Raisio Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2018

Raisio Oyj, Osavuosikatsaus, 4.5.2018 klo 8.30

RAISION OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2018

Tammi-maaliskuu 2018, jatkuvat toiminnot

• Raisio-konsernin liikevaihto oli 67,8 (69,3) miljoonaa euroa.
  • Konsernin vertailukelpoinen liiketulos oli 7,4 (7,8) miljoonaa euroa, mikä on 10,9 (11,3) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevaihto oli 48,1 (50,3) miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos oli 8,3 (9,8) miljoonaa euroa, mikä on 17,2 (19,5) % liikevaihdosta.
  • Raisioagro-yksikön liikevaihto oli 19,7 (19,1) miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 0,1 (-0,3) miljoonaa euroa.
  • Raisio päivitti katsauskauden jälkeen 26.4.2018 konsernin koko vuoden näkymät liikevaihdon osalta. Liiketuloksen osalta yhtiön koko vuoden näkymä on muuttumaton.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

”Makeis- ja naudanrehuliiketoimintojen myynnin myötä Raisio on uuden alussa ja yhtiöllä on selkeä fokus. Keskitymme terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Olemme alkuvuoden aikana toteuttaneet merkittävän toimintojen uudelleenorganisoinnin. Suurin muutos oli kaikkien Raision elintarvikebrändien ja -liiketoimintojen yhdistäminen Terveelliset elintarvikkeet -yksiköksi. Organisaatiorakenteen muutoksen jälkeiset ensimmäiset askeleet on jo otettu ja resurssien ohjaaminen Terveelliset elintarvikkeet -yksikön kannattavan kasvun tukemiseksi on alkanut.

Raision tammi-maaliskuun 2018 liikevaihto ja -tulos olivat tyydyttävällä tasolla. Benecol- ja Elovena-tuotteiden myynnin maltillinen kasvu Suomessa jatkui. Puolassa, Venäjällä, Irlannissa ja Belgiassa myynti ja liiketoiminnan kannattavuus heikkenivät pääasiassa myyntivolyymeihin liittyvien haasteiden takia. Myös Ison-Britannian toimintojen liikevaihto ja myynnin volyymi jäivät hieman vertailukaudesta. Raisio on tunnistanut ongelmakohdat ja aloittanut korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen. Korjaaville toimenpiteille on asetettu tavoitteellinen, mutta realistinen aikajänne.

Raisio on yhdistänyt konsernin vision ja mission yhdeksi tarkoitukseksi. Huhtikuussa 2018 julkistettu tarkoitus asettaa yhtiölle kunnianhimoisia tavoitteita ja ohjaa tekemistä haluamaamme suuntaan. Olemme aina tienneet millainen ruoka on terveellistä ja tekee hyvää sydämelle. Lisäksi haluamme olla jatkossakin edelläkävijä vastuullisuudessa. Raision tarkoitus tiivistyy ytimekkäästi: Ruokaa suurella sydämellä. Terveyttä meille ja maapallolle.”

NÄKYMÄT

Raision uusi näkymä vuodelle 2018

Raisio arvioi konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon olevan noin vuoden 2017 tasolla. Konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liiketuloksen yhtiö arvioi olevan yli 10 prosenttia liikevaihdosta. Valuuttakursseilla on edelleen merkittävä vaikutus Raision liikevaihtoon ja -tulokseen.

Raision liikevaihto muodostuu elintarvikkeiden ja rehujen myynnin lisäksi raaka-aineiden, kuten viljojen, viennistä. Raisio on tunnistanut ongelmakohdat ja aloittanut korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen markkinoilla, joilla alkuvuoden liikevaihdon kehitys ei vastannut odotuksia.

Raision tärkein strateginen tavoite on Terveelliset elintarvikkeet -liiketoiminnan kasvu orgaanisesti ja yritysostoin. Raisio on toteuttamiensa rakenteellisten uudistusten myötä suunnannut kaikki resurssit tukemaan uuden Terveelliset elintarvikkeet -yksikön keskipitkän aikavälin orgaanista kasvua. Raisio hakee kasvua myös ydinliiketoimintaansa sopivilla yritysostoilla, jotka Raision vahva tase ja nettovelattomuus mahdollistavat.

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Antti Elevuori, p. 040 560 4148
viestintä- ja IR-päällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Toimitusjohtajan englanninkielinen video julkaistaan Raision nettisivuilla osoitteessa www.raisio.com.

Raision taloudelliset katsaukset vuonna 2018

• Tammi-kesäkuun puolivuosikatsaus 8.8.2018
  • Tammi-syyskuun osavuosikatsaus 7.11.2018

Osavuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.

Raisio on kansainvälinen yhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Nalle ja Sunnuntai. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2017 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 307 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 38 miljoonaa euroa. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.

Nasdaq
Keskeinen media