Raisioagro keskittää ja tehostaa toimintaansa innovaatioita painottaen

Raisio Oyj, pörssitiedote, 16.4.2014 klo 14.00

RAISIOAGRO KESKITTÄÄ JA TEHOSTAA TOIMINTAANSA INNOVAATIOITA PAINOTTAEN

Raisioagro on osana uuden kasvupotentiaalin hakemiseen, toimintojen tehostamiseen ja kannattavuuden parantamiseen liittyvää ohjelmaa aloittanut yt-neuvottelut tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Raisioagron tavoitteena on toteutettavien uudelleenjärjestelyjen myötä keskittää voimavaroja alueille, joissa uusien liiketoiminta- ja tuoteinnovaatioiden tuottama lisäarvo on suurin. Painopistealueita ovat ennen kaikkea naudanrehut ja kalanrehut. Lisäksi Raisioagro panostaa vientiin lähialueille erityisesti kalan- ja naudanrehujen osalta.

Kilpailutilanne Suomessa on kiristynyt alan uusien toimijoiden ja alalle rakennetun lisäkapasiteetin myötä samalla kun tilakoot kasvavat ja eläinten ruokinnassa on käynnistynyt siirtymä täysrehuista komponenttiruokintaan. Raisioagron sian- ja siipikarjanrehujen myyntivolyymi on pienentynyt ja kannattavuus heikentynyt vuosia jatkuneen kireän hintakilpailun myötä.

Raisioagro on käynnistänyt yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia sen toimintoja pois lukien Ylivieskan naudanrehuja valmistava rehutehdas sekä kalanrehujen myynti ja rehuvienti. Sian- ja siipikarjanrehujen osalta tarkastellaan vaihtoehtoina toiminnan supistamista, lopettamista tai liiketoiminnan myyntiä. Yt-neuvottelujen piirissä on noin 150 henkilöä. Mahdollisen vähennystarpeen arvioidaan olevan 50 henkilöä. Neuvottelujen arvioidaan päättyvän ennen juhannusta.

Raisioagron toimitusjohtaja Jarmo Puputti kertoo yhtiön arvioivan huolellisesti toimintaympäristön ja tulevaisuuden menestystekijät. Raisioagron tavoitteena on tuottaa asiakkailleen lisäarvoa kustannustehokkaalla toiminnalla, panostuksella ruokintaosaamiseen ja asiakkaiden tarpeiden mukaiseen tuotevalikoimaan. Raisioagro kehittää ja tuotteistaa innovaatioita, joilla sekä kotieläintuotannon että kasvinviljelyn tehokkuutta ja kannattavuutta kyetään parantamaan.

viestintä- ja IR-päällikkö
puh. 050-567 3060

Raisioagron toimitusjohtaja Jarmo Puputti, puh. 050-352 8740

Raisio-konserni lyhyesti

Raisio Oyj on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminta on jaettu kahteen yksikköön: Brändeihin ja Raisioagroon. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä, Ukraina, Puola, Viro ja Ruotsi. Raision osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 558 miljoonaa euroa ja liiketulos 39 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 1 900 henkilöä. Raision tunnetuimmat brändit ovat Benecol, Honey Monster, Elovena, Sunnuntai, Nordic, Poppets ja Benemilk.

NASDAQ OMX
Keskeiset mediat