Raisio Oyj: Raisio rakentaa bioenergialaitoksen Suomeen

Raisio Oyj, pörssitiedote 27.1.2016

RAISIO RAKENTAA BIOENERGIALAITOKSEN SUOMEEN

Raisio-konserni rakentaa Raision tehdasalueelleen bioenergialaitoksen, jonka myötä yhtiön omissa toiminnoissaan käyttämä ja tehdasalueen muille toimijoille myytävä teollisuushöyry ja kaukolämpö tuotetaan puuhakkeella. Investoinnin arvo on noin kahdeksan miljoonaa euroa ja sen arvioitu välillinen työllistämisvaikutus koko ketjussa on 30 - 40 työpaikkaa. Oman bioenergialaitoksen myötä Raisio ottaa ison harppauksen kohti hiilineutraaliutta.

Oman bioenergialaitoksen rakentaminen Raision tehdasalueella käytettävän teollisuushöyryn ja kaukolämmön tuotantoon on osa yhtiön tavoitetta korvata fossiilisia polttoaineita uusiutuvalla energialla aina, kun se on ekologisesti ja taloudellisesti kannattavaa. Uusi bioenergialaitos käyttää polttoaineena puuhaketta, joka hankitaan paikallisilta metsänhoitoyhdistyksiltä ja muilta toimittajilta. Teholtaan 9,5 MW:n bioenergialaitos käyttää puuhaketta keskimäärin kolme rekka-autollista vuorokaudessa.  Rakennustyöt aloitetaan kevättalvella 2016 ja laitos otetaan käyttöön kevään 2017 aikana.

Investoinnin myötä Raision tehdasalueella tuotettavalla lämpöenergialla valmistettavien tuotteiden hiilidioksidipäästöt pienenevät selvästi. Höyryn toimittamiseen liittyvä hävikki vähenee murto-osaan nykyisestä ja energiatuotannon ympäristöpäästöt pienenevät oman bioenergialaitoksen myötä.

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Jarmo Puputti, Raisioagro ja Raisionkaaren teollisuuspuisto, puh. 050 352 8740

Raisio on kansainvälinen kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminnot on jaettu kahteen yksikköön: Brändit ja Raisioagro. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä ja Puola. Kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden markkinat ovat maailmanlaajuiset. Raisio Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Raision liikevaihto vuonna 2014 oli 494 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa on noin 1700 henkilöä. Raision parhaiten tunnettuja brändejä ovat Benecol, Benemilk, Elovena, Honey Monster, Fox’s ja Poppets. Benemilk-rehut maidontuotantoon ja Benecol kolesterolin alentamiseen ovat Raision huippuinnovaatioita. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com

Nasdaq