Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 2018: Raision voimakas uudistaminen jatkuu

RAISION VOIMAKAS UUDISTAMINEN JATKUU

Huhti-kesäkuu 2018, jatkuvat toiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 59,7 (61,4) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 6,5 (11,0) miljoonaa euroa, mikä on 11,0 (18,0) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 6,5 (39,6) miljoonaa euroa, mikä on 10,9 (64,6) % liikevaihdosta. Vertailukauden liiketulos sisältää Southallin tehdaskiinteistön 28,7 miljoonan euron myyntivoiton.
  • Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevaihto oli 47,8 (51,6) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 6,8 (10,7) miljoonaa euroa, mikä on 14,3 (20,8) % liikevaihdosta.
  • Raisioaqua-yksikön liikevaihto oli 11,7 (9,4) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 0,3 (1,1) miljoonaa euroa, mikä on 2,4 (11,6) % liikevaihdosta.
  • Lantmännen Agrolle myytävä Raisioagron naudanrehuliiketoiminta käsitellään lopetettuna toimintona. Alkuperäisestä arviosta poiketen naudanrehuliiketoiminnan arvioidaan siirtyvän ostajalle loka-marraskuussa 2018.
  • Raisio tarkentaa koko vuoden 2018 näkymäänsä, sillä naudanrehuliiketoiminta käsitellään lopetettuna toimintona. Tästä johtuen konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon arvioidaan olevan noin 230 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen noin 12 prosenttia liikevaihdosta.

Tammi-kesäkuu 2018, jatkuvat toiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 109,5 (113,2) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 12,8 (18,4) miljoonaa euroa, mikä on 11,7 (16,3) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 10,9 (46,1) miljoonaa euroa, mikä on 9,9 (40,7) % liikevaihdosta. Vertailukauden liiketulos sisältää Southallin tehdaskiinteistön 28,7 miljoonan euron myyntivoiton.
  • Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevaihto oli 95,9 (101,9) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 15,1 (20,5) miljoonaa euroa, mikä on 15,8 (20,1) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 15,0 (20,5) miljoonaa euroa, mikä on 15,6 (20,1) % liikevaihdosta.
  • Raisioaqua-yksikön liikevaihto oli 13,0 (10,7) miljoonaa euroa. Liiketulos oli -0,7 (0,3) miljoonaa euroa, mikä on -5,4 (3,2) % liikevaihdosta.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

”Raisio on uuden alussa ja keskittyy terveelliseen sekä vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Jatkamme määrätietoista työtä kannattavan orgaanisen kasvun tukemiseksi. Keväällä 2018 toteutettu organisaatiouudistus mahdollisti sen, että kaikki resurssit on ohjattu kasvun edistämiseen.

Olemme tunnistaneet ongelmakohdat niiden liiketoimintojen osalta, joiden liikevaihdon ja kannatta-vuuden kehitys eivät vastaa odotuksia ja aloittaneet korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen. Näiden liiketoimintojen tervehdyttämiselle on asetettu tavoitteellinen, mutta realistinen aikataulu.

Suunnitelmiemme mukaisesti olemme lisänneet merkittävästi markkinointipanostuksia erityisesti Benecoliin, mikä näkyy Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevoittotason laskuna. Isossa-Britanniassa Benecol-tuotteiden myynti oli vertailukauden tasolla. Suomessa Benecol-tuotteiden myynnin vahva kasvu jatkui. Raisio lanseerasi ensimmäisellä vuosipuoliskolla Isossa-Britanniassa, Suomessa ja Puolassa uusia Benecol-tuotteita uusiin tuotekategorioihin strategiansa mukaisesti.

Naudanrehuliiketoiminnan myynti on Raisiolle tärkeä askel kohti terveellisiin elintarvikkeisiin keskittyvää strategiaa. Raisio arvioi alkuperäisestä arviostaan poiketen naudanrehuliiketoiminnan siirtyvän Lantmännen Agrolle vasta loka-marraskuussa, sillä kilpailu- ja kuluttajavirasto päätti heinäkuun lopulla aloittaa kaupan jatkokäsittelyn. Kalanrehuja valmistava Raisioaqua on kiinteä osa Raisio-konsernia ja alansa innovatiivinen edelläkävijä.

