Epäterve kilpailu aliurakoista hiertää rakennusalalla

Pintaurakoitsijat ry on syvästi huolissaan talousrikollisuuden ja harmaan talouden voimistuneesta otteesta rakennuksilla. Epärehelliset yrittäjät painavat koko alan hintoja luonnottoman alhaiselle tasolle. Esimerkiksi maalaustöissä kilpailu aliurakoista on selvästi kiristynyt varsinkin Etelä-Suomessa, jossa markkinoille on tullut myös paljon ulkomaisia toimijoita.

- Viranomaisten resurssit työmaatarkastuksiin ovat puutteelliset ja valtiovallan toimenpiteet kovin, kovin verkkaisia. Valvontaan tarvitaan huomattavasti lisää tehoa, toteaa Pintaurakoitsijat ry:n toimitusjohtaja Juha Helmijoki.

Aliurakointi on tehokkaan ja laadukkaan rakentamisen perusedellytys. Sitä on osattava kuitenkin käyttää oikein. Väärinkäytettynä, kuten nykyään valitettavan usein tapahtuu, syntyy helposti turhia kustannuksia sekä huonolaatuinen lopputulos. Kun valitaan asiansa osaava aliurakoitsija, jolla on ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilökunta, lopputuloksena on todennäköisesti oikein ja laadukkaasti toteutettu kohde. Helmijoen mielestä hinta on nykyisin tilaajille aivan liian hallitseva valintakriteeri.

- Näennäisesti halpa hankintahinta ajaa kokonaistaloudellisuuden edelle. Aliurakointiyrityksen ammatilliselle ja taloudelliselle osaamiselle ei panna riittävästi painoa. Urakointiketjun tuotannonohjaus saatetaan laiminlyödä ja sitä yritetään hoitaa sopimuskikkailulla. Lisäksi jotkut aliurakoitsijat eivät halua, osaa tai uskalla reklamoida huonoista työmaaolosuhteista, Helmijoki lataa.

Ammattiylpeyden palauttamiseksi Helmijoki ehdottaa, että uusien asuntojen kaupan yhteydessä tulisi toimittaa asunnon ostajalle selvitys siitä, mitkä yritykset ja työntekijät ovat tehneet myytävän asunnon.

- Nostaisiko ammattiylpeys päätään jos asuntopapereiden mukana tulisi tieto tekijöistä? Nythän sitä ei tiedä välttämättä kukaan, ei edes pääurakoitsija. Paranisiko tilanne, jos esimerkiksi asunnon ostaja saisi tiedot siitä, ketkä ovat tehneet kodin, johon ostaja on sijoittanut pääosan varallisuudestaan? Samat tiedot saisi myös verottaja käyttöönsä. Jos tiedot osoittautuisivat paikkansa pitämättömiksi, pitenisi takuuaika myös kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen. Parantaisiko tämä asuntotuotannon laatua ja toisiko se osaaville aliurakoitsijoille heille kuuluvan aseman tuotantoketjussa?

Helmijoki muistuttaa, että rakennusala on toki tehnyt toimia osaltaan tilanteen parantamiseksi. Tilaajavastuu.fi -palvelu on yksi sellainen. Sieltä palvelun hankkija voi helposti maksutta tarkastaa urakoitsijaehdokkaan tilaajavastuulain mukaisten asioiden tilan. Rakennusteollisuus RT:n Pintatoimialan liitot, Pintaurakoitsijat ry muiden mukana, ovat puolestaan alentaneet jäsentensä kynnystä lähteä palveluun mukaan maksamalla kyseisen palvelun vuosimaksun. Tämä palvelu on siis käyttäjälle ilmainen ja palvelun kautta tietonsa ilmoittavat urakoitsijat maksavat palvelun ylläpidon.

Lisätietoja: Pintaurakoitsijat ry, toimitusjohtaja Juha Helmijoki, 040 501 3788,
juha.helmijoki@pintaurakoitsijat.fi

Pintaurakoitsijat ry on Rakennusteollisuus RT:n jäsenliitto. Siihen kuuluu noin 270 jäsenliikettä, jotka urakoivat muun muassa asuntojen näkyviä pintoja ja julkisivuja. www.pintaurakoitsijat.fi