Sisäpiiritieto: Raisio päivittää taloudelliset tavoitteensa strategiakaudelle 2022‒2025

Raisio Oyj, Sisäpiiritieto, 14.12.2022 kello 11.45

Raision liiketoimintaympäristö on muuttunut merkittävästi vuoden 2022 aikana Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Tämän seurauksena Raisio teki keväällä päätöksen luopua Venäjän kuluttajaliiketoiminnasta ja luokitella kalanrehuihin keskittyvän Raisioaqua Oy:n myytävänä olevaksi liiketoiminnaksi. Näiden kahden liiketoiminnan yhteenlaskettu liikevaihto oli lähes 50 miljoonaa euroa eli noin 20 % koko Raision liikevaihdosta vuonna 2021.

Samaan aikaan liiketoimintaympäristön muutosten kanssa Raisio käynnisti kesällä kokonaisvaltaisen ja pitkäkestoisen muutosohjelman yhtiön liiketoiminnan kehittämiseksi, kasvun nopeuttamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi.

Edellä mainittujen toimenpiteiden vuoksi Raisio päivittää pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa strategiakaudelle 2022‒2025.

Raision päivitetyt taloudelliset tavoitteet strategiakaudelle 2022‒2025

-          koko Raisio-konsernin liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvu (CAGR) 9 % (aiempi tavoite 5 %)

-          kolmen strategisen painopistealueen (Benecol® ja kasvistanoliesteriratkaisut; lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat; kasviproteiinit) yhteenlaskettu liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvu 11 % (aiempi tavoite 7 %)

-          vertailukelpoinen liiketulos yli 13 % konsernin liikevaihdosta vuonna 2025 (aiempi tavoite yli 10 %).

-          Näillä tavoitteilla vuoden 2025 tilikauden liikevaihto ylittää 280 miljoonaa euroa, vertailukelpoisen liiketuloksen ylittäessä 36 miljoonaa euroa.

Tavoitteiden toteutumisen ajureina ovat viime vuosina käyttöönotetut uudet tuotantolaitokset. Raisio odottaa kasvavien tuotantomäärien ja monipuolistuvien tuotekategorioiden parantavan myös tuotannon kannattavuutta. Uusien tehtaiden kannattavuuden arvioidaan kääntyvän positiiviseksi aiemmin arvioidun mukaisesti vuonna 2024.

Tavoiteltu kasvu vaatii lisää panostuksia esimerkiksi innovaatioihin ja tuotekehitykseen. Nämä kustannukset on tarkoitus kattaa pääasiassa tuotannossa, hankintatoimessa ja tukitoiminnoissa tehtävillä tehostamistoimenpiteillä.

Edellä mainitut tavoitteet on määritelty Raision tämänhetkiselle rakenteelle, eivätkä ne sisällä mahdollisia yritysostoja. Yhtiö kartoittaa edelleen aktiivisesti strategiansa toteuttamista tukevia yritysostokohteita. Vuotuisten investointien määrän arvioidaan ylittävän 10 miljoonaa euroa vuosina 2023‒2025. Investointien pääpaino on tehokkuuden, energiatehokkuuden ja saannon parantamiseen liittyvissä toimenpiteissä. Merkittäville kapasiteetti-investoinneille ei nähdä tarvetta strategiakauden aikana.

Raision kolme strategista painopistealuetta säilyvät ennallaan

Taloudellisten tavoitteiden päivittäminen ei muuta Raision kesällä 2021 julkaistua strategiaa. Alla kuvattuja Raision strategisia painopistealueita edistetään aktiivisesti ja niiden merkitys suhteessa koko yhtiön liiketoimintaan kasvaa entisestään.

Benecol® ja kasvistanoliesteriratkaisut
Raisio jatkaa panostuksia kansainvälisen Benecol®-brändin kasvattamiseen. Benecol®-tuotteiden sisältämän ainesosan, kasvistanoliesterin, on tutkitusti osoitettu alentavan kolesterolia, mistä osoituksena on EU:n komission myöntämä vahva kolesterolin alentamiseen liittyvä terveysväite. Raisio panostaa lisäksi kasvistanoliesterin muiden mahdollisten hyvinvointia edistävien ominaisuuksien tutkimusohjelmaan.

Lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat
Raisio jatkaa yhtiön vahvaan kauraosaamiseen perustuvaa kansainvälistä laajentumista sekä B2B- että kuluttajatuotemarkkinoilla.

Kasviproteiinit
Kuluttajien valinnat suuntautuvat entistä voimakkaammin terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ravintoon. Raisio haluaa vahvistaa asemaansa tällä lupaavalla ja pitkällä aikavälillä megatrendien tukemana kasvavalla markkinalla niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Nämä kolme painopistealuetta muodostavat yhteensä noin neljä viidesosaa koko Raisio-konsernin liikevaihdosta ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 160 miljoonaa euroa. Koko Raisio-konsernin vertailukelpoinen liikevaihto, ottaen huomioon Venäjän kuluttajaliiketoiminnasta luopumisen ja Raisioaquan luokittelun myytävänä olevaksi liiketoiminnaksi, oli noin 200 miljoonaa euroa vuonna 2021.

Valittujen kasvualueiden lisäksi Raisiolla on myös muita vakiintuneita liiketoimintoja ja brändejä, jotka jatkavat osana yhtiön operaatioita.

Osinkopolitiikka säilyy ennallaan

Raision tavoitteena on palkita osakkeenomistajiaan myös kasvun rakentamisen vuosina. Yhtiön osinkopolitiikka säilyy ennallaan ja Raision tavoitteena on edelleen jakaa vuosittain osinkona 50–100 % yhtiön osakekohtaisesta tuloksesta. Tämän lisäksi yhtiön tavoitteena on vapauttaa arvoa omistajille muun muassa kassavarojen mahdollistamilla ylimääräisillä lisäosingoilla.

Osinko- ja voitonjakopäätökset perustuvat kulloisenkin vuoden hallituksen esityksiin sekä yhtiökokouksen päätöksiin ja ovat riippuvaisia yhtiön pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisistä taloudellisista ja liiketoiminnallisista olosuhteista sekä tulevaisuuden näkymistä.

Raisio Oyj

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Beanit®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 380 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2021 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli noin 200 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos noin 21 miljoonaa euroa. www.raisio.com