Raisio Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus

Raisio Oyj      Pörssitiedote 23.8.2021

Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus

Raisio Oyj on vastaanottanut arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen seuraavan ilmoituksen Pendal Group Limited -nimiseltä yhtiöltä. Ilmoituksen mukaan Pendal Group Limitedin  ja sen määräysvallassa olevien jäljempänä ilmoitettujen yhteisöjen osuus Raisio Oyj:stä on 9.8.2021 ylittänyt 5 prosentin rajan.

Ilmoituksen mukaan osakkeenomistaja on Pendal Group Limited, jonka omistamien Raisio Oyj:n osakkeiden kokonaismäärä 9.8.2021 on 8.368.091, joka vastaa 5,07 prosenttia Raisio Oyj:n liikkeelle lasketuista osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä. Raisio Oyj on korjannut ilmoittajan ilmoittamaa osuutta äänistä. Oikea osuus, huomioiden Raisio Oyj:n kaksi osakesarjaa, on 1,11 prosenttia äänistä (ei ilmoittajan ilmoittama 5,07 %).

Raisio Oyj:llä on kaksi osakesarjaa, joista K-sarjan osake tuottaa 20 ääntä ja V-sarjan osake yhden äänen. Raisio Oyj:n liikkeeseen laskemien osakkeiden kokonaismäärä on 165.149.030 kappaletta ja osakekanta tuottaa yhteensä 754.107.534 ääntä.

Pendal Group Limitedin osuus ilmoituksen mukaan:

% osakkeista ja äänistä % osakkeista ja äänistä rahoitusvälineiden kautta Yhteenlaskettu
 % -osuus
Kohdeyhtiön osakkeiden ja äänten kokonaismäärä
Osuus liputus-
rajan saavuttamisen
tai rikkoutumisen jälkeen
5,07 %* 5,07 % * 5,07 %* 165.149.030*

*Raisio Oyj on korjannut ilmoittajan ilmoittamaa osuutta äänistä. Oikea osuus, huomioiden Raisio Oyj:n kaksi osakesarjaa, on 1,11 prosenttia äänistä.

Ilmoitetut tiedot tilanteesta liputusrajan rikkoutumisen jälkeen:

A: Osakkeet ja äänet
Osakesarja / osakelaji ISIN-koodi Osakkeiden ja äänten lukumäärä Osakkeiden ja äänten %-osuus
FI0009002943 Suora
(AML 9:5)
Välillinen
(AML 9:6 ja 9:7)
Suora
(AML 9:5)
Välillinen
(AML 9:6 ja 9:7)
8.368.091 5,07 % *
YHTEENSÄ A 8.368.091 5,07 % *

Koko määräysvaltaketju (ylintä määräysvaltaa käyttävästä luonnollisesta henkilöstä tai oikeushenkilöstä alkaen), jonka kautta osakkeita, äänioikeuksia tai rahoitusvälineitä hallitaan:

Nimi % osuus osakkeista ja äänistä %osuus osakkeista ja äänistä rahoitusvälineiden kautta Osakkeet, äänet ja rahoitusvälineet yhteensä
Pendal Group LimitedPendal UK LimitedJ O Hambro Capital Management Holdings LimitedJ O Hambro Capital Management Limited Alle 5 % Alle 5 % Alle 5 %
Pendal Group LimitedPendal USA Inc.Thompson, Siegel & Walmsley LLC Alle 5 % Alle 5 % Alle 5 %

Thompson, Siegel & Walmsley LLC ja J O Hambro Capital Management Limited ovat Pendal Group Limitedin määräysvallassa. Thompson, Siegel & Walmsley LLC:n omistaa Pendal USA Inc, jonka omistaa Pendal Group Limited. Thompson, Siegel & Walmsley LLC:n osuus on alle 5 %. J O Hambro Capital Management Limitedin omistaa J O Hambro Capital Management Holdings Limited, jonka omistaa Pendal UK Limited, jonka puolestaan omistaa Pendal Group Limited. J O Hambro Capital Management Limitedin osuus on alle 5 %.

Pekka Kuusniemi, toimitusjohtaja                                 Mika Saarinen, talousjohtaja

Mika Saarinen, talousjohtaja
Puh. 0400 726 808, communications@raisio.com

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Yrityksemme kasvu perustuu kolmeen painopistealueeseen: Benecol®-tuotteisiin ja kasvistanoliesteriratkaisuihin, kasvipohjaiseen ruokaan sekä kaurapohjaisiin kuluttajatuotteisiin ja kauraan teollisuuden raaka-aineena. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol®, Beanit®, Härkis®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, hyvä maku ja vastuullisuus. Raision arvot – rohkeus, reiluus ja innostus – ohjaavat meitä kohti tavoitteitamme. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa. Raisio työllistää noin 380 henkilöä. www.raisio.com