Raisio Oyj: Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2020

Raisio Oyj:n osavuosikatsaus 6.5.2020 klo 8.30

Strategian edistämistä ja ruokahuollon turvaamista poikkeusoloissa

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Tammi-maaliskuu 2020

• Konsernin liikevaihto oli 54,7 (49,9) miljoonaa euroa, kasvua +9,7 %.
  • Liiketulos oli 6,6 (5,0) miljoonaa euroa, mikä on 12,0 (10,0) % liikevaihdosta. Liiketulos kasvoi +32 % vertailukaudesta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto oli 37,3 (34,7) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 5,3 (4,0) miljoonaa euroa, mikä on 14,2 (11,5) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto oli 25,6 (21,8) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 2,2 (1,3) miljoonaa euroa, mikä on 8,6 (6,2) % liikevaihdosta.
  • ROIC oli 4,4 % (10 %).
  • Konsernin vuoden 2020 näkymät ovat muuttumattomat.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

1-3/2020 1-3/2019 1-12/2019
Liikevaihto M€ 54,7 49,9 236,3
Liikevaihdon muutos % 9,7 0,4 3,5
Liiketulos M€ 6,6 5,0 27,3
Liiketulos liikevaihdosta % 12,0 10,0 11,5
Käyttökate M€ 8,1 6,6 33,6
Tulos/osake  € 0,01 0,03 0,16

TOIMITUSJOHTAJA PEKKA KUUSNIEMI:

Raision ensimmäinen vuosineljännes oli henkilöstömme voimannäyttö. Alkanut vuosi on strategiajaksomme toinen ja sen kantavana teemana on kaurapohjaisten lisäarvotuotteiden kansainvälistäminen. Tammikuussa ilmoitimme kahdesta tämän tavoitteen eteen tehdystä strategisesta askeleesta - Nokian myllyn uudistamisesta erityisesti gluteenittomien kauratuotteiden valmistamiseen liittyen sekä 95-vuotiaan Elovena-brändin päivitys kansainvälisille markkinoille ja uusiin tuotekategorioihin paremmin soveltuvaksi.

Toiminnan luonne muuttui kvartaalin aikana pandemian myötä hyvin taktiseksi toimituskyvyn maksimointiin tähtääväksi työksi. Kysyntä ohjautui voimakkaasti vähittäiskauppaan foodservice- asiakkaiden kysynnän laskiessa nopeasti sektorin asiakkaiden toiminnan vaikeutumisen myötä. Erityisesti viljapohjaiset tuotteet olivat kuluttajien varautumisen kohteena maaliskuun aikana, samalla kauppa keskitti tilauksiaan suurivolyymisiin tuotteisiin voidakseen selvitä logistisesta haasteesta kysyntäpiikin aikana. Keskitimme myös omassa toimitusketjussamme volyymit ja pystyimme mielestäni kiitettävällä tavalla hoitamaan oman osuutemme poikkeustilan aiheuttamien kysyntämuutosten eskaloituessa.

Ensimmäisen kvartaalin liikevaihto nousi lähes kymmenen prosenttia vertailukauteen nähden, ollen 54,7 miljoonaa euroa (49,9) ja liikevoitto kohosi 6,6 miljoonaan euroon (5,0) ollen 12,0% liikevaihdosta (10,0). Vahva kehitys johtui kolmesta seikasta; suunnitelman mukaan sujuneesta jakson alkuosasta, maaliskuun kysyntäpiikistä sekä kalanrehukauden tuotantokapasiteetin paremman hallittavuuden vuoksi tapahtuneista ennakkotoimituksista pääosin venäläisille asiakkaillemme. Raisiolle keskeiset valuutat ovat olleet laskusuunnassa euroa vasten, mutta eivät tarkastelujaksolla aiheuttaneet negatiivisia muutoksia volyymiin.

Kasvipohjaisten lisäarvotuotteidemme kehitys- ja tuotantolaitoksen investointi on edennyt täysin suunnitelman mukaan ja olemme jo rekrytoineet kaikki keskeiset avainhenkilöt uuden tehtaan käynnistämistä varten. Toistaiseksi poikkeustila ei ole aiheuttanut viivästyksiä hankkeelle. Katsauskauden lähes 5,7 (2,4) miljoonan investoinneista uusi tuotantolaitos on merkittävin. Myös kalanrehutehtaan tuottavuuteen tähtäävät parannukset ansaitsevat maininnan.

Poikkeustilan jatkuessa olemme varautuneet raaka-aineiden saatavuuden osalta hyvin ja toimituskykymme on tältä osin turvattu uuteen satoon asti. Matkustamisrajoitukset tulevat aiheuttamaan työvoimapulaa maatalouteen alkavalla satokaudella, vaikutus on kuitenkin vähäisempi viljojen viljelyyn kuin käsityövaltaisempaan viljelyyn.

Henkilöstömme on osoittanut upeaa joustavuutta tilanteen muututtua äkisti. Olemme pystyneet skaalaamaan tuotantoamme nopeasti ja hoitaneet oman osuutemme ruokahuollon turvaamisesta hyvin. Tarkastelujakson aikana olemme edelleen tehneet uusia rekrytointeja yhtiön strategian mukaista, kriisinjälkeisen ajan, kasvua vauhdittamaan. Lämmin kiitokseni koko henkilöstölle hyvin tehdystä työstä edelleen jatkuvana poikkeusaikana.

NÄKYMÄT 2020

Konsernin näkymät ovat muuttumattomat.

Vuonna 2020 Raisio arvioi jatkuvien toimintojen liikevaihdon kasvavan (2019: 236,3 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan yli 10 prosenttia liikevaihdosta.

Raisio jatkaa investointeja brändeihin, tutkimukseen ja kehitykseen sekä omaan tuotantoon yhtiön tärkeimmissä tuotekategorioissa.

Raisiossa 6. toukokuuta 2020

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Toni Rannikko, p. 040 078 8812
sijoittajasuhdejohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Osavuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Raisio julkistaa vuoden 2020 puolivuotiskatsauksen 5.8.2020.

Raisio on kansainvälinen pörssiyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan, elintarvikkeiden ainesosiin ja kalanrehuihin. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Sunnuntai, Torino ja Benella. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 236 miljoonaa euroa ja liiketulos 27 miljoonaa euroa. Raisiolaisia on noin 320. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.

Nasdaq
Keskeinen media