• Raisio Oyj/

Raisio Oyj puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2016: Raision vertailukelpoinen liiketulos parani edelleen ja oli 15,0 miljoonaa euroa

Raisio Oyj     Puolivuosikatsaus 10.8.2016 klo 8.30

RAISION VERTAILUKELPOINEN LIIKETULOS PARANI EDELLEEN JA OLI 15,0 MILJOONAA EUROA; NÄKYMÄÄ VUODELLE 2016 TÄSMENNETTY

Huhti–kesäkuu 2016

• Konsernin vertailukelpoinen liiketulos oli 15,0 (14,0) miljoonaa euroa, mikä on 12,1 % (9,9 %) liikevaihdosta.
  • Brändit-yksikön vertailukelpoinen liiketulos oli 14,2 (14,3) miljoonaa euroa eli 16,1 % (14,6 %) liikevaihdosta.
  • Raisioagron liiketulos oli 1,4 (1,4) miljoonaa euroa eli 3,8 % (3,1 %) liikevaihdosta.
  • Konsernin liikevaihto oli 124,1 (141,5) miljoonaa euroa.
  • Lausumaa näkymistä vuodelle 2016 on täsmennetty. Heikentyneestä näkyvyydestä ja vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta Raisio ennakoi vertailukelpoisen liiketuloksensa paranevan vuonna 2016.

Tammikesäkuu 2016

• Konsernin vertailukelpoinen liiketulos oli 24,7 (23,7) miljoonaa euroa, mikä on 10,4 % (9,0 %) liikevaihdosta.
  • Brändit-yksikön vertailukelpoinen liiketulos oli 25,6 (25,6) miljoonaa euroa eli 14,3 % (13,4 %) liikevaihdosta.
  • Raisioagron liiketulos oli 1,4 (1,5) miljoonaa euroa eli 2,2 % (1,9 %) liikevaihdosta.
  • Konsernin liikevaihto oli 238,1 (264,0) miljoonaa euroa.

Raisio-konsernin keskeiset tunnusluvut

4–6/
4–6/
1–6/
1–6/ 2015
Tulos
Liikevaihto M€ 124,1 141,5 238,1 264,0 521,2
Liikevaihdon muutos % -12,3 6,8 -9,8 6,0 5,5
Liiketulos M€ -6,2 11,1 3,5 20,7 42,4
  Liiketulos-% % -5,0 7,8 1,5 7,9 8,1
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät   21,2 2,9 21,2 2,9 9,2
Vertailukelpoinen liiketulos M€ 15,0 14,0 24,7 23,7 51,7
  Vertailukelpoinen liiketulos-% % 12,1 9,9 10,4 9,0 9,9
 -Poistot M€ -3,1 -3,6 -6,1 -7,1 -14,1
 -Arvonalennukset M€ -17,0 -3,3 -17,0 -3,3 -7,0
Poistot ja arvonalentumiset yht. M€ -20,0 -6,9 -23,1 -10,5 -21,1
Vertailukelpoisiin poistoihin ja arvonalennuksiin vaikuttavat erät M€ 17,0 1,0 17,0 1,0 4,7
Vertailukelpoiset poistot ja arvonalennukset M€

-3,1 -5,9 -6,1 -9,5 -16,5
Käyttökate (EBITDA) M€ 13,9 18,0 26,6 31,2 63,6
Vertailukelpoiseen käyttö-katteeseen vaikuttavat erät M€ 4,2 2,0 4,2 2,0 4,6
Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) M€ 18,1 20,0 30,8 33,2 68,1
Rahoituserät M€ -0,9 -0,4 -1,8 -0,8 -2,5
Tulos/osake (EPS) -0,05 0,05 -0,01 0,10 0,22
Vertailukelpoinen tulos/osake (EPS) 0,07 0,07 0,12 0,12 0,26
Tase
Omavaraisuusaste % - - 61,4 57,5 62,3
Nettovelkaantumisaste % - - 19,7 22,4 12,1
Korollinen nettorahoitusvelka M€ - - 59,6 75,6 42,2
Oma pääoma/osake - - 1,92 2,15 2,23
Investoinnit M€ 4,3 3,0 8,3 5,1 11,0

