Lähes tuhat koululaista tutustuu rakentamiseen eri puolilla maata

Koululaisia vierailee sankoin joukoin tällä ja ensi viikolla rakennustyömailla ja rakennustuoteteollisuuden tuotantolaitoksissa eri puolilla maata. Lähes tuhat 6. – 9. luokkien koululaista käy tutustumassa rakennusalan ammatteihin ja oppimassa miten oikeasti rakennetaan.

Vierailut järjestää Rakennusteollisuus RT ry ja sen jäsenyritykset. RT täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Juhlia vietetään työn merkeissä. Juhlavuonna järjestetään tapahtumia Avoimet Portit -teemalla, jossa nuoria kutsutaan tutustumaan rakentamisen ammatteihin rakennustyömailla ja tehtaissa. Vierailut alkoivat jo asuntomessualueelta Kuopiosta toukokuun alussa, missä 200 paikallisten koulujen oppilasta kävi tutustumassa asuntomessualueen rakentamisen saloihin ja osallistui piirustuskilpailuun. Koululaiset vierailevat erilaisissa kohteissa ja tutustuvat muun muassa päiväkodin uudisrakennustyömaahan, maarakennukseen liittyvään kivenmurskaukseen tai aluerakentamiseen. Espoossa koululaiset vierailevat Euroopan ensimmäisessä rakennusalan työturvallisuuden käytännön harjoituksiin perustuvassