• Rakennusteollisuus RT ry/

Kustannusarvioiden ylittyminen väyläurakoiden urakkatarjouksissa ei johdu ylikuumenemisesta - Pääsyynä ylityksiin hankintamenettely ja panoskustannusten nousu

"Rakennusteollisuus RT ry sekä Infra ry näkevät eräiden väylähankkeiden urakkatarjousten kustannustason toisin kuin liikenne- ja viestintäministeriö ja Tiehallinto eilisissä tiedotteissaan. Pääsyinä kustannusarvioiden ylityksiin Rakennusteollisuus pitää käytettyä hankintamenettelytapaa sekä eräiden rakennusmateriaalien ja –tarvikkeiden hinnannousua", toteaa Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatti.

Tunneli- ja louhintatöistä jo pulaa

Infra-alalla työllisyystilanne on hyvä, mutta työtilanteen voimakasta parantumista, joka voisi aiheuttaa ylikuumenemisen, ei ole tapahtumassa. VTT:n äskettäin julkistaman arvion mukaan alan tuotanto pysyy tänä vuonna ennallaan ja infrarakentamisen volyymi kasvaa ensi vuonna vain 2 prosenttia. Alan palkkataso on vuoden aikana noussut noin 4,0 prosenttia. Alan 18 suuren tieurakoitsijan liikevoitto liikevaihdolla painotettuna oli viime vuonna vain reilut 3,0 prosenttia. Nämä tekijät eivät vahvista käsitystä alan ylikuumenemisesta saati sitten tarjousten ylihinnoittelusta.

Eräillä infra-alan osasektoreilla on jo nyt suoranaista pulaa töistä. Pahiten työpula tuntuu tunnelinrakennusalalla, jossa Vuosaaren sataman liikenneväylien sekä Muurla-Lohja –moottoritietunnelien valmistuttua on runsaasti vapaata henkilöstö- ja konekapasiteettia. Pääkaupunkiseudun raideliikenneinvestointien suunnittelu ja urakkakilpailujen valmistelu olisikin tämän takia saatava pikaisesti käyntiin.

Kustannusarvioiden ylitysten syynä hankintamenettely ja panoskustannusten nousu

Pääsyinä kustannusarvioiden ylityksiin Rakennusteollisuus näkee hankintamenettelytavan sekä eräiden rakennusmateriaalien ja -tarvikkeiden voimakkaan hinnannousun, jota kustannusarvioissa ei oltu huomioitu.

Rakennusmateriaaleista erityisesti ovat nousseet teräksen, sementin ja rakennuspuutavaran hinta. Kahdessa Tiehallinnon mainitsemassa kohteessa on useita siltoja, joiden rakentamisessa mainittuja tuotteita tarvitaan runsaasti. Kolmannessa urakassa, Kehä I:tä koskevassa hankkeessa, taas rakennetaan pitkä betonitunneli, jossa käytetään runsaasti näitä tuotteita. Myös moottoripolttoaineiden ja bitumin hinta on muutaman vuoden kuluessa noussut voimakkaasti. Mainittuja tarvikkeiden suuria hinnannousuja ei Tiehallinnon kustannusarvioissa ole voitu ottaa huomioon.

Toisena pääsyynä kustannusarvioiden ylityksiin Rakennusteollisuus näkee Tiehallinnon tavan toteuttaa hankintamenettely. Kyseiset urakat ovat olleet suunnittele-toteuta –urakoita, joissa rakentamisen lisäksi myös suunnittelu kuuluu urakoitsijalle. Tarjouksia pyytäessään Tiehallinnolla on käytettävissä varsin yleisluontoinen suunnitelma, jonka pohjalta pitävän kustannusarvion laatiminen on vaikeaa. Kustannusarvion laadinta perustuu Tiehallinnolla ilmeisesti takavuosien hankkeiden toteutuneisiin kustannuksiin. Vuosien varrella tapahtunutta ja toteutusaikana tapahtuvaa kustannusten nousua ei ole osattu arvioida oikein.

Lisäksi kyseessä olevat kolme hanketta joudutaan osittain toteuttamaan liikenneympäristössä, jossa liikenne estää häiriöttömän rakentamisen. Kustannusarvioiden pohjana on ainakin osittain ollut toteutettuja hankkeita, joissa työt on tehty ilman liikenteestä aiheutuvia häiriöitä.