Toimitusjohtaja Matti Rihkon katsaus

”Raisio jatkoi operatiivisen tuloksensa parantamista edelleen toisella vuosineljänneksellä. Vertailukelpoinen liiketuloksemme kasvoi 7 prosenttia ja oli 15 miljoonaa euroa. Suhteellinen kannattavuutemme nousi noin 10 prosentista 12 prosenttiin liikevaihdosta.

Huhtikuussa lisensoimme Honey Monster -brändin brittiläiselle murovalmistajalle Brecksille. Brecks vastaa Honey Monster -murojen valmistuksesta, myynnistä ja markkinoinnista heinäkuusta 2016 alkaen. Katsauskauden jälkeen heinäkuussa myimme lisäksi Newportin välipalapatukkaliiketoimintamme hollantilaiselle pääomasijoitusyhtiö Nimbusille.

Sekä Honey Monster että Newport olivat tappiollisia, joten niistä luopuminen parantaa operatiivista kassavirtaamme. Meillä on edelleen omistuksessamme Lontoossa sijaitseva Southallin yli kolmen hehtaarin maa-alue, joka sijaitsee yhdellä Lontoon tärkeimmistä kaupunkikehitysalueista.

Brexitin vaikutus näkyy lyhyellä aikavälillä ennen kaikkea valuuttakurssien kautta, mutta heikentyneenäkin punta on tällä hetkellä kymmenen vuoden historiallisen valuuttaputkensa sisällä. Keskeistä on siis hoitaa oma operatiivinen liiketoiminta hyvin. Pitkän aikavälin vaikutuksia on vaikea ennakoida ja siksi on tärkeää pitää yllä kykyä joustaa muuttuvissa tilanteissa. Iso-Britannia on kaikissa skenaarioissa Euroopan toiseksi suurin kuluttajamarkkina myös jatkossa.

Benemilkin kansainvälisen lisensoinnin osalta päädyimme ottamaan aikalisän, koska näyttää siltä, että maitomarkkinan kriisistä johtuen asiakaskunta ei lähimmän parin vuoden aikana ole valmis muuttamaan ruokintamallejaan. Vaikka Benemilk Oy muuttuu operatiivisesti lepääväksi, sen IP-portfolion konsolidointia jatketaan ja portfoliosta tehdään valmis, vahva paketti. Rohkaisevana osoituksena IP:n vahvuudesta on heinäkuussa myönnetty patentti Benemilk-rehulle ja siitä syntyvälle maidolle Australiassa. Suomessa Benemilk on lyönyt itsensä läpi ja Raisioagro jatkaa sen myyntiä normaalisti.”

NÄKYMÄT 2016

Aiempi lausuma näkymistä 15.2.2016:

Heikentyneestä näkyvyydestä ja vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta Raisio ennakoi liiketuloksensa paranevan vuonna 2016.

Matti Rihko

toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Antti Elevuori, p. 040 560 4148

Raision taloudelliset katsaukset vuonna 2016
- Tammi-syyskuun osavuosikatsaus 9.11.2016

Toimitusjohtajan englanninkielinen video julkaistaan Raision nettisivuilla osoitteessa www.raisio.com.

Puolivuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.

Raisio on kansainvälinen kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminnot on jaettu kahteen yksikköön: Brändit ja Raisioagro. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä ja Puola. Kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden markkinat ovat maailmanlaajuiset. Raisio Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 521 miljoonaa euroa ja liiketulos ilman kertaeriä 51,7 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 1500 henkilöä. Raision parhaiten tunnettuja brändejä ovat Benecol, Benemilk, Elovena, Fox’s ja Poppets. Benemilk-rehut maidontuotantoon ja Benecol kolesterolin alentamiseen ovat Raision huippuinnovaatioita. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com

Nasdaq
Keskeiset mediat