Kiviainekset käyttöön turvallisesti

Kiviainesalan turvallisuuskilpailu 2010 sai ennätyssuosion. Palkintoja pokkasivat Seepsula, Maarakennus M. Laivola ja NCC Roads. Telemurska Oy:n Timo Hautalalle tuli tunnustusta mallikkaasta yksilösuorituksesta.

Kiviainesalan turvallisuuskilpailun mittarina on Murskamittari 2010. Se on kiviainestyömaiden perustyökalu, jonka avulla voidaan tehdä työturvallisuuslain edellyttämä viikoittainen tarkastus. Murskamittarilla mitattuna turvallisuuskilpailun voitti Seepsula Oy. Kilpailun parhaaksi ensikertalaiseksi nousi Maarakennus M. Laivola Oy.

Parhaiten työturvallisuutta edistetään esikuvallisella toiminnalla ja hyvillä käytännön esimerkeillä. Siksi kisassa on sarjat myös parhaille käytännöille ja parhaiten turvallisuutta edistäneille henkilöille.

– Parhaat käytännöt -sarjassa ideana on levittää hyviä käytäntöjä alan sisällä. Tässä on selvästi saavutettu jotain: kilpailijat haluavat jakaa toisilleen tietoa, jotta ala kehittyisi, iloitsee kilpailun päätuomarina toiminut Timo Pinomäki.

Hyvänä käytäntönä palkittiin idea omasta henkilönostimesta tuotantoalueella. Nostimella korkealla tehtävät asennukset onnistuvat lainmukaisesti ja turvallisesti. Tunnustuksen sai myös helppo ”lapiotemppu”: lapio jokaisella murskauslaitoksen hoitotasolla omassa koukussaan. Ahkera lapiointi varmistaa, ettei irtomurska pyöri työntekijöiden jaloissa. Kolmantena palkittiin toisten virheistä oppimisen malli, jossa yrityksen henkilökunta käy koulutuksissa läpi konsernissa tai alalla tapahtuneet vakavat onnettomuudet ja pohtii, miten ne voi itse välttää.

Kisan viimeisessä sarjassa palkittiin parhaiten turvallisuutta edistänyt henkilö tai tiimi. Voittajaksi nousi Telamurska Oy:n Timo Hautala.

Viidettä kertaa järjestetyn kiviainesalan turvallisuuskilpailun tulokset julkistettiin helmikuisilla Kivimiespäivillä. Jokavuotisen kilpailun järjestämisestä vastaa Infra ry. Päätuomari Timo Pinomäki on VR Trackin riskienhallintapäällikkö. Varatuomarina toimi Infra ry:n Mika Kortene.

Kiviainesalan turvallisuuskilpailu 2010, tulokset

Paras tulos Murskamittarilla mitattuna : Fjäder yhtiöt (track)
2. paras tulos Murskamittarilla ja parhaat kokonaispisteet:  Seepsula Oy (perinteinen laitos)
Paras ensikertalainen Murskamittarilla mitattuna:  Maarakennus M. Laivola Oy
Parhaan Best Practise -käytännön esittäjä:  NCC Roads Oy
Parhaiten turvallisuutta edistänyt henkilö tai tiimi:  Timo Hautala, Telamurska Oy

LISÄTIETOJA:

Timo Pinomäki
Kiviainesalan turvallisuuskilpailun päätuomari
puh. 040 5102 123,
timo.pinomaki@vr.fi
Pia Rämö
Kiviainesvastaava Infra ry:ssä
puh. 040 543 6410,
pia.ramo@infrary.fi

Kilpailun sääntöihin, kilpailussa löytyneisiin parhaisiin käytäntöihin ja Murskamittariin voi tutustua osoitteessa www.infrary.fi.

Tausta

Kiviaineksella tarkoitetaan hiekkaa, soraa ja kalliomurskeita. Niitä käytetään joko jalostettuna tai sellaisenaan. Kiviaineksia tarvitaan aina, kun rakennetaan ja korjataan taloja, teitä, katuja, siltoja tai kenttiä. Myös kaupunkien ja kylien puistot, aukiot, kevyen liikenteen raitit ja monenlaiset yhteiset oleskelutilat syntyvät osittain kiviaineksista.

Suomessa kulutetaan joka vuosi 100 miljoonaa tonnia kiviaineksia – noin 20 000 kiloa asukasta kohti. Suomi on kiviainesten suhteen omavarainen. Rakentamisessa käytettävä kiviaines on peräisin ympäri maan sijaitsevista kivenlouhimoista ja -murskaamoista, jotka työllistävät noin 3 000 henkeä. Valtaosa kivestä käytetään julkisin verovaroin kustannetuissa rakennushankkeissa.