• Raisio Oyj/

Uusi tutkimus: Benecol-tuotteiden kasvistanoliesterin LDL-kolesterolia alentava teho jopa kaksinkertainen kasvisteroliesteriin verrattuna

Raisio Oyj       Pörssitiedote 28.2.2011 klo 12.00

Uusi meta-analyysi1) osoittaa, että kasvistanoliesterin maksimaalinen LDL-kolesterolia alentava vaikutus on kaksinkertainen kasvisteroliesteriin verrattuna. Kasvistanoliesteri on Benecol® -tuotteiden ainutlaatuinen kolesterolia alentava ainesosa. Lisäksi vain kasvistanoliesterin käytöllä saadaan lisätehoa LDL-kolesterolin alenemiseen, kun tarkastellaan nykysuositusta suurempaa päiväsaantia. Kasvisteroliesterillä vastaavaa lisätehoa ei suurilla päiväannoksilla havaittu. Uudet tutkimustulokset julkaistiin Prostaglandins, Leukotrienes, and Essential Fatty Acids -tiedejulkaisussa.

Meta-analyysi osoittaa, että kasvistanoliesterin LDL-kolesterolia alentava vaikutus on enimmillään 18,2 %, ja kasvisteroliesterin 9,1 %. Ero kasvistanoliesterin hyväksi on tilastollisesti merkitsevä. Musa-Veloson ym.1) analyysi pohjautuu aikaisempiin tieteellisiin tutkimuksiin, ja siihen sisältyy kaikkiaan 182 tutkimusaineistoa. Uuden meta-analyysin tuloksia vahvistavat kaksi itsenäistä kliinistä tutkimusta, joissa LDL-kolesteroli aleni keskimäärin noin 17 %, kun kasvistanolin saanti oli noin 9 grammaa päivässä2), 3).

“Kasvistanolien ja kasvisterolien rakenteet ovat erilaisia ja tiedetään, että ne käyttäytyvät elimistössä eri tavoin. Siksi oli tärkeää tutkia myös niiden kolesterolia alentavaa vaikutusta erikseen", sanoo tohtori Kathy Musa-Veloso, uuden meta-analyysin päätutkija. “Tulokset osoittavat, että kasvistanolin 2 grammaa ylittävä päiväsaanti antaa lisätehoa LDL-kolesterolin alentamiseen aina 9 gramman päiväsaantiin saakka. Sen sijaan kasvisteroleilla ei havaittu tällaista annos-vastetta. Kasvisterolin 2 grammaa ylittävästä päiväsaannista ei tämän meta-analyysin mukaan saada lisätehoa kolesterolin alentamiseen.”

Useat kansainväliset ja kotimaiset tieteelliset järjestöt suosittelevat kasvistanolin tai -sterolin käyttöä veren kolesteroliarvojen kohentamiseen. Uusilla tutkimustiedoilla voi olla merkittäviä vaikutuksia nykykäytäntöihin.

"LDL-kolesterolin alenemisella on lähes lineaarinen yhteys sepelvaltimotaudin riskin pienenemiseen. Mitä alhaisempi LDL-kolesterolitaso, sitä pienempi on riski sairastua. Uudet tutkimustulokset ovat hyvin merkittäviä, sillä kasvistanoliesterin nykysuositusta runsaamman käytön ansiosta tehokkaampi kolesterolin aleneminen saattaa edelleen tehostaa sepelvaltimotaudin riskin pienenemistä väestötasolla", sanoo lääketieteen ja kirurgian tohtori, professori Helena Gylling Helsingin yliopistosta. "Mikään muu ruokavalion keino ei ole osoittautunut yhtä tehokkaaksi ja helpoksi kolesterolin alentamisessa kuin kasvistanoliesteriä sisältävien Benecol-tuotteiden riittävä päivittäinen käyttö."

"Uudet tulokset ovat erinomainen uutinen sekä kuluttajille että Benecol-brändille, sillä kasvistanoliesteri on kaikkien Benecol-tuotteiden kolesterolia alentava ainesosa. Benecol-tuotteiden käyttäjät voivat nyt olla varmoja siitä, että he ovat valinneet tehokkaimmin kolesterolia alentavan ainesosan. Kolesterolia alentavien elintarvikkeiden kategoriassa tuotteiden teholla on valtava vaikutus kuluttajien valintoihin, ja näillä erinomaisilla tutkimustuloksilla Benecol voi edelleen vahvistaa asemaansa markkinoilla. Olen varma, että tulokset edistävät myös Benecol-brändin etenemistä uusille markkina-alueille", sanoo Raisio-konsernin toimitusjohtaja Matti Rihko

Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki ja kasvistanoliesteri Raision maailmanlaajuisesti patentoima ainesosa. Vain Benecol-tuotteet sisältävät kasvistanoliesteriä. Raision laaja partneriverkosto myy ja markkinoi Benecol-tuotteita 30 maassa viidessä maanosassa. Suomessa Benecol on maan laajin kolesterolia alentava tuoteperhe, ja sen markkinoinnista vastaavat Ravintoraisio Oy (tehojuomat, pikapuuro, kaurapohjainen välipalajuoma, soijapohjaiset välipalat) sekä Bunge Finland Oy (margariinit ja kasvirasvalevitteet).

Lähteet:

1) Musa-Veloso K et al. A comparison of the LDL-cholesterol lowering efficacy of plant stanols and plant sterols: Results of a meta-analysis of randomized controlled trials. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 2011; doi 10.1016/j.plefa.2011.02.001

2) Gylling H et al. The effect of a very high daily plant stanol ester intake on serum lipids, carotenoids, and fat-soluble vitamins. Clin Nutr 2010;29:112-118.

3) Mensink R et al. Plant stanols dose-dependently decrease LDL-cholesterol concentrations, but not cholesterol-standardized fat-soluble antioxidant concentrations, at intakes up to 9 g/d. Am J Clin Nutr 2010;92:24-33.

RAISIO Oyj

Viestintäpäällikkö

Kathy Musa-Veloso, Senior Scientific and Regulatory Consultant, Cantox Health Sciences International, An Intertek Company, Kanada, p. +905 542 2900

Helena Gylling, LKT, Professori, Helsingin yliopisto, p. 050 3302402