Raision brändit-yksikön liikevaihto kasvoi 68 %

OSAVUOSIKATSAUS 1.1.- 31.3.2011

RAISION BRÄNDIT-YKSIKÖN LIIKEVAIHTO KASVOI 68 %

Tammi-maaliskuu 2011

• Raision liikevaihto kasvoi lähes 47 % vertailukaudesta ja oli 126,6 miljoonaa euroa (86,4 milj. euroa Q1/2010).
  • Liiketulos ilman kertaeriä oli 5,7 miljoonaa euroa (4,3 milj. euroa Q1/2010), mikä on 4,5 % (5,0 %) liikevaihdosta.
  • Raision kasvu jatkui brittiläisen Big Bear Groupin ostolla helmikuussa.
  • Brändit-yksikön liikevaihto kasvoi 68 % vertailukaudesta.
  • Markkinatilanne rehu- ja mallasliiketoiminnoissa jatkui kireänä. Rehuvalkuaisliiketoiminnan liiketulos
    oli voitollinen.
  • Benecol-tuotteiden sisältämän kasvistanoliesterin tuplateho LDL-kolesterolin alentajana kasvisteroliesteriin verrattuna sai uutta tutkimusnäyttöä.

Näkymät muuttumattomat

Raisio jatkaa kasvujakson toteuttamista suunnitelmansa mukaisesti. Ennakoimme vuodelle 2011 liikevaihdon kasvua erityisesti Brändit-liiketoiminnoissa. Konsernin kehityksessä on jatkossakin huomioitava raaka-ainehintojen volatiliteetin vaikutus liikevaihtoon. Aktiivisuus kasvuhankkeissa tuo yhtiön kokoon verrattuna suuria kuluja ja siten lyhyellä tähtäimellä heikentää kannattavuutta. Konsernitason tavoitteena on ylläpitää aikaisempi 4-5 %:n kannattavuustaso kasvujaksonkin aikana.

Raisio-konsernin keskeiset tunnusluvut

EV/EBITDA   12,1 7,6 10,1

* Ilman kertaluonteisia eriä
** Sisältää yritysostot
*** Ilman konsernin omistamia omia osakkeita
Katsauksen tekstiosassa vertailuluvut on esitetty suluissa.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

”Raisio on keskellä kasvun jaksoa, jonka tärkeimmät tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen ja kansainvälistyminen. Kasvujaksonsa aikana Raisio on hankkinut kaksi yritystä Isosta-Britanniasta.
Raision hankkimat yritykset olivat myös ulkopuolisten arvioiden mukaan edullisia suhteessa niiden tulostasoon, sillä kauppojen käyttökatekertoimet olivat tasoa seitsemän. Vuodessa konsernin liikevaihto on kasvanut yritysostojen ja orgaanisen kasvun myötä lähes 50 %:lla. Samaan aikaan olemme kyenneet ylläpitämään aikaisemman kannattavuustasomme nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

Olemme yrityskauppojen myötä saaneet tukevan jalansijan Ison-Britannian aamiais- ja välipalamarkkinasta sekä makeismarkkinasta, vaikka makeiset eivät olekaan Raision strategian ydintä. Helmikuussa 2011 ostettu Big Bear täydentää erittäin hyvin Glisten-kauppaa ja antaa tarvittavan kriittisen massan jatkoa varten Ison-Britannian markkinoilla.

Raisio on jatkossakin aktiivinen yritysostoissa ja jatkaa kasvujakson toteuttamista suunnitelmiensa mukaisesti. Konsernin vahva tase antaa kasvulle hyvän pohjan siltä osin kuin Raision strategiaan sopivia yrityksiä on tarjolla ja yritysostoille asettamamme kriteerit täyttyvät. Hyvillä kaupoilla varmistetaan liiketoimintojen kannattava kasvu ja tavoitteiden saavuttaminen pitkällä tähtäimellä sekä luodaan omistajille lisäarvoa.

Vuoden 2011 ensimmäinen vuosineljännes sujui odotusten mukaisesti, vaikka markkinoiden nopeat muutokset vaikuttivat myös meidän liiketoimintoihimme ja toisaalta näkymät eivät kaikissa liike-toiminnoissamme parantuneet vuodenvaihteen tilanteesta. Benecol-tuotteiden sisältämän kasvistanoliesterin myynti ei yltänyt poikkeuksellisen vahvan vertailukauden tasolle, mutta oli liiketoiminnalle ominaisella tasolla. Kuluttajatuotteiden myynti Isossa-Britanniassa jatkui nousuvireisenä. Elintarvikemyynti Venäjällä, Ukrainassa ja Puolassa kehittyi hyvin ja viljaraaka-ainehintojen nousu oli pitkälti mahdollista siirtää tuotehintoihin.

Business-to-Business -yksikön liiketoimintaympäristö pysyi ennallaan. Elintarvikekäytöstä ylijäävän rypsiöljyn toimitukset Neste Oilille uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi ovat täydessä käynnissä. Rehu- ja mallasmarkkinoilla hintakilpailu jatkui tiukkana."

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Jyrki Paappa, p. 050 556 6512
viestintä- ja IR-päällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Osavuosikatsauksen julkistukseen liittyvät tilaisuudet

Analyytikko- ja lehdistötilaisuus pidetään tiistaina 10.5.2011 klo 13.00 alkaen Helsingissä hotelli Scandic Simonkentän Pavilion-kabinetissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi pidetään 10.5.2011 klo 14.30. Pyydämme osallistujia soittamaan numeroon (09) 8248 2842, PIN-koodi 27929.