Raisio Oyj, Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2015: Raision liiketulos 9,6 miljoonaa euroa

Raisio Oyj     Osavuosikatsaus 7.5.2015 klo 8.30

RAISION LIIKETULOS 9,6 MILJOONAA EUROA

Tammi-maaliskuu 2015 ilman kertaluonteisia eriä

• Konsernin liiketulos oli 9,6 (5,4) miljoonaa euroa, mikä on 7,9 (4,6) % liikevaihdosta.
  • Brändit-yksikön liiketulos oli 11,3 (6,4) miljoonaa euroa, mikä on 12,1 (8,9) % liikevaihdosta.
  • Raisioagron liiketulos oli 0,1 (0,0) miljoonaa euroa.
  • Konsernin liikevaihto oli 122,5 (116,7) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 7,7 (-10,9) miljoonaa euroa.

Raisio-konsernin keskeiset tunnusluvut ilman kertaluonteisia eriä

1-3/2015 1-3/2014 1-12/2014
Tulos
Liikevaihto M€ 122,5 116,7 493,9
   Liikevaihdon muutos % 5,0 -9,1 -11,4
Liiketulos (EBIT) M€ 9,6 5,4 34,8
   Liiketulos % 7,9 4,6 7,0
Poistot ja arvonalennukset M€ 3,6 3,9 14,6
Käyttökate (EBITDA) M€ 13,2 9,3 49,5
Nettorahoituskulut M€ -0,5 -0,3 -1,5
Tulos/osake (EPS) 0,05 0,03 0,18
Tase
Omavaraisuusaste % 55,7 64,7 60,2
Nettovelkaantumisaste % 20,6 -4,2 22,2
Korollinen nettorahoitusvelka M€ 67,4 -13,3 72,2
Oma pääoma/osake 2,08 2,00 2,07
Investoinnit * M€ 2,1 4,8 104,9

* Sisältäen yritysostot

Toimitusjohtaja Matti Rihkon katsaus

”Raision ensimmäisen vuosineljänneksen 9,6 miljoonan euron liiketulos on yli neljä miljoonaa euroa ja 78 prosenttia parempi kuin vuosi sitten. Liiketuloksen paraneminen oli ennakoitu ja vahvisti Raision palanneen takaisin kasvun uralle. Merkittävimmin konsernin liiketulosta paransi Johnson & Johnson -yhtiöiltä ostetun Benecol-kuluttajatuoteliiketoiminnan liittäminen osaksi Raisiota ja alkuvuoden myynnin hyvä kehitys.

Viime vuoden lopulla ostettu Benecol-liiketoiminta on integroitu onnistuneesti ja suunnitelmien mukaisesti osaksi Raisiota. Benecol-liiketoiminnan osto Johnson & Johnson -yhtiöiltä oli Raisiolle onnistunut kauppa. Benecol-tuotteiden kotimarkkinoilla Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Belgiassa, Puolassa, Suomessa, Portugalissa ja Hongkongissa kehitämme liiketoimintaa omista lähtökohdistamme, panostamme markkinointiin ja uusien, kuluttajien tarpeiden mukaisten tuotteiden innovointiin.

Isossa-Britanniassa Newportin välipalapatukkatehtaan tuotannon tehostaminen eteni hyvin ja liiketoiminnan kannattavuus parani. Raisio jatkaa työtä muroliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi ja tulevaisuuden vaihtoehtojen kartoittamiseksi. Sekä välipalapatukat- että muroliiketoiminta alisuoriutuivat suhteessa Raision tavoitetasoon.

Raisioagro teki voitollisen liiketuloksen. Suomessa maitotilojen rakennemuutos etenee, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että tiloilla yhä yleistyvään seosrehuruokintaan sopivien lisäarvotuotteiden kysyntä kasvaa. Raisioagro lanseerasi alkuvuonna uuden Benemilk Booster -tiivisteen, jonka myynti on hyvässä kasvussa. Maitotilojen monipuoliset tarpeet täyttävä tuotevalikoima on avain Benemilk-rehujen markkinaosuuden kasvattamiselle tilanteessa, jossa joka kymmenes suomalainen lypsylehmä syö Benemilk-rehua.

Työ Benemilk-innovaation globaaliksi kaupallistamiseksi jatkui vahvana. Potentiaalisten partneriehdokkaiden tekemät ruokinta- ja tuotantokokeet vievät pitkän ajan. Uudet innovaatiot avaavat mahdollisuuksia liiketoiminnan laajentamiselle.”

Näkymät 2015

Raisio ennakoi liikevoittonsa palautuvan pitkäaikaisen trendinsä mukaiseen kasvuun.

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Antti Elevuori, p. 040 560 4148
viestintä- ja IR-päällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Toimitusjohtajan englanninkielinen video julkaistaan Raision nettisivuilla osoitteessa www.raisio.com.

Raisio-konserni lyhyesti

Raisio Oyj on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminta on jaettu kahteen yksikköön: Brändeihin ja Raisioagroon. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä, Puola, Viro ja Ruotsi. Raision osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 494 miljoonaa euroa ja liiketulos 35 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 1 900 henkilöä. Raision tunnetuimmat brändit ovat Benecol, Honey Monster, Elovena, Sunnuntai, Nordic, Poppets ja Benemilk.

NASDAQ OMX
Keskeiset mediat