Vaihto-osakkeiden suunnattu osakeanti hallitukselle myönnetyn valtuutuksen perusteella

Raisio Oyj Pörssitiedote 1.4.2021 kello 8.30

Raisio Oyj:n hallitus on päättänyt luovuttaa yhteensä 1.000.000 kpl yhtiön hallussa olevaa omaa vaihto-osaketta (RAIVV) Kavli Holding AS:lle suunnatussa osakeannissa (”Vaihto-osakkeet”). Suunnattu osakeanti toteutetaan osana tänään 1.4.2021 julkistettua yrityskauppaa, jossa Raisio ostaa Verso Food Oy:n.

Osakkeet luovutetaan osana yhtiöjärjestelyn kauppahinnan maksua. Luovutettavien vaihto-osakkeiden luovutushinta määräytyy yhtiön vaihto-osakkeen kaupankäyntipainotetun keskihinnan perusteella per 31.3.2021 ja on 3,910 euroa per osake, ja kokonaishinta 3.910.000 euroa. Vaihto-osakkeiden merkintähinta on maksettu luovuttamalla Kavli Holding AS:n Verso Food Oy:ltä olevia saatavia Vaihto-osakkeiden yhteenlaskettua merkintähintaa vastaava määrä.

Osakkeiden luovutus perustuu hallituksen päätökseen, joka on tehty yhtiökokouksen 27.4.2020 hallitukselle myöntämän osakeantivaltuutuksen perusteella. Hallitus katsoo, että osakkeenomistajien etuoikeudesta poikkeamiselle on olemassa yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, koska se mahdollistaa yrityskaupan toteuttamisen, ja Verso Food Oy:n hankkiminen tukee hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön strategian toteutumista.

Luovutetut osakkeet edustavat noin 0,75 prosentin osuutta yhtiön vaihto-osakkeista ja noin 0,61 prosentin osuutta kaikista yhtiön osakkeista ja 0,13 prosenttia [yhtiön kaikkien osakkeiden tuottamista] äänistä. Koska suunnatussa osakeannissa annettavat osakkeet ovat yhtiön hallussa olevia omia osakkeita, ei suunnatulla osakeannilla ole vaikutusta yhtiön osakkeiden kokonaismäärään, joka on edelleen 165.149.030 osaketta. Yritysjärjestelyn jälkeen Raisiolla on edelleen hallussaan 6.490.445 kpl Raisio Oyj:n vaihto-osaketta ja 212.696 kpl yhtiön kantaosaketta.

Kavli on osana järjestelyä sitoutunut tiettyihin luovutusrajoituksiin 12 kuukauden ajaksi, minä aikana heillä on oikeus myydä suunnatussa osakeannissa vastikkeena saamiaan Raisio Oyj:n vaihto-osakkeita yhteensä enintään 250.000 kappaletta kunkin vuosineljänneksen aikana mainitun 12 kuukauden aikana.

Raisio Oyj

Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883

Talousjohtaja Toni Rannikko, p. 040 078 8812

Raisio on kansainvälinen pörssiyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan, elintarvikkeiden ainesosiin ja kalanrehuihin. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa. Raisiolaisia on noin 350. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.