Vesiosaaminen luo kansainvälistä kilpailukykyä

-Suomalaisella korkeatasoisella vesiosaamisella on kysyntää vientimarkkinoilla. Suuret monikansalliset yritykset ovat yhä kiinnostuneempia vesiresurssien hallinnasta ja tästä näyttää muodostuvan monilla toimialoilla kilpailutekijä, kertoo Raisio-konsernin kestävän kehityksen asiantuntija Aki Finér. Viimeksi Finér esitteli Raision vesijalanjälkilaskentaa ja -merkkiä kesäkuussa huippukokouksessa Amsterdamissa. Merkeillä ja vastuuviestinnällä Raisio haluaa lisätä kuluttajien tietoa tuotteiden valmistuksesta.

Keskikesälläkään ei Suomessa pääosin ole pulaa puhtaasta juoma- tai kasteluvedestä. Raisiossa on katsottu, että elintarvikkeiden tuotantoketjun vedenkulutuksesta on silti tarpeen viestiä.

-Raisio kutsuttiin esittelemään vesijalanjälkimerkkiään ja siihen liittyvää laskentaa kesäkuussa Amsterdamissa pidettyyn kansainväliseen Sustainable Food Summit -seminaariin. Huippukokouksen tarkoituksena oli tuoda esille uudenlaisia näkökulmia ympäristömerkinnöistä ja kestävästä kehityksestä.

Edelläkävijä kantaa vastuuta vedestä koko hankintaketjun osalta

-Kansainvälisessä seminaarissa suomalaisen yrityksen toimenpiteet elintarvikeketjun vesivastuullisuuden osalta nähtiin edelläkävijyytenä. Monet alan kansainväliset yritykset ovat vasta aloittamassa vesiasioiden kanssa. Harva on tarkastellut vedenkulutusta koko hankintaketjun näkökulmasta, kuten Raisio on tehnyt, Finér kertoo.

Väestönkasvu ja ilmastonmuutos luovat paineita makean veden riittävyydelle maailmanlaajuisesti. Vain noin 1 % maailman vesivaroista on makeaa vettä, ja siitä 70 % käytetään maataloudessa. Raisiossa uskotaan, että suomalaiselle tietotaidolle on kysyntää.

-Tuotannon ja kulutuksen vaikutukset koko tuotteen elinkaaren osalta on tärkeä tunnistaa. Näin toimenpiteet voidaan kohdentaa oikein ja saadaan aikaan toimivat ratkaisut, jotka tuovat meille kilpailuetua kansainvälisillä markkinoilla, sanoo Finér.

Vastuullisista teoista viestimällä kilpailuetua

Raisio merkitsi ensimmäisenä maailmassa vesi- ja hiilijalanjäljen kuluttajatuotteen pakkaukseen, kun Elovena-kaurahiutaleiden kokonaisvedenkulutus laskettiin vuonna 2009.

-Hyvistä toimintamalleista on osattava myös kertoa, ja viestintää kehitetään edelleen. Nyt  Raisio on uudistanut ekologia.fi-sivuston, josta rakentuu Raision vastuullisuuteen liittyvän tiedon pankki sekä keskustelun paikka. Sivuston kautta Raisio viestii vastuullisuudestaan säännöllisesti, kerran vuodessa julkaistavan vastuuraportin lisäksi. Ulkopuoliset kirjoittajat ja kansainväliset yhteistyöverkostot laajentavat keskustelun näkökulmia.

Viimeisen vuoden Raisio on ollut myös mukana Turun yliopiston ESR-rahoitteisessa hankkeessa, jossa kolmisenkymmentä elintarvike- ja matkailualan yritystä on yhdessä kehittänyt  vastuullisten toimenpiteiden näkyväksi tekemistä.

- Valmennuksissa ovat kohdanneet pk-yritykset ja Raision-kokoiset suuret organisaatiot. Vastuuviestinnän haasteet ovat kaikille samoja: yritykset pohtivat, miten sidosryhmille saataisiin parhaiten tieto vastuullisista toimista tuotteiden ja palveluiden takana. Arvomaailma ja suomalainen maalaisjärki ohjaavat liiketoimintaa, mutta hyvistä teoista ei huomata aina kertoa, toteaa projektipäällikkö Anna Hillgrén Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

-Meille tämä on ollut hedelmällinen tapa oppia muilta ja vaihtaa ajatuksia laaja-alaisesti eri yritysten ja toimialojen välillä, Aki Finér sanoo.

Lisätiedot Raisio-konsernista ja vesijalanjäljestä:

Aki Finér
kestävän kehityksen asiantuntija
Raisio-konserni
aki.finer@raisio.com
www.ekologia.fi

Tavoitettavissa perjantaihin 5.7.2013 saakka.

Lisätiedot Vastuullisuusviestinnän vauhdittamishankkeesta:

Anna Hillgren