Rehuinnovaatio parantaa maitotuotosta ja pitoisuuksia - Benemilk-rehut Suomen markkinoille

Raisioagro Oy, lehdistötiedote 17.1.2013

Rehuinnovaatio parantaa maitotuotosta ja pitoisuuksia
BENEMILK-REHUT SUOMEN MARKKINOILLE

Raisioagron asiakasristeilyllä 16.-18.1.2013 lanseerataan Suomen markkinoille Benemilk®-rehut. Benemilk-rehut nostavat maitotuotosta ja parantavat pitoisuuksia. Lisäksi uudet Benemilk-rehut parantavat ravintoaineiden hyväksikäyttöä lehmien ruokinnassa.

Vuoden 2012 alussa Raisio toi Suomen markkinoille maitotuotosta ja maidon pitoisuuksia parantavan täysrehun, joka tunnettiin nimellä Maituri 12000 E. Vuodessa Raision oman innovaation pohjalta kehitetty täysrehu on saanut tuottajien keskuudessa vankan suosion. Uudella tuotevalikoimalla pystytään tarkemmin täydentämään lehmien ruokinnalliset tarpeet erilaisilla säilörehuilla. Kaikille Benemilk-rehuille on yhteistä erittäin korkea energiasisältö ja tehokas vaikutus sekä maidon määrään että koostumukseen.

Benemilk-tuoteperheeseen kuuluu kolme täysrehua ja yksi puolitiiviste.  Rehut on helppo tunnistaa värien perusteella, sillä tunnusvärit Black, Red ja Blue liittyvät tuotteiden ominaisuuksiin.

Benemilk Black on sarjan voimakkain tuote ja se on tarkoitettu haastavaan käyttöön korkeatuottoisimmille lehmille. Benemilk Black sisältää maidon pitoisuuksiin ja tuotokseen vaikuttavien tekijöiden lisäksi terveyttä edistäviä aineksia, joilla voidaan vähentää lehmien metabolista stressiä. Benemilk Amino Black puolitiiviste puolestaan tuo korkeatuottoisten lehmien viljaruokintaan Benemilk-tuotteiden edut sekä myönteiset terveysvaikutukset.

Benemilk Red on vahva rehu varmaan tuotokseen. Sen teho riittää käytettäessä vanhaakin säilörehua. Jos tilalla on käytössä valkuaispitoinen säilörehu tai apilarehu, oikea valinta on Benemilk Blue, jonka valkuaissisältö on miedompi. Vahva, valkuaispitoinen Benemilk Red sekä valkuaistasoltaan miedompi Benemilk Blue ovat erittäin energiapitoisia täysrehuja, joilla saavutetaan vastaava maidon pitoisuuksien nousu kuin voimakkaalla Benemilk Black -täysrehulla.

Kokemuksia yli 600 tilalta Suomesta

Benemilk Black -rehuista on käyttökokemuksia jo yli 600 suomalaiselta tilalta. Tuottajat ovat todenneet, että maitotankissa huomaa eron, kun tavallinen täysrehu vaihtuu Benemilk-rehuun. Maitotuotos ja pitoisuudet ovat nousseet. Tiloilla maitotuotos on noussut tyypillisesti 2-3 litraa per lehmä päivässä ja korkeimmillaan jopa 3,5 litraa. Maidon valkuaispitoisuus voi nousta 1-3 prosentin kymmenystä, rasva nousee yleensä 3-5 prosentin kymmenystä, mutta parhaimmillaan on kirjattu vielä korkeampiakin nousuja.

Paras vaste Benemilk-rehuille saadaan täysrehuruokinnalla, jossa koko väkirehuannos on valmistettu Benemilk-menetelmällä.

Tutkitusti tehokas Benemilk

MTT:n Maaningan tutkimusnavetassa keväällä 2012 tehdyssä ruokintakokeessa Benemilk-täysrehu kohotti energiakorjattua maitotuotosta 2,7 kiloa päivässä lehmää kohden verrattuna perusjakson viljatiivisteruokintaan. Samalla valkuais- ja rasvapitoisuudet kohosivat. MTT:n tulokset siis vahvistavat tieteellisesti käyttäjäkokemuksia Benemilkin tehosta.

Tutkimuksessa ei todettu eroa rehujen kulutuksessa koeryhmien välillä, joten
Benemilk-rehun energia kului tehokkaammin maidonmuodostukseen. Samalla energian hyväksikäyttö parani. Käytännössä Benemilk-rehun parempi tehokkuus voidaan hyödyntää myöskin alentamalla ruokintasuunnitelman päivittäistä väkirehuannosta
0,5-1,0 kiloa.

viestintä- ja IR-päällikkö