• Raisio Oyj/

Raisioagro yhdistää rehut, tuotantopanokset ja viljakaupan kustannustehokkaaksi palvelukokonaisuudeksi

Raisio Oyj    lehdistötiedote 27.9.2011

RAISIOAGRO YHDISTÄÄ REHUT, TUOTANTOPANOKSET JA VILJAKAUPAN KUSTANNUSTEHOKKAAKSI PALVELUKOKONAISUUDEKSI

Raisio uudistaa juridisia ja toiminnallisia rakenteitaan keskittämällä rehu-, tuotantopanos- ja viljakauppatoiminnot samaan yhtiöön. Raisioagro Oy:n perustaminen mahdollistaa paremman toiminnanohjauksen ja tietojärjestelmien tarjoamien synergiaetujen hyödyntämisen. Raision elokuussa käynnistämät yt-neuvottelut, joiden piirissä oli 165 henkilöä, ovat päättyneet. Tuotannollisilla sekä taloudellisilla ja toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvilla syillä vähenee irtisanomisin 14 työtehtävää.

Tarve toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyy suomalaisen maataloustuotannon ja erityisesti kotieläintuotannon voimakkaaseen rakennemuutokseen, jonka ennakoidaan yhä jatkuvan. Raisioagron perustaminen vastaa tähän haasteeseen.

Raisioagron toiminnan ytimessä ovat vahva ruokintaosaaminen, turvalliset ja ekologiset rehut sekä vankka sopimusviljely- ja viljakauppaosaaminen. Tuotantopanosten ja -tarvikkeiden myynti kattaa jatkossa kaikki maatilat. Kustannustehokas toiminta perustuu suoriin asiakassuhteisiin, strategisiin kumppanuuksiin ja tehokkaaseen rakenteeseen sekä verkkokaupan mahdollisuuksiin.

Osana toimintojen uudelleenjärjestelyä toteutetaan myös Raision kolmen rehutehtaan toimintojen keskittäminen ja erikoistuminen siten, että Raision tehtaalla valmistetaan sian-, siipikarjan- ja kalanrehuja. Ylivieskan ja Kouvolan tehtaat erikoistuvat naudanrehujen valmistukseen. Tehtaiden erikoistumisella mahdollistetaan pidemmälle menevä eläinryhmäkohtaisten tarpeiden huomioiminen sekä lopputuotteissa että raaka-aineissa. Kotieläintilojen rakennemuutoksen edetessä Raisio pystyy tehtaidensa kehityshankkeiden myötä paremmin huomioimaan asiakkaidensa yksilöllisiä tarpeita.

Suomalaisten kotieläin- ja viljatilojen merkittävänä kumppanina Raisio on hakenut keinoja kilpailuedellytysten ja kannattavuuden parantamiseksi pidemmällä aikavälillä. Uudelleenjärjestelyjen tavoitteena on kustannustehokkuuden parantaminen kaikissa toiminnoissa sekä tiivis kumppanuus asiakastilojen kanssa. Jokaisella asiakkaalla on jatkossa oma asiakkuusvastaava. Hän huolehtii kokonaisvaltaisesti tilan tarpeista, on kyse sitten rehujen tai muiden tuotantopanosten ja
-tarvikkeiden myynnistä, viljan ostosta tai viljelysopimusten laatimisesta. Muutoksen tärkein lähtökohta on kilpailukyvyn ja asiakkaiden palvelutason parantaminen.

Viestintä ja IR-päällikkö

Business to Business -yksikön johtaja Leif Liedes, p. 050 60826