Raision Tutkimussäätiö lahjoitti Turun yliopistolle 100 000 euroa

Raisio Oyj Lehdistötiedote 4.1.2011

RAISION TUTKIMUSSÄÄTIÖ LAHJOITTI TURUN YLIOPISTOLLE 100 000 EUROA

Raisio Oyj:n Tutkimussäätiö lahjoitti Turun yliopistolle 100 000 euroa. Tutkimussäätiö haluaa tällä lahjoituksella omalta osaltaan panostaa Turun yliopiston tekemään korkeatasoiseen tutkimustyöhön.

Vuoden 2007 alussa Raisio Oyj:n Tutkimussäätiön hallitus päätti Tutkimussäätiön toiminnan kehittämisestä Tutkijakoulun suuntaan. Käytännössä tämä linjaus on tarkoittanut sitä, että Tutkimussäätiö on kohdentanut myöntämänsä apurahat väitöskirjatöihin tähtääviin tutkimuksiin. Vuosittain apurahoja on jaettu runsaat 200 000 euroa.

Valtion lupaus kartuttaa yliopistojen peruspääomia 2,5-kertaisesti suhteessa yliopistojen itse lahjoituksina hankkimiin pääomiin oli perusteena Raision Tutkimussäätiön tekemään, perustoimintaan nähden melko suureen yksittäiseen lahjoitukseen.

"Turun yliopisto tekee korkeatasoista tutkimusta monella tutkimusalalla. Muun muassa ravitsemustieteen ja lääketieteen tutkimus täyttää kansainvälisetkin kriteerit ja yhteistyö näiden tieteenalojen välillä on varsin tiivistä. On hyvä syy uskoa, että panostukset näille tutkimusaloille tuottavat jatkossakin tuloksia, joita voidaan hyödyntää myös käytännön tuotekehitystyössä. Toivomme tämän lahjoituksen edistävän Turun yliopiston korkeatasoista tutkimustyötä", Raisio Oyj:n Tutkimussäätiön asiamies Ilmo Aronen totesi lahjoitustilaisuudessa.

Ilmo Aronen, Raisio Oyj:n Tutkimussäätiön asiamies, p. 050 511 0081.