Kehä I:n parannusurakan tarjouksien perusteista

Kehä I:n urakkatarjousten osalta kustannusarvion ylittymiseen ovat johtaneet seuraavat tekijät:
- Tarjouspyynnössä tarjoajille ilmoitettiin, että kustannusarvio on laadittu toukokuun 2002 hintatasossa. Maarakennuskustannusindeksin mukaan kustannukset ovat nousseet tuosta ajankohdasta 25 prosenttia. Edellä mainittujen materiaalien ja tarvikkeiden hinta on lisäksi vuodesta 2002 noussut huomattavasti indeksin nousua enemmän. Indeksi osoittaa keskimääräistä kustannusnousua; ei yksittäisen urakan kustannusnousua.
- Tiesuunnitelman kustannusarvion yksikköhinnoissa ei ole otettu riittävästi huomioon olosuhdetekijöitä. Kyseessä on vaativa paikka keskellä kaupunkirakennetta ja valtavien liikennevirtojen keskeltä. Tiehallinnon tiesuunnitelmassa ei ole ollenkaan käsitelty toimia, joilla tärinöitä joudutaan rajoittamaan ja hoitamaan pohjaveden muodostamat ongelmat.
- Vallikallion tunnelin kallion laatu on lisätutkimuksissa paljastunut selvästi tiesuunnitelman laadintavaiheessa oletettua heikommaksi.
- Hankkeen tuotevaatimusten taso ja laajuus on teknisten järjestelmien osalta noussut huomattavasti tiesuunnitelman kustannusarvion laadintavaiheesta. Lisäkustannuksia on syntynyt työnaikaisista liikenteen järjestelyistä, rakennussuunnittelusta, liikenteen hallintajärjestelmästä sekä betoni- ja kalliotunnelin LVISA-järjestelmästä. Näistä tekijöistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat suuruusluokkaa 30 miljoonaa euroa.
- Tilaaja on urakassa siirtänyt urakoitsijalle kaikki riskit, jotka liittyvät mm. liikenteen järjestelyihin, viestintään, kaapelien ja johtojen siirtoihin sekä lupa-asioihin.

Rakennusteollisuuden mielestä nämä tekijät ovat johtaneet siihen, että tarjoajien on ollut mahdotonta antaa tarjousta, joka olisi ollut lähelläkään vanhentunutta ja puutteellista kustannusarviota. Urakoitsijoiden arvosteleminen kalliiden tarjousten johdosta on tässä tilanteessa kohtuutonta. Vastaavia tekijöitä löytyy myös kahdesta muusta Tiehallinnon esille tuomasta urakasta.

Ylikuumenemisella ei voi perustella väylähankkeiden lykkäämistä

Rakennusteollisuus pitää ensiarvoisen tärkeänä, että liikenne- ja viestintäministeriö ei ylireagoi kustannusarvioiden ylityksiin, vaan että jo kilpailutetut hankkeet toteutetaan. Suunnittele-toteuta –urakkamuodossa suuren tieurakan tarjouksen valmistelu aiheuttaa tarjoajille useiden satojen tuhansien eurojen kustannukset.

Lisäksi on muistettava, että lähivuosina toteutettaviksi suunnitellut hankkeet on todettu yhteiskuntataloudellisesti erittäin kannattaviksi. Jos hankkeita siirretään, hidastetaan maamme taloudellista kehitystä, sallitaan heikkojen liikenneolojen jatkuminen sekä estetään liikenneturvallisuuden parantamista. Lisäksi hankkeiden kustannukset tulisivat lähitulevaisuudessakin kasvamaan.

Parempiin kustannusarvioihin

Rakennusteollisuus pitää hyvänä liikenne- ja viestintäministeriön tekemää päätöstä asettaa erityinen selvityshenkilö tutkimaan väylähankkeiden kustannusarvioiden ylityksiä. Selvityshenkilön raportti tullee aikanaan myötävaikuttamaan siihen, että Tiehallinto pystyy jatkossa laatimaan kustannusarviot todellisuutta paremmin vastaavalle tasolle.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, Rakennusteollisuus RT ry, puhelin (09) 1299 200
ja
toimitusjohtaja Osmo Mettänen, Infra ry, puhelin 010 821 0300.

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Infra, Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Pinta ja Tekninen urakointi.

Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi