Koululaiset tutustuvat rakennusalaan kevään aikana

Rakennusteollisuus RT ry täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Juhlia vietetään lähinnä työn merkeissä, mutta kevään aikana järjestetään eri puolilla maata tapahtumia, joissa nuoria kutsutaan tutustumaan rakentamisen ammatteihin rakennustyömailla ja tehtaissa.

Vierailut alkavat asuntomessualueelta Kuopiosta toukokuun alussa ja jatkuvat sen jälkeen Avoimet Portit -teemalla koko maassa. Kuopion messualueen työmaalla vierailee oppilaita kahdeksasta Kuopion alueen koulusta 5.5.–7.5. näkemässä ja kokemassa mitä rakentaminen on käytännössä, ja kuinka monia erilaisia ammatteja rakentamisen parista löytyy. Luokat vierailevat eri messukohteissa. Yhdessä kohteessa esimerkiksi oppilaat tutustuvat siihen, miten uusiutuvaa energiaa voidaan käytännössä käyttää talon lämmitykseen. Messualueen Pikkutaitajatalossa nuoret pääsevät kokeilemaan oikeaa kaivukonetta. Paikalla on myös omasta ammatistaan kertomassa maailman paras nuori muurari, kuopiolainen Ville Rämö. Järjestelyissä on mukana myös Suomen Asuntomessut. Vierailut jatkuvat toukokuun 17. päivä alkavalla viikolla. Eri puolilla maata rakennustyömailla ja tehtaissa järjestetään RT:n jäsenyritysten toimesta Avoimet Portit -iltapäivää, jolloin koululuokat voivat tutustua rakentamiseen ja rakennustuoteteollisuuteen. Avoimia Portteja vietetään noin kahdessakymmenessä RT:n jäsenyrityksessä. Rakennusteollisuus RT haluaa näin näyttää nuorille oikeaa rakentamista, sillä ala tulee tulevaisuudessa työllistämään hyvin osaavia nuoria. Ensitietojen mukaan nuoret ovat tänäkin keväänä hakeneet vilkkaasti yhteishaussa alan koulutuspaikkoja. Viime vuosina arkkitehtuurin ja rakentaminen koulutusohjelma on ollut yksi suosituimpien alojen joukossa, myös esimerkiksi rakennusmestarikoulutukseen ensisijaisesti hakeneiden määrä on ollut kasvussa. Rakentaminen on nuorten suosiossa, sillä työssä näkee oman kättensä jäljen, työssä oppii ja kehittyy ja jatkokouluttautumiselle on paljon mahdollisuuksia. Vaikka tällä hetkellä rakentaminen kärsii muun teollisuuden tavoin lamasta, on rakennusalalta vapautumassa nuorille paljon työpaikkoja. Tämän takaa jo se, että eri toimialoja verrattaessa rakentamisen ammateista eläköityy lähivuosina toiseksi eniten työntekijöitä. Nyt onkin hyvä aika opiskella rakennusalan ammatteihin. Kun rakentaminen taas kohta vilkastuu, tarvitaan paljon nuoria osaajia alalle. Samalla on huolehdittava siitä, että yritykset palkkaavat tänäkin kesänä nuoria sekä työntekijä- että toimihenkilötehtäviin. lisätiedot: johtaja Risto Pesonen, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 050 517 3229 toiminnanjohtaja Timo Piili, Rakennus ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry, puh. 040 573 3251 Toivotamme median edustajat tervetulleiksi mukaan seuraamaan koululaisvierailuja.Olkaa yhteydessä niin sovitaan tarkemmin mikä kohde teitä kiinnostaa! Vierailut Kuopion asuntomessualueen työmailla 5.-7.5.2010: Ke, 5.5. klo 9 / Kettulan koulu. Kohde: Findomo Ke, 5.5. klo 9 / Kurkimäen koulu. Kohde: RTV Yhtymä Ke, 5.5. klo 12 / Särkiniemen koulu. Kohde: Jämerä H+ H To, 6.5. klo 9 / Siilinlahden koulu. Kohde: Parha Pe, 7.5. klo 8.30 / Länsi-Puijon koulu. Kohde: kaupunginjohtaja Parosen talo, Luja-Kivitalo Pe, 7.5. klo 9 / Hiltulanlahden . Kohde: Bassotalo Pe, 7.5. klo 9 / Pirtin koulu. Kohde: Betonimestarit, Lämpöplus Pe, 7.5. klo 12 / Vuorelan koulu. Kohde: YIT Rakennus Oy, As. Oy Siltaneito Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi