Katainen Infra ry:n tapahtumassa: ”Nyt on isänmaallista kuluttaa”

Infra ry
Lehdistötiedote 26.3.2009 vapaa julkaistavaksi

Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen muistikuvissa 1990-luvun lama oli ”hyvin synkkää ja mustaa aikaa.”
”Menetämmekö nytkin tulevaisuudenuskomme ja riitelemmekö vain keskenämme? Se miten toimimme, kertoo paljon meistä suomalaisista”, sanoi Katainen Infra ry:n järjestämillä Ajoneuvonosturipäivillä tänään Vantaalla.

”Kyse on siitä kerätäänkö poliittisia irtopisteitä vai onko meillä taistelutahtoa selviytyä kriisistä siihen asti, kunnes talous joskus alkaa taas nousta. Ja on varma, että joskus se alkaa nousta. Ymmärrän toki, että pahinta on epätietoisuus. Emme tiedä kuinka pitkälle ja syvälle taantumassa mennään.”
Katainen pelkää ihmisten vähentävän kulutustaan liiankin dramaattisesti.
”Kun tulee huonoja uutisia, ihmiset saattavat vetää oman liinansa tarpeettoman kireälle. Toisaalta tuloverotuksen keventyminen nostaa ostovoimaa. Se todennäköisesti vähän rauhoittaa ihmisiä. Työpaikan menettäminen on aina valtava shokki, mutta työssä jatkavien ostovoima kasvaa. Mikään ei ole niin isänmaallista kuin käyttää tällaisena aikana kotimarkkinaa pyörimässä.”
Katainen muistuttaa kaverista huolehtimisesta.
”Käydään kahvilla, metsällä, mitä vain. Kunhan kannamme kaverista vähän enemmän huolta.”
Ministeri painottaa talouskriisin olevan lähtökohtaisesti finanssimarkkinoiden kriisi.
”Epäluottamus koko pankkisektorille lähti Yhdysvaltojen investointipankkisektorilta. Se oli järjenvastaista, vastuullisen markkinatalouden vastaista markkinataloutta. Se, jolla rahaa oli, ei saanut omasta mielestään riittävää tuottoa. Piti keksiä uusia tuotteita, joissa oli lisää riskiä. Riskihän tuottaa niin kauan kuin se ei laukea”, kertoi Katainen.
”Subprime oli eräs näistä tuotteista. Luoton myyntimiehillä ei ollut minkäänlaista vastuuta. Näistä asuntoluotoista tehtiin riskipitoisia salkkuja, joita myytiin. Toiminta jatkui vuosikausia. Kun paljastui, että subprime ongelma oli oikea, niin pankkimarkkina meni jäihin.”
Talouden pyörä on nopea: nyt eletään julkisen talouden kriisiä. Yritykset eivät pysty toimimaan normaalisti. Verotulot vähenevät. Veronmaksajien rahaa on käytetty investointeihin ja kulutuskysynnän ylläpitämiseen.
”Mutta jos pankkisektorin kriisi ei purkaannu, saamme elvyttää itsemme maksukyvyttömäksi. Allekirjoittaneenkin työajasta merkittävä osa menee pankkisektorin ongelmiin. Etsimme malleja, joilla pankkisektorin kriisi voitaisiin ratkaista. Missään maassa ei ole ekspertiisiä pankkien kriisin ongelmista. Sitä yritetään ratkaista kansainväliselläkin yhteistyöllä. Meidän pitää pystyä läpivalaisemaan pankkien taseet eli katsoa paljonko roskaluottoja on ja mitä niille tehdään. Suomessa ei onneksi ole tarvinnut olla pelastelemassa pankkeja. Euroopassa on vain muutamia harvoja maita, joissa ei pankkeja ole tarvinnut pelastaa”, Katainen korosti.
”Se on vain tehtävä, sairaus on parannettava. Elvytykset ovat kuumelääkettä, jolla kuume saadaan laskemaan 40 asteesta 38 asteeseen. Mutta jos olemme vuosikausia 38 asteen kuumeessa, sydänlihas tulehtuu. ”
Katainen kertasi valtion satsauksia infrarakentamiseen. Hän iloitsi myös siitä, että talorakentaminen alkaa mahdollisesti olla virkistymässä.

Lisätietoja Infra ry:n Ajoneuvonosturipäiviltä:
Ajoneuvonosturijaoston puheenjohtaja Kalevi Kaipia, 0400-251365