Raisio myy kalanrehuliiketoimintansa Finnforelille

Raisio Oyj, pörssitiedote 28.2.2023 kello 8.30

Raisio on myynyt kalanrehuliiketoimintansa Finnforel Oy:n tytäryhtiölle. Perustettavan yhtiön muita osakkaita ovat amerikkalainen AllTech Corporation sekä suomalainen Heino Group. Velaton kauppahinta on seitsemän miljoonaa euroa ja yritysjärjestely toteutetaan osakekauppana. Raisioaqua Oy on siirtynyt uudelle omistajalle eikä kauppa vaadi kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

”Raisioaqua Oy on ainoa suomalainen kalanrehujen valmistaja, ja sen tuotannolla on suuri merkitys myös suomalaisen kalankasvatuksen ja huoltovarmuuden kannalta. Siksi on hienoa, että liiketoiminnalle löytyi hyvä uusi koti ja ostaja, jonka kokonaisuuteen Raisioaquan kalanrehut sopivat ja joka jatkaa tehtaan toimintaa Raisiossa. Raisioaqua on suoriutunut hyvin vuoden 2022 haastavassa markkinaympäristössä,” Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi toteaa.

Finnforel Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka A. Viljakainen on tyytyväinen toteutuneesta yrityskaupasta ja kertoo: ”Finnforelin missio on ollut tuoda kuluttajille ekologisesti tuotetut Saimaan Tuore -kalatuotteet ja synnyttää Suomeen vahva vientiteollisuuden ala. Olemme siirtyneet strategiassamme vaiheeseen, jossa kehittämiämme gigafactor-tuotantolaitoksia tullaan rakentamaan eri puolille maailmaa. Osana tätä strategiaa on tärkeää edistää entistäkin ekologisemman kalanrehun kehitystä ja tuotantoa. Raisiolta nyt ostettavalla 60 000 tonnin laitoksella, yhdistettynä kumppanuuteemme Alltech-Coppensin kanssa, haluamme turvata luotettavat rehutoimitukset Itämeren alueen kalankasvattajille yhdistettynä tuotekehitykseen maailman suurimman toimijan kanssa. ”

Kalanrehuliiketoiminnan palveluksessa olevat 27 työntekijää jatkavat vanhoina työntekijöinä yhtiön palveluksessa.

Lopetetuissa toiminnoissa raportoidusta kalarehuliiketoiminnan tuloksesta ja sen osakkeiden luovutuksesta ei ennakoida syntyvän merkittävää taloudellista vaikutusta Raision vuoden 2023 ensimmäiselle kvartaalille. Raisio kirjasi vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulokseen 4,1 miljoonaa euroa arvonalentumistappion Raisioaquan käyttöomaisuudesta. Kalarehuliiketoiminnan liikevaihto tilikaudella 2022 oli 24,9 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -5,1 miljoonaa euroa sisältäen 4,1 miljoonan euron arvonalennustappion.

Finnforel Oy on vuonna 2017 perustettu kiertovesikasvattamo, joka on erikoistunut genetiikkaan ja siihen liittyvään teknologiaan. Yhtiöllä on tällä hetkellä pilottilaitokset Varkaudessa, Hollolassa ja Joroisissa, joissa tuotetaan noin miljoona kiloa ekologisesti kasvatettua kirjolohta vuosittain. Yhtiön tunnetuin tuotemerkki on Saimaan Tuore, jonka kirjolohituotteita saa yli tuhannesta ruokakaupasta ympäri Suomen.

Lisätietoja: www.finnforel.com

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883

talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 kuudessa maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2022 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli noin 221 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos noin 18 miljoonaa euroa. www.raisio.com