• Raisio Oyj/

Raisioagro ja ItäMaito yhteistyöhön - Luomurehu ensi kertaa saatavilla kattavasti koko Suomessa

Raisio Oyj  Lehdistötiedote 7.3.2012

Raisioagro ja ItäMaito yhteistyöhön

LUOMUREHU ENSI KERTAA SAATAVILLA KATTAVASTI KOKO SUOMESSA

Raisioagro laajentaa ensimmäisenä Suomessa luomurehun toimitukset valtakunnallisiksi. Raisioagro ja Osuuskunta ItäMaito ovat solmineet yhteistyösopimuksen luomurehun valmistuksesta Liperissä. Luomurehu valmistetaan Raisioagron tuotemerkillä Valio-ryhmään kuuluvan Osuuskunta ItäMaidon Liperin Myllyssä. Luomurehun tuotanto käynnistyy syksyllä 2012. Luomumaidon ja -lihan kysyntä on kasvussa Suomessa ja trendin ennustetaan jatkuvan, joten myös luomurehun tuotantoon tarvitaan lisää kapasiteettia.

Raisioagro vastaa raaka-aineiden hankinnasta, luomurehujen tuotekehityksestä sekä markkinoinnista ja jakelusta. Luomurehun maanlaajuinen saatavuus varmistetaan hyödyntämällä Raisioagron valtakunnallista jakelujärjestelmää. Kuljetusten ympäristövaikutukset pidetään minimissä tehokkaalla kaksisuuntaisella kuormasuunnittelulla.

Osana hanketta Raisioagro laajentaa luomuviljojen ja valkuaiskasvien sopimusviljelyä. Viljelysopimuksia tehdään jo alkavalle satokaudelle. Tavoitteena on lisätä luomurehujen kotimaisuusastetta nykyisestä. Avainasemassa on luomurypsin, -härkäpavun ja -herneen saatavuus. Viljelijöitä kannustetaan lisäämään näiden kasvien viljelyä alkavalla satokaudella. Luomuviljojen ja valkuaiskasvien viljelyn ja hankintaketjun kehittämisessä yhteistyökumppani on ProAgria.

Kuluttajien kiinnostus luomutuotteita kohtaan on voimakkaassa kasvussa. Luomusäädökset puolestaan edellyttävät luomurehun käyttöä eläinten ruokinnassa. Esimerkiksi luomunautojen osalta voimassa on 100 % luomurehuvaatimus. Varmuus luomurehun saannista helpottaa päätöstä luomutuotannon aloittamisesta ja mahdollisesta kasvattamisesta tiloilla. Rehun laadulla on keskeinen merkitys kaikessa kotieläintuotannossa, eikä luomutuotanto muodosta tässä suhteessa mitään poikkeusta. ”Laadukkaat, tasalaatuiset rehut muodostavat onnistuneen ruokinnan perustan myös luomutuotannossa. Nyt korkealaatuiset luomunaudanrehut tulevat saataville kaikkialla Suomessa”, linjaa Raisioagron kaupallinen johtaja Bengt-Erik Rosin.

Osuuskunta ItäMaidon toimitusjohtaja Ilpo Lukkarisen mukaan Liperin Mylly siirtyy rehujen osalta kokonaan luomutuotantoon syksyllä 2012. ”Liperin Myllyn kapasiteetti sopii hyvin juuri luomurehujen valmistukseen. Yhteistyöllä Raision kanssa turvataan kotimaisen luomurehun saatavuus ja luodaan vakaata pohjaa luomukotieläintilojen tuotannon suunnitteluun, sekä yleensäkin suomalaisille luomutuotemarkkinoille”, sanoo Lukkarinen. ”Liperin Myllyn tavanomaisia rehuja tähän asti käyttäneille tiloille tarjotaan myös jatkossa rehuja Raisioagro-yhteistyön kautta.”

Raisioagro: Bengt-Erik Rosin, kaupallinen johtaja, puh. 050 557 4323

ItäMaito: Ilpo Lukkarinen, toimitusjohtaja, puh. 050 384 0479

Lyhyesti Raisioagrosta

Raisioagro Oy on Raisio Oyj:n tytäryhtiö. Raisio Oyj on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Ruotsi, Venäjä, Ukraina, Puola ja Baltian maat. Raision osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli  553 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee yli 1400 henkilöä.

Raisioagron vahvan osaamisen alueita ovat rehut, viljakauppa, valkuaisrouheet ja kasviöljyt, maatalouden tuotantopanokset sekä bioenergia. Raisioagro tarjoaa tuottajille merkittävän osan maatalouden pääostopanoksista, nyt myös kätevän ja vaivattoman verkkokaupan kautta. Yhtiö on aktiivisesti mukana suomalaisen ruokaketjun kehittämisessä kestävän kehityksen periaatteita kunnioittaen. Raisioagro kehittää myös uusia, innovatiivisia ratkaisuja tuottaa bioenergiaa peltobiomassasta.

Lyhyesti ItäMaidosta

Osuuskunta ItäMaito on maidontuottajajäsenten omistama osuuskunta, joka syntyi viiden itäsuomalaisen maidonhankintaosuuskunnan fuusion seurauksena vuoden 2010 alussa. ItäMaidon tavoitteena on maksaa mahdollisimman korkeaa maidon tilityshintaa ja tarjota jäsenilleen kilpailukykyisiä palveluita sekä muutoinkin tukea maidontuotantoa.  ItäMaito toimii viiden maakunnan ja noin 60 kunnan alueella Itä-Suomessa. Ydinliiketoimintoja ovat maidonhankinnan ja keräilykuljetuksen lisäksi tuotantoneuvonta, etupäässä maataloustarvikkeisiin keskittyvä kaupallinen toiminta, Liperin myllyliiketoiminta, sekä tilasäiliöpalvelut. Vuonna 2011 ItäMaito keräsi reilulta 2500 tilalta yhteensä 537 miljoonaa litraa maitoa. Liikevaihto oli 293 miljoonaa euroa. Henkilökunnan määrä on 71 henkilöä. Maidon keräily tehdään 27 yksityisen liikennöitsijän maitoautolla. Maitoauton kuljettajia on noin 150 henkilöä. Maito toimitetaan etupäässä Valion Lapinlahden ja Joensuun tehtaille jalostettavaksi erinomaisiksi kotimaisiksi Valio-tuotteiksi. ItäMaidon omistusosuus Valio Oy:stä on reilun 26 %.