Raisio Oyj:n tilinpäätöstiedote 2022

Raisio Oyj:n tilinpäätöstiedote 8.2.2023 kello 8.30

Liikevaihdon kasvua kaikilla markkina-alueilla, kannattavuudessa vahva elpyminen

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Tammi-joulukuu 2022, jatkuvat liiketoiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 220,8 (200,0) miljoonaa euroa, kasvua 10,4 %.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 18,4* (21,3) miljoonaa euroa, mikä on 8,3 (10,6) % liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos laski 13,7 % vertailukaudesta.
  • Liiketulos oli 17,9** (20,2***) miljoonaa euroa, mikä on 8,1 (10,1) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto oli 143,0 (134,3) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 18,0 (18,4) miljoonaa euroa, mikä on 12,6 (13,7) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 18,0 (18,1) miljoonaa euroa, mikä on 12,6 (13,5) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto oli 115,7 (96,6) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 3,4 (6,3) miljoonaa euroa, mikä on 2,9 (6,6) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 3,4 (5,6) miljoonaa euroa, mikä on 2,9 (5,8) % liikevaihdosta.
  • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 11,2 (28,4) miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 5,6 (8,4) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 5,5 (8,0) prosenttia.
  • Valuuttakonversioiden kokonaisvaikutus liikevaihtoon oli 1,2 (1,4) miljoonaa euroa, vertailukelpoiseen liiketulokseen 0,2 (0,4) ja liiketulokseen 0,2 (0,4) miljoonaa euroa.
  • Hallituksen osinkoesitys yhtiökokoukselle on 0,14 euroa osakkeelta, josta 0,08 euroa on osinkopolitiikan mukaista perusosinkoa ja 0,06 euroa lisäosinkoa. Yhtiön tavoitteena on pitää vuotuinen kokonaisosinko tasaisena läpi strategiakauden, vuoteen 2025 asti. Vuotuiset osingonmaksut ovat kuitenkin riippuvaisia yhtiön taloudellisesta suorituskyvystä ja yhtiökokousten päätöksistä kunkin tilikauden osalta. Lisäosinkojen maksu vastaa strategiakauden alussa kommunikoitua tahtotilaamme vapauttaa ylimääräisiä pääomia osakkeenomistajille.

*Tilikauden vertailukelpoinen liiketulos sisältää 1,1 miljoonan euron eläkerahaston ylijäämän palautuksen edellisiltä vuosilta.
** Liiketulos sisältää 0,5 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.
***Vertailukauden liiketulos sisältää yrityshankintaan liittyviä kuluja 0,6 miljoonaa euroa ja yhteistoimintalain mukaisten neuvotteluiden lopputuloksena syntyneitä uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja yhteensä 0,5 miljoonaa euroa.

Loka-joulukuu 2022, jatkuvat liiketoiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 55,6 (53,8) miljoonaa euroa, kasvua 3,4 %.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 6,0 (4,9) miljoonaa euroa, mikä on 10,9 (9,2) % liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 22,2 % vertailukaudesta.
  • Liiketulos oli 5,9* (4,6**) miljoonaa euroa, mikä on 10,5 (8,6) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto oli 35,6 (35,2) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 4,5 (4,6) miljoonaa euroa, mikä on 12,7 (13,1) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 4,5 (4,5) miljoonaa euroa, mikä on 12,7 (12,8) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto oli 29,1 (26,7) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 1,8 (1,6) miljoonaa euroa, mikä on 6,1 (6,1) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 1,8 (1,5) miljoonaa euroa, mikä on 6,1 (5,5) % liikevaihdosta.
  • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 10,8 (9,2) miljoonaa euroa.
  • Valuuttakonversioiden kokonaisvaikutus liikevaihtoon oli 0,0 (0,9) miljoonaa euroa, vertailukelpoiseen liiketulokseen 0,0 (0,2) ja liiketulokseen 0,0 (0,2) miljoonaa euroa.

* Liiketulos sisältää 0,2 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.
** Vertailukauden liiketulos sisältää yhteistoimintalain mukaisten neuvotteluiden lopputuloksena syntyneitä uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja yhteensä 0,3 miljoonaa euroa.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT, jatkuvat liiketoiminnot

Vertailukelpoinen tulos/osake

Tulos/osake

TOIMITUSJOHTAJA PEKKA KUUSNIEMI:

Vuosi 2022 oli Raisiolle erittäin haastava, mutta selvitimme sen olosuhteisiin nähden mainiosti. Helmikuussa alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan muutti hyvin alkaneen vuoden suunnitelmat kerralla. Päätimme erittäin nopeassa aikataulussa luopua kaikesta Venäjä-sidonnaisesta liiketoiminnasta, jonka osuus yhtiön liikevaihdosta oli noin 20 prosenttia. Tällä väistämättömällä muutoksella, yhdessä viljaraaka-aineen ennenkokemattoman nopean hinnannousun lisäksi, oli suuri vaikutus kannattavuuteemme ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Luopuminen Venäjän myyntiyhtiöstä huhtikuussa ja Raisioaquan siirtäminen lopetettuihin liiketoimintoihin toukokuussa aiheuttivat tarpeen tarkastella yhtiön toimintoja uudesta näkökulmasta. Strategian nopeutetun toimeenpanon mahdollistamiseksi käynnistimme elokuun alussa kokonaisvaltaisen muutosohjelman. Tämän suunnittelun lopputuloksena Raisio päivitti joulukuussa pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet vuoteen 2025 saakka.

