Raisio Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2023

Raisio Oyj:n osavuosikatsaus 3.5.2023 klo 8.30

Vahva kannattavuuden toipuminen haastavissa olosuhteissa

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Tammi-maaliskuu 2023, jatkuvat toiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 56,5 (53,2) miljoonaa euroa, kasvua 6,1 %.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 6,7 (3,9) miljoonaa euroa, mikä on 11,9 (7,4) % liikevaihdosta.
  • Käyttökate oli 6,5* (3,9) miljoonaa euroa, mikä on 11,5 (7,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 4,2 (1,5) miljoonaa euroa, mikä on 7,5 (2,7) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli 4,0* (1,5) miljoonaa euroa, mikä on 7,1 (2,7) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto oli 37,0 (35,6) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 3,3 (2,7) miljoonaa euroa, mikä on 9,0 (7,6) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto oli 28,6 (27,6) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 1,8 (0,0) miljoonaa euroa, mikä on 6,4 (0,1) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 1,8 (0,0) miljoonaa euroa, mikä on 6,4 (0,1) % liikevaihdosta.
  • Konsernin jatkuvien liiketoiminnan rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 3,3 (-1,2) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 6,4 (-0,1) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 6,0 (-0,1) prosenttia.
  • Valuuttakonversioiden kokonaisvaikutus liikevaihtoon oli -0,9 (0,6) miljoonaa euroa, vertailukelpoiseen liiketulokseen -0,1 (0,1) ja liiketulokseen -0,1 (0,1) miljoonaa euroa.

*Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,2 miljoonan euron liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT, jatkuvat liiketoiminnot

Vertailukelpoinen tulos/osake

Tulos/osake

TOIMITUSJOHTAJA PEKKA KUUSNIEMI:

Poikkeukselliset ajat elintarvikeketjussa jatkuvat. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena alkanut voimakas raaka-aineiden hintaturbulenssi jatkuu, viljojen hinnat heiluvat huomattavasti ja muut tuotantokustannukset jatkavat edelleen nousuaan. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana hintojen voimakas nousu johti kuluttajien ostotottumusten muutoksiin ja volyymit ovat pienentyneet kautta linjan. Inflaatioshokki on ollut poikkeuksellisen raju. Ruokaostosten osalta kuluttaja pystyy vaikuttamaan ostamiensa tuotteiden määrään toisin kuin monissa muissa välittömiä kustannuksia synnyttävissä hankinnoissaan. Tämä on näkynyt selvästi kaikilla markkinoillamme.

Markkinoiden levottomuudesta huolimatta Raision liikevaihto kohosi 6,1 prosenttia ollen 56,5 (53,2) miljoonaa euroa. Volyymit laskivat kautta linjan. Olennaisinta kuitenkin on, että pystyimme säilyttämään avainkategorioissa markkinaosuutemme arvossa mitattuna, ja muutamissa kategorioissa pystyimme jopa kasvattamaan osuutta. Vertailukelpoinen liiketulos kohosi poikkeukselliseen vertailukauteen nähden, ollen 4,2 (1,5) miljoonaa euroa ja 7,1 prosenttia (2,7) liikevaihdosta. Kauppavaluuttojemme eurokonversiolla oli sekä liikevaihtoa että liiketulosta laskeva vaikutus vertailukauteen nähden.

Rauhattomassa markkinassa uutuuksien merkitys näyttää kasvavan entisestään, ja Raision nopea tahti tuotteiston kehittämisessä palkitsee. Uusia kaurapohjaisia tuotteita esiteltiin runsaasti katsauskaudella, ja niiden hieno vastaanotto markkinoilla on rohkaisevaa. Myyntiin ja markkinointiin suuntaamamme panostukset kasvoivat vertailukaudesta selvästi. Terveellisiin kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin keskittyvänä yrityksenä tulevaisuutemme on vahvasti innovaatiolähtöinen, ja maaliskuussa nimitimme yhtiöön innovaatiojohtajan, jolla on vahvat näytöt.

Raisioaquan viime kesän alussa käynnistetty yritysmyynti saatiin pitkällisen prosessin päätteeksi toteutettua helmikuun lopussa. Olen tyytyväinen lopputulokseen: yritykselle löytyi kalanviljelyliiketoimintaan keskittyvä omistaja, sitoutunut henkilöstö siirtyi uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä ja teollinen toimeliaisuus jatkuu Raisionkaaren Teollisuuspuistossa. Toiminnan jatkumisella on merkitystä myös Suomen huoltovarmuudelle kalanrehutehtaan ollessa ainoa kotimainen lajissaan.

Syksyllä 2021 alkanut poikkeusaika ruokajärjestelmässä jatkuu. Vahvat brändit, innovatiiviset uutuustuotteet ja suunnitelmallinen, mutta ketterä, toiminta ovat Raision keskeisiä menestystekijöitä edelleen jatkuvassa poikkeustilanteessa. Taseen iskunkestävyys sekä kyky investoida ja toteuttaa mahdollisia yrityskauppoja ovat vahvoja kilpailutekijöitä tämänhetkisessä toimintaympäristössä. Lämmin kiitokseni Raision henkilöstölle hyvästä toiminnasta kevättalven aikana!

NÄKYMÄT 2023

Raisio odottaa vertailukelpoisen liikevaihdon ja -voiton kasvavan edellisestä vuodesta.

Raisiossa 3. toukokuuta 2023

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Osavuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Suomenkielinen webcast-lähetys Q1-tuloksesta alkaa 3.5.2023 kello 12.00. Raision ensimmäistä vuosineljännestä esittelee toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi. Webcastia voi seurata Raision verkkosivuilta löytyvän linkin kautta. Suora linkki webcastiin on: https://raisio.videosync.fi/q1-2023.

Raisio julkaisee vuoden 2023 puolivuosikatsauksen 9.8.2023.

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 kuudessa maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2022 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli noin 221 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos noin 18 miljoonaa euroa. www.raisio.com