Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 2024

Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 7.8.2024 klo 8.30

Liikevaihto, kannattavuus ja myyntivolyymit paranivat

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

HUHTI-KESÄKUU 2024, JATKUVAT TOIMINNOT

• Konsernin liikevaihto oli 57,3 (52,7) miljoonaa euroa, kasvua 8,8 %.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 9,9 (8,2) miljoonaa euroa, mikä on 17,2 (15,5) % liikevaihdosta.
  • Käyttökate oli 9,2* (7,5*) miljoonaa euroa, mikä on 16,1 (14,3) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 7,4 (5,7) miljoonaa euroa, mikä on 13,0 (10,8) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli 6,8* (5,0*) miljoonaa euroa, mikä on 11,9 (9,5) % liikevaihdosta.
  • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 7,7 (9,8) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,03) euroa/osake.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,03) euroa/osake.

*Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,5 (0,2) miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen ja 0,2 ( 0,4) miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja.

TAMMI-KESÄKUU 2024, JATKUVAT TOIMINNOT

• Konsernin liikevaihto oli 112,8 (109,1) miljoonaa euroa, kasvua 3,4 %.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 16,7 (14,9) miljoonaa euroa, mikä on 14,8 (13,7) % liikevaihdosta.
  • Käyttökate oli 15,4* (14,0*) miljoonaa euroa, mikä on 13,6 (12,8) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 11,7 (9,9) miljoonaa euroa, mikä on 10,4 (9,1) % liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli 10,4* (9,0*) miljoonaa euroa, mikä on 9,2 (8,2) % liikevaihdosta.
  • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 16,2 (13,0) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 9,3 (7,4) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 8,3 (6,7) prosenttia.
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,06 (0,05) euroa/osake.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,06 (0,05) euroa/osake.

*Käyttökate ja liiketulos sisältävät 1,1 (0,5) miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen ja 0,3 (0,4) miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja.

TOIMITUSJOHTAJA PASI FLINKMAN:

Päivittäistavarakauppaa viime vuosina leimanneet kriisit ja voimakkaat heilahtelut ovat alkuvuoden aikana loiventuneet. Toimintaympäristömme kehityksen suunta on positiivinen, vaikka kuluttajien heikon ostovoiman ja luottamuksen takia toimintaympäristö onkin yhä vaikeasti ennustettava ja hintasensitiivinen. Erityisesti B2B-markkinassa hintakilpailu on kovaa. Kuluttajaluottamuksen orastava koheneminen sekä alhaisempi inflaatio matalampine korkoineen tukevat yksityisen kulutuksen elpymistä. Asteittain elpyvät talouden näkymät luovat myös edellytyksiä vastuullisen ruoan kysynnän kääntymiselle takaisin kasvuun.

Markkinalla vielä vallitsevasta alavireisyydestä huolimatta Raision myyntivolyymit ovat vahvojen tuotemerkkien, kiinnostavien tuoteuutuuksien sekä markkinaosuusvoittojen ansiosta kääntyneet takaisin kasvu-uralle. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä volyymit kohenivat, ja sama jatkui myös toisella vuosineljänneksellä. Molemmat raportoitavat liiketoimintasegmenttimme kasvattivat tämän seurauksena myynnin arvoa yli vertailukauden tasojen. Erityisesti päämarkkinoillamme kehitys on ollut hyvin lupaavaa.

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi edellisen vuoden tasolta lähes 9 prosenttia, ollen 57,3 (52,7) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi lähes kolmanneksella ja oli 7,4 (5,7) miljoonaa euroa, ollen 13,0 (10,8) prosenttia liikevaihdosta. Kasvanut myynti ja parantunut bruttomarginaali paransivat tulostamme merkittävästi huolimatta vertailukautta korkeammista, strategiamme mukaisista investoinneista kansainväliseen kasvuun, markkinointiin ja tuotekehitykseen. Myös vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) kehittyi edelleen positiivisesti, ollen 9,3 prosenttia (7,4).

Strategisesti tärkeillä Iso-Britannian markkinoilla tehdyt toimenpiteet ovat alkaneet kantaa tulosta ja Benecol®-tuotteiden myynti on kääntymässä takaisin kasvuun, samalla kun Irlannin jo pitkään jatkunut kasvu on pysynyt vahvana. Kokonaisuudessaan kolesterolia alentavilla tuotteillamme on ollut selkeä rooli alkuvuoden tulosparannuksessa.

Kotimaan markkinoilla Elovena® on jatkanut vahvaa kehitystään ja ollut Raisiolle tärkeä kasvun ja markkinaosuuksien voittamisen ajuri. Alkuvuonna käynnistetty Elovena-lanseeraus Alankomaihin ja Belgiaan jatkui toisella vuosineljänneksellä. Emme ole vielä saavuttaneet lanseeraukselle asettamiamme kunnianhimoisia myyntitavoitteita, mutta verrokkiyrityksiin verrattuna tuotteet ovat suoriutuneet markkinassa varsin hyvin. Jatkamme suunnitelmallisesti näitä kasvavia panostuksia loppuvuoden aikana.

Kasviproteiinimarkkinan haasteet ovat pysyneet muuttumattomina emmekä odota pikavoittoja. Tunnettujen ja vahvojen brändien kuten Härkis® -tuotemerkin markkinaosuudet ovat pysyneet korkeina. Planetaarisen ruokavalion hyödyt ovat kiistattomat ja pidemmällä aikavälillä ennustetaan globaalisti edelleen kasvua. Markkinassa menestymisen keskeisiä tekijöitä ovat korkealaatuiset tuotteet, vastakkainasettelun välttäminen kasvissyöjien ja sekasyöjien välillä sekä rohkeus hakea kilpailuetua erottautumisella.

On etuoikeus saada työskennellä elintarviketeollisuudessa. Ruoka kiinnostaa ihmisiä. Meillä kaikilla on siitä mielipiteitä ja kohtaamme ruoan joka päivä. Elintarviketeollisuudessa meillä on todellinen mahdollisuus vaikuttaa kanssaihmistemme terveyteen, arjen sujuvuuteen sekä planeettamme hyvinvointiin. Siksi työ ruoan kanssa onkin hyvin merkityksellistä.

Ensimmäisten viikkojen jälkeen Raisio näyttäytyy uudelle toimitusjohtajalle kiehtovana yhdistelmänä juuria syvällä suomalaisessa pellossa, hienoa uudistumiskykyä sekä vahvaa osaamista. Esimerkiksi perinteisen ja ikonisen Elovena-brändin eläminen ajan hengessä, kasvistanolien syvällinen tutkimus- ja kehitystoiminta sekä hiilineutraali oma tuotanto ovat inspiroivia esimerkkejä siitä, mihin organisaatiomme pystyy. Onkin helppoa olla ylpeä uusi raisiolainen.

NÄKYMÄT 2024

Raisio ohjeistaa tilikauden 2024 vertailukelpoisen liiketuloksen olevan vuoden 2023 tasolla tai kasvavan hieman. Raision vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2023 oli 22,7 miljoonaa euroa.

Raisiossa 6.8.2024
Raisio Oyj

toimitusjohtaja Pasi Flinkman, p. 0400 819 947
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Toimitusjohtajan pitämä suomenkielinen webcast-lähetys puolivuosikatsauksesta alkaa 7.8.2024 klo 12.00. Suora linkki webcastiin on: https://raisio.videosync.fi/q2-2024

Raisio julkistaa tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 5.11.2024.

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2023 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli 219,5 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 22,7 miljoonaa euroa. www.raisio.com