa yksittäisten tuotteiden ja markkina-alueiden osalta. DLA Konsernilla on merkittävä asema Skandinavian maatalousmarkkinoilla. Konsernin yhtiöillä on kaikkiaan 2500 työntekijää ja liikevaihto on 19 miljardia Tanskan kruunua.

Raisio on ruoka- ja rehuteollisuuden edelläkävijä ja kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision päätuotteita ovat elintarvikkeet ja niiden terveysvaikutteiset ainesosat sekä rehut ja maltaat. Kasvipohjaiset raaka-aineet varmistavat yhtiölle mahdollisuuden kehittyä yrityksenä, jonka toiminta on ekologisesti ja eettisesti kestävällä pohjalla. Raisio on Suomen suurin viljan jalostaja. Yhtiö haluaa varmistaa ja kehittää turvallista ja jäljitettävää ruokaketjua pellolta kaupan varastoon. Noin 95 % Raision viljaraaka-aineesta tulee Suomesta. Raisio tarjoaa herkullisia, terveellisiä ja ekologisia tuotteita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Raisio Oyj on suomalainen yhtiö, jonka osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Yhtiön palveluksessa on noin 1500 henkilöä ja toimintaa on 12 maassa. Konsernin päämarkkina-alueita ovat Suomi, Iso-Britannia, Ruotsi, Puola, Venäjä, Ukraina ja Baltia.