Raision yt-neuvottelut päättyivät

Raisio Oyj, pörssitiedote 28.11.2012

RAISION YT-NEUVOTTELUT PÄÄTTYIVÄT

Raisio parantaa kannattavuuttaan sopeuttamalla Suomen toimintansa markkinatilanteeseen. Kevyemmällä kustannusrakenteella ja tehokkaammalla toimintatavalla kyetään kannattavuuden parantamisen lisäksi turvaamaan kilpailukykyä myös pidemmällä aikavälillä.

Kustannussäästöt parantavat kannattavuutta

Raisio on päättänyt suurimman osan lokakuussa käynnistyneistä yhteistoimintaneuvotteluista. Nyt toteutuvien kustannussäästöjen ja toimintojen uudelleenjärjestelyjen myötä Raisio ennakoi kannattavuutensa paranevan yli 4 miljoonalla eurolla.

Yt-neuvottelut koskivat Suomen elintarviketoimintoja, rehuvalkuaisliiketoimintaa sekä konsernin tukitoimintoja. Neuvottelujen myötä tarkentunut vähennystarve on yhteensä 56 henkilöä. Tämä tarkoittaa 40 työsuhteen päättymistä irtisanomisin. Muut henkilövähennykset ovat ns. luonnollista poistumaa. Henkilöstövähennykset koskevat kaikkia henkilöstöryhmiä.

Rehuvalkuaisliiketoimintaan joustavuutta investoinneilla

Rehuvalkuaisliiketoiminnan kannattavuutta parannetaan sopeuttamalla tuotanto vastaamaan paremmin kotimaisen rypsin ja rapsin saatavuutta. Kotimainen öljykasvien viljely kattaa selvästi alle puolet Suomen öljykasviteollisuuden tarpeista. Tuotantoa supistamalla vältetään myös tuontisiemenestä puristetun, prosessin sivutuotteena syntyvän rypsiöljyn tappiollinen vienti. Oma supistuva rouhetuotanto korvataan tuonnilla. Raisiossa sijaitsevalla rehuvalkuaistehtaalla tullaan tekemään investointeja joustavuuden ja tehokkuuden lisäämiseksi. Suunnitelmallisten tuotantoseisokkien aikana henkilöstölle pystytään tarjoamaan Raision tehdasalueella muita prosessitehtäviä esim. kausiluonteisten kalanrehujen valmistuksessa.

Suomen elintarviketoimintojen kilpailukyky paranee

Yt-neuvottelujen tuloksena Suomen elintarvikeliiketoiminnan toimintatapoja ja organisaatiota virtaviivaistetaan. Myynti- ja markkinointiorganisaatiot yhdistetään yhdeksi kaupalliseksi organisaatioksi ja toimitusketjun, tuotannon sekä tuotekehityksen resurssit sopeutetaan nykyistä liiketoimintaa vastaavalle tasolle. Osaa yt-neuvotteluista jatketaan vielä vaihtoehtojen kartoittamiseksi ja tuotantokapasiteetin sopeuttamiseksi markkinatilanteeseen.

Tämän lisäksi Raision ja Lännen Tehtaiden yhteisyrityksen, Ateriamestarit Oy:n, toiminta on päätetty lopettaa vuoden 2012 lopussa. Suurtaloustuotteiden myynti siirtyy Raision omalle organisaatiolle 1.1.2013 alkaen. Ruotsissa Raisio tulee siirtymään omasta organisaatiosta jakelijayhteistyömalliin ja Baltiassa toiminta keskitetään pääasiassa Viroon.

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Matti Rihko, puh. 0400 830 727