Raisio myi USA:n esteröintilaitoksensa

Raisio Oyj      Pörssitiedote 19.4.2013

RAISIO MYI USA:N ESTERÖINTILAITOKSENSA

Raisio on 18.4.2013 allekirjoitetulla sopimuksella myynyt ja luovuttanut Yhdysvalloissa sijaitsevan esteröintilaitoksensa yhdysvaltalaiselle Avoca Inc:lle, joka on Pharmachem Laboratories Inc:n tytäryhtiö. Kaupan myötä Benecol-tuotteiden sisältämän ainesosan, kasvistanoliesterin, valmistus keskitetään Raisiossa sijaitsevalle tehtaalle ja toiminnan kannattavuus paranee konsernin tavoitteen mukaisesti.

Raisio rakensi esteröintilaitoksen South-Carolinan osavaltiossa sijaitsevaan Summervilleen vuonna 1998. Summervillen tehdas on toiminut varalaitoksena, jota on ajettu pienellä volyymillä. Vuonna 2012 tehtaan liikevaihto ilman kasvistanoliesterin valmistusta oli noin 3,2 miljoonaa euroa. Tehdas työllistää 19 henkilöä.

Avoca kuuluu Pharmachem Laboratories -yhtiöön, jonka pääkonttori sijaitsee Kearnyssä New Jerseyn osavaltiossa. Pharmachem Laboratories on kansainvälinen korkealaatuisten ainesosien innovoija, valmistaja ja välittäjä. Avoca tarjoaa asiakkailleen räätälöityjä, yksilöllisiä kasviuutteisiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Avoca on tehnyt jo 40 vuoden ajan läheistä yhteistyötä mm. maailman tärkeimpien maku- ja tuoksuyritysten kanssa. Vuonna 2012 Avocan liikevaihto oli noin 60 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki ja kasvistanoliesteri Raision maailmanlaajuisesti patentoima ainesosa. Raision laaja partneriverkosto myy ja markkinoi Benecol-tuotteita noin 30 maassa viidessä maanosassa. Benecol-liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2012 oli 45 miljoonaa euroa.

viestintä- ja IR-päällikkö

Benecolin liiketoimintajohtaja Mikko Laavainen, p. 040 576 8348