Jatkuvien toimintojen tilikauden liikevaihto kohosi 220,9 (200,0) miljoonaan euroon, kasvua 10,4 %. Voimakkaasti kohonneet kustannukset johtivat merkittäviin hinnankorotustarpeisiin. Toteutimme korotukset nopeimmassa mahdollisessa aikataulussa ja kannattavuus alkoi elpyä jo alkukesästä lähtien. Vertailukelpoinen liiketulos oli 18,4 (21,3) miljoonaa euroa mutta merkillepantavaa on nopea paluu hyvälle tulosuralle, josta näyttönä viimeisen neljänneksen tulos 6,0 (4,9) miljoonaa euroa ja 10,9 % (9,2) liikevaihdosta. Yli kaksinkertainen viljan hinta sitoi käyttöpääomaa ja täten heikensi Raision kassavirtaa, joka oli 11,2 (28,4) miljoonaa euroa. Viimeisellä neljänneksellä kassavirta oli 10,8 (9,2) miljoonaa euroa. Vahva positiivinen muutos myös rahavirrassa kuvaa omalta osaltaan tilanteen nopeaa paranemista.

Terveelliset elintarvikkeet -segmentissä kannattavuus saatiin vaikeista olosuhteista huolimatta pidettyä edellisen kauden tasolla, ollen 18,0 (18,4) miljoonaa euroa. Panostuksia markkinointiin lisättiin vertailukauteen nähden yli kolmella miljoonalla eurolla Raision lukuisten uutuuslanseerauksien tueksi. Inflaation vaikutukset kuluttajakysyntään tulivat selvimmin näkyviin viimeisellä vuosineljänneksellä. Volyymilasku on ollut kohtuullista, enkä näe sen edelleen jatkuvan. Vahvat brändimme jatkuvien mielenkiintoisten uutuuslanseerauksien myötä pitävät kuluttajien ostohalukkuuden yllä. Erityisen ilahduttavaa on suomalaisen kaurabrändi-ikonin, Elovenan® huikea, lähes 30 %:n kasvu katsauskaudella. Benecol® menetti volyymiä merkittävien hinnankorotusten myötä toisella vuosipuoliskolla mutta ylläpiti hyvän kannattavuustason. Härkis®-kasviproteiinibrändin uutta tulemista valmisteltiin katsauskaudella ja tuloksista saadaan nauttia alkaneena vuonna.

Vaikea raaka-ainetilanne painoi erityisesti Terveelliset ainesosat -segmentin suoritusta ja kannattavuus laski ollen 3,4 (6,3) miljoonaa euroa. Raju viljanhinnan nousu yhdessä määrältään ja laadultaan heikon edellisen vuoden sadon kanssa laskivat sekä saantoa tuotannossa että kannattavuutta BtoB -myynnissä hinnankorotuksista huolimatta. Kannattavuus kuitenkin parani uuden sadon jalostuksen alettua kolmannen neljänneksen loppupuolella. Myyntityötä sekä koti- että kansainvälisille markkinoille lisättiin kauden aikana huomattavasti painopisteen ollessa gluteenittomassa kaurassa sekä kasviproteiinituotteissa.

Tilikausi kokonaisuudessaan oli varmasti yksi kaikkein haasteellisimpia Raision 84-vuotisen historian aikana. Hyvällä yhteistyöllä selvitimme sen nousujohteisesti, minkä vuoden sisäinen taloudellinen kehitys selkeästi todistaa. Toimintaympäristön haasteiden jatkuessa on erinomainen asia, että yhtiön strateginen suunta on kirkas sekä tase ja rahoitusasema erittäin vahva. Strategiakautemme alussa viestimme myös tavoitteestamme vapauttaa ylimääräisiä pääomia osakkeenomistajillemme, jota nyt ehdotamme yhtiökokoukselle, kuten edellisenkin tilikauden jälkeen. Suuri kiitos henkilöstöllemme ja yhteistyökumppaneillemme päättyneestä tilikaudesta, täyttä höyryä eteenpäin!

NÄKYMÄT 2023

Raisio odottaa vertailukelpoisen liikevaihdon ja -voiton kasvavan edellisestä vuodesta.

Raisiossa 7.2.2023

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Tilinpäätöstiedotetta ei ole tilintarkastettu.

Median edustajille, sijoittajille ja analyytikoille tarkoitettu webcast-lähetys järjestetään verkon välityksellä 8.2.2023 kello 12.00. Lähetys on suomenkielinen, ja katsauksen pitää Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi. Tilaisuutta voi seurata suorana osoitteessa https://raisio.videosync.fi/tilinpaatos-2022.

Raision taloudelliset julkaisut 2023

Hallituksen toimintakertomus ja tilinpäätös sekä yritysvastuuraportti 2022 julkistetaan 22.3.2023

Tammi-maaliskuun osavuosikatsaus julkistetaan 3.5.2023

Tammi-kesäkuun puolivuosikatsaus julkistetaan 9.8.2023