Raisio Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus

Raisio Oyj Pörssitiedote 15.3.2023

Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus

Raisio Oyj (”Raisio”) on 15.3.2023 vastaanottanut arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen seuraavan ilmoituksen Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:ltä (”MTK”). Ilmoituksen mukaan Raisio on mitätöinyt yhtiön hallussa olevia omia osakkeitaan ja osakkeiden kokonaismäärässä tapahtunut muutos on vaikuttanut myös MTK:n omistukseen; MTK:n omistamien Raision osakkeiden kokonaisäänimäärä on  ylittänyt 10 prosenttia 1.2.2023.

Ilmoituksen mukaan MTK:n omistamien Raision osakkeiden kokonaismäärä on 3 933 480, joka vastaa 2,47 prosenttia Raision kaikista liikkeelle lasketuista osakkeista ja 10,24 prosenttia kaikkien osakkeiden tuottamista äänistä.

Raisiolla on kaksi osakesarjaa, joista K-sarjan osake tuottaa 20 ääntä ja V-sarjan osake yhden äänen. Raision liikkeeseen laskemien osakkeiden kokonaismäärä on 159 170 336 kappaletta ja osakekanta tuottaa yhteensä 731 323 834 ääntä.

MTK:n osuus ilmoituksen mukaan:

% osakkeista ja äänistä

% osakkeista ja äänistä rahoitusvälinei-den kautta

Yhteenlaskettu
 % -osuus

Kohdeyhtiön osakkeiden ja äänten kokonaismäärä

Osuus liputus-
rajan saavuttamisen
tai rikkoutumisen jälkeen

159 170 336 osaketta*

731 323 834 ääntä*

*Raisio Oyj on korjannut ilmoittajan antamaa tietoa kohdeyhtiön osakkeiden ja äänten kokonaismäärästä.

Tiedot omistus- ja ääniosuudesta liputusrajan saavuttamisen tai rikkoutumisen jälkeen:

1. Osakkeet ja äänet

3 933 480 osaketta

74 879 100 ääntä

10,24% äänistä

*Raisio Oyj on korjannut ilmoittajan antamaa tietoa.

Koko määräysvaltaketju (ylintä määräysvaltaa käyttävästä luonnollisesta henkilöstä tai oikeushenkilöstä alkaen), jonka kautta osakkeita, äänioikeuksia tai rahoitusvälineitä hallitaan:

Nimi

% osuus osakkeista ja äänistä

%osuus osakkeista ja äänistä rahoitusvälineiden kautta

Osakkeet, äänet ja rahoitusvälineet yhteensä

MTK ry

(Y-tunnus 0215194-5)

2,47 % osakkeista ja 10,24 % äänistä

3 932 980 osaketta ja 74 878 600 ääntä

Viestimedia Oy

(Y-tunnus 0111165-0)

0,0003 % osakkeista* ja 0,00007 % äänistä

500 osaketta ja ääntä

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry omistaa yli 10 % Raisio Oyj:n äänivallasta. Tämän ohella MTK-konserniin kuuluva Viestimedia Oy omistaa 500 kpl Raisio Oyj:n V-osaketta. Konsernin muut tytär- tai osakkuusyhtiöt eivät omista Raisio Oyj:n osakkeita.

Mika Saarinen, talousjohtaja
Puh. 0400 726 808

Raisio Oyj
Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Beanit®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 kuudessa maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2022 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli noin 221 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos noin 18 miljoonaa euroa. www.raisio.com