Infra ry:n puheenjohtaja Per Fjäder: ”Rikollinen talous kitkettävä kokonaan pois”

INFRA ry Lehdistötiedote vapaa julkaistavaksi 4.1.2010 klo 10.

Maa- ja vesirakennusalan sekä asfalttialan yritysten ja yrittäjien etujärjestön Infra ry:n puheenjohtaja Per Fjäder vaatii tehokkaita toimia harmaata markkinaa vastaan. - Talousrikollisuus on erittäin vakava asia. Infra ry jatkaa toimiaan harmaiden markkinoiden torjumiseksi. Rikolliset toimijat on kitkettävä pois alalta. He aiheuttavat suurta vahinkoa vastuullisille alan yrittäjille ja koko yhteiskunnalle. Sotkemalla tervettä kilpailua rikolliset haittaavat merkittävästi rehellisten infrayrittäjien toimintaa. Alan yrittäjät ovat lujilla muutenkin, Fjäder sanoo. Mahdollisesti tulossa olevan käännetyn alvin suhteen Infra ry odottaa selkeitä ohjeita verottajalta. Toteutuessaan käännetty alv aiheuttaa melkoisen koulutustarpeen yritysten taloushallinnolle. - Harmaiden markkinoiden torjumiseksi tulee tilaajan vaatia sopimuksia tehtäessä urakoitsijalta viimeistään ennen ensimmäisen maksuerän suoritusta selvitys Rala-pätevyydestä tai vastaavista tiedoista. Selvitykset on tehtävä myös ennakkoperintärekisteriin merkitsemisestä ja rekisteröitymisestä arvonlisäverotilittäjäksi. Fjäder korostaa myös rakennusalan eettisten pelisääntöjen noudattamista. Rakennuttajan on vaadittava pääurakassa käytettävien merkittävien aliurakoitsijoiden ja konepalveluyritysten nimeämistä jo tarjousvaiheessa. Vain tällä tavoin saadaan alan tuottavuuteen parannusta sekä uusia innovatiivisia ratkaisuja win-win –periaatteella, josta hyötyvät kaikki, viime kädessä veronmaksajatkin. - On noudatettava hyvää rakennuttamis- ja urakointitapaa ja hoidettava asiat sopimusten ja lain edellyttämällä tavalla. Infra ry:n jäsenet ovat luotettavia sopimuskumppaneita, jotka hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteensa. Jäsenyrityksemme ovat sitoutuneet noudattamaan alan yleisiä pelisääntöjä ja työehtosopimusten määräyksiä. Fjäder-Groupin toimitusjohtaja Per Fjäder aloitti Infra ry:n puheenjohtajana vuoden 2010 alussa. Häntä ennen puheenjohtajana toimi Lemminkäisen toimitusjohtaja Timo Kohtamäki. Infra ry on maa- ja vesirakennus- sekä asfalttialan yrittäjien ja yritysten etujärjestö, joka hoitaa sekä elinkeino- että työmarkkina-asioita. Jäsenet toteuttavat 80 prosenttia Suomen maa- ja vesirakennusalan uudistuotannosta. Infra ry on osa Rakennusteollisuus RT-liittoyhteisöä, jonka toimialat ovat Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Lisätietoja: Infra ry:n puheenjohtaja, Fjäder-Goupin toimitusjohtaja Per Fjäder, 0400 222 781