Raision uusi tarkoitus, joka yhdistää mission ja vision, asettaa meille kunnianhimoisia tavoitteita ja ohjaa vahvasti kaikkea tekemistämme. Raision tarkoitus tiivistyy ytimekkäästi: Ruokaa suurella sydämellä. Terveyttä meille ja maapallolle. Kesällä 2018 käynnistimme hankkeen Raision uusien arvojen määrittämiseksi. Tavoitteena on saada Raision uudet arvot käyttöön syksyllä 2018. Tarkoitus ja arvot antavat selkeän suunnan kaikelle toiminnallamme.”

NÄKYMÄT

Raisio julkisti 4.5.2018 allekirjoittaneensa sopimuksen naudanrehuliiketoimintansa myynnistä Lantmännen Agrolle. Liiketoiminnan arvioidaan siirtyvän uudelle omistajalle loka-marraskuussa 2018. Liiketoiminnan myynnin johdosta Raisio käsittelee naudanrehuliiketoiminnan lopetettuna toimintona ja tarkentaa konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihtoennustetta. Naudanrehuliiketoiminnan siirtyminen lopetettuihin toimintoihin nostaa hieman jatkuvien liiketoimintojen suhteellista kannattavuutta.

Raision tarkennettu näkymä vuodelle 2018

Raisio arvioi konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon olevan noin 230 miljoonaa euroa. Konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liiketuloksen yhtiö arvioi olevan noin 12 prosenttia liike-vaihdosta. Valuuttakursseilla on edelleen merkittävä vaikutus Raision liikevaihtoon ja -tulokseen.

Raision jatkuvien toimintojen liikevaihto muodostuu elintarvikkeiden ja kalanrehujen myynnin lisäksi raaka-aineiden, kuten viljojen, viennistä. Raisio on tunnistanut ongelmakohdat ja aloittanut korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen markkinoilla, joilla alkuvuoden liikevaihdon kehitys ei vastannut odotuksia.

Raision tärkein strateginen tavoite on Terveelliset elintarvikkeet -yksikön kasvu orgaanisesti ja yritysostoin. Raisio on toteuttamiensa rakenteellisten uudistusten myötä suunnannut kaikki resurssit tukemaan uuden Terveelliset elintarvikkeet -yksikön keskipitkän aikavälin orgaanista kasvua. Raisio hakee kasvua myös ydinliiketoimintaansa sopivilla yritysostoilla, jotka Raision vahva tase ja nettovelattomuus mahdollistavat.

Raision aikaisempi näkymä 26.4.2018

Raisio arvioi konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihdon olevan noin vuoden 2017 tasolla. Konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liiketuloksen yhtiö arvioi olevan yli 10 prosenttia liikevaihdosta. Valuuttakursseilla on edelleen merkittävä vaikutus Raision liikevaihtoon ja -tulokseen.

Raision liikevaihto muodostuu elintarvikkeiden ja rehujen myynnin lisäksi raaka-aineiden, kuten viljojen, viennistä. Raisio on tunnistanut ongelmakohdat ja aloittanut korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen markkinoilla, joilla alkuvuoden liikevaihdon kehitys ei vastannut odotuksia.

Raisiossa 8. elokuuta 2018

Raisio Oyj:n hallitus

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Antti Elevuori, p. 040 560 4148
viestintä- ja IR-päällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Toimitusjohtajan englanninkielinen video julkaistaan Raision nettisivuilla osoitteessa www.raisio.com.

Raisio julkistaa tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 7.11.2018.

Puolivuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.

Raisio on kansainvälinen yhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Nalle ja Sunnuntai. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2017 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 307 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 38 miljoonaa euroa. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.

Nasdaq
Keskeinen media