Asuntomessujen Pikkutaitajasta kipinä rakennus- ja kiinteistöpalvelualanammatteihin

Käsillä tekeminen ja rakentaminen ovat lapsille luonnollisia asioita, joiden parista toiset löytävät myöhemmin jopa oman ammattinsa.

Tänä kesänä Kuopion asuntomessuilla Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry tarjoaa lapsille mielenkiintoista tekemistä oikeiden tehtävien ja materiaalien parissa, asiantuntijoiden ohjauksessa. Pikkutaitaja-nimisessä rakennuksessa nuoret messukävijät pääsevät itse kokeilemaan samoja töitä, joita messutalojen ja koko messualueen suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito vaativat.

Pikkutaitaja on nyt mukana asuntomessuilla viidettä kertaa, suosituimpia tehtäviä aiempina kesinä ovat olleet aidon kaivukoneen kokeilu, muuraus ja arkkitehtisuunnittelu. Kuopion messuilla lapsille muurauksen mallia näyttää lajin maailmanmestari Ville Rämö.

Aikuisiakaan ei ole Pikkutaitajassa unohdettu: tehtävät on suunniteltu siten, että perheen kanssa yhdessä tekeminen on luontevaa. Suunnittelussa on erityisesti painotettu ammattimaisuutta. Pikkutaitajaan tullessa kävijä saa itselleen henkilökortin, johon hän kerää kirjaimia kokeilemalla erilaisia tehtäviä esimerkiksi arkkitehti- tai maalariopiskelijan opastamina.

Rakentaminen kiinnostaa nuoria

Pikkutaitajassa lapset oppivat, että rakentamisen ja kiinteistöpalveluiden parista löytyy monia mielenkiintoisia tulevaisuuden ammatteja. Perheiden kannattaa vierailla siellä ihan tosimielessäkin, sillä rakentamisesta ja kiinteistöpalveluista on lähiaikoina jäämässä eläkkeelle suuri joukko alan ammattilaisia ja uusia osaajia tarvitaan tulevaisuudessa alalle.

Rakentaminen on myös nuorten suosiossa, sillä työssä näkee oman kättensä jäljen, työssä oppii ja kehittyy ja jatkokouluttautumiselle on paljon mahdollisuuksia. Rakennusalan koulutuksen arvostus on taas nousussa pienen notkahduksen jälkeen. Kevään 2010 yhteishaussa esimerkiksi rakennusalan perustutkintoon haki ensisijaisesti 1,46 nuorta yhtä aloituspaikkaa kohti.

Järjestäjinä kaikki rakennus- ja kiinteistöpalvelualan keskeiset järjestöt

Pikkutaitajan järjestää Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry, jonka taustalla vaikuttaa 14  rakennus- ja kiinteistöpalvelualan keskeistä järjestöä: Rakennusteollisuus RT ry (Talonrakennusteollisuus ry, Rakennustuoteteollisuus RTT ry, Infra ry, Pintaurakoitsijat ry ja Kattoliitto ry), Kiinteistöpalvelut ry, Palvelualojen Ammattiliitto PAM ry, Toimihenkilöunioni TU ry, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry, Suomen Arkkitehtiliitto ry SAFA, Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ry, Koneyrittäjien liitto ry sekä Suomen Isännöintiliitto ry. Pikkutaitajassa tehdään lisäksi yhteistyötä paikallisten oppilaitosten ja toimialojen yritysten kanssa

Lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Timo Piili, p. 040 573 32 54