Raisio ostaa Beanit®- ja Härkis® -tuotteista tunnetun Verso Foodin

Raisio Oyj, pörssitiedote 1.4.2021 kello 8.30

Raisio ostaa Beanit®- ja Härkis® -tuotteistaan tunnetun Verso Food Oy:n. Suomessa markkinajohtajuuden saavuttaneet härkäpaputuotteet ja Verso Foodin osaaminen tukevat Raisio-konsernin keskeisiä kasvutavoitteita.

Raisio Oyj sekä Kavli Holding AS ja Kavli Oy (myöhemmin ”Kavli”) ovat 1.4.2021 allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Raisio ostaa Kavlilta Verso Food Oy:n koko osakekannan. Velaton kauppahinta on 7 miljoonaa euroa ja miljoona kappaletta Raisio Oyj:n hallussa olevia vaihto-osakkeita. Osakkeina maksettava osuus toteutetaan suunnattuna osakeantina, jonka ehdot ja muut tarkemmat tiedot löytyvät 1.4.2021 julkaistavasta, antiin liittyvästä Raisio Oyj:n pörssitiedotteesta. Kauppa ei vaadi kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Vuonna 2010 perustettu ja härkäpaputuotteistaan tunnettu Verso Food on kasvattanut liikevaihtoaan voimakkaasti viime vuosina.  Vuonna 2020 Verso Foodin liikevaihto kasvoi noin 20 %, päätyen noin kahdeksaan miljoonaan euroon. Suurten investointien ja voimakkaiden myyntipanostusten johdosta Verso Foodin liiketoiminta on vielä tappiollista. Vuonna 2019 liiketulos oli noin 3,6 ja vuonna 2020 noin 4,5 miljoonaa euroa tappiollinen. Raisio on valmistellut laajamittaista arvonluonti- ja integraatiosuunnitelmaa, joilla varmistetaan kasvun jatkuminen ja kannattavuuden parantuminen. Verso Food työllistää noin 30 elintarvikealan ammattilaista, jotka siirtyvät yrityskaupan myötä vanhoina työntekijöinä Raisio-konserniin.

Kasvipohjaiset lisäarvotuotteet strategian keskiössä

”Julkistettava yrityskauppa sopii erinomaisesti Raision strategiaan. Yksi keskeisistä strategisista tavoitteistamme on kasvipohjaisiin lisäarvotuotteisiin perustuva kasvu. Verso Foodin avulla saamme voimakkaasti kasvavan kasviproteiinimarkkinan johtajuuden Suomessa”, sanoo Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi. ”Yrityskauppa tuo lisäksi mukanaan strategista kyvykkyyttä täydentävää tuotantoteknologiaa sekä tuotekehitys- ja markkinointiosaamista. Haluan toivottaa uudet kollegat lämpimästi tervetulleeksi Raision perheeseen”, Kuusniemi jatkaa.

”Kuten Raision, myös Verso Foodin kasvutavoitteet ovat kansainvälisillä markkinoilla. Olemme investoineet viime vuosina voimakkaasti laajentaaksemme kasviproteiinipohjaisten elintarvikkeiden menestystarinaa myös kansainvälisille markkinoille. Yhdistämällä voimamme Raision kanssa saamme huomattavasti lisämuskeleita kansainvälisen laajentumisemme nopeuttamiseksi. Yhdessä olemme enemmän kuin osiemme summa”, sanoo Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää.

”Kavlin täsmennetyn strategian mukaisesti keskitymme jatkossakin erityisesti kasvipohjaisiin tuotteisiin, omien fokuskategorioidemme puitteissa. Uskon vilpittömästi, että Raisio on loistava uusi omistaja Verso Foodille ja voi auttaa yhtiötä kasvamaan niin Suomessa kuin Suomen ulkopuolella”, sanoo Kavli Holding AS:n toimitusjohtaja Kenneth Hamnes.

Verso Food liitetään osaksi Raision lukuja 1.4.2021 lähtien. Yhtiön myynnistä noin 80 % on kuluttajatuotteiden myyntiä, joten se tullaan raportoimaan osana Raision Terveelliset Elintarvikkeet -segmenttiä. 20 % Verso Foodin myynnistä on HoReCa- ja teollista myyntiä, joka suunnitellaan raportoitavan Terveelliset Ainesosat -segmentissä.

Yrityskauppa ei vaikuta Raision vuoden 2021 ohjeistukseen. Yhtiö arvioi edelleen, että vuonna 2021 Raision liikevaihto kasvaa (liikevaihto 2020: 233,6 miljoonaa euroa) ja että kasvuinvestointeihin etupainotteisesti syntyvät kulut aiheuttavat vuonna 2021 painetta kannattavuuteen verrattuna vuoteen 2020.

Raisio on parhaillaan päivittämässä strategiaansa kaudelle 2022-2025. Yhtiö tulee kertomaan päivitetystä strategiastaan tarkemmin vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon loppupuolelle suunnitellussa pääomamarkkinapäivässä. Pandemiatilanne voi vaikuttaa strategian julkistamisajankohtaan ja yksityiskohtiin. Samassa yhteydessä yhtiö kertoo myös lisää Raision teollisuusalueelle rakenteilla olevan uuden tuotantolaitoksen roolista yhtiön strategiassa.

Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883

Talousjohtaja Toni Rannikko, p. 040 078 8812

Raisio on kansainvälinen pörssiyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan, elintarvikkeiden ainesosiin ja kalanrehuihin. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa. Raisiolaisia on noin 350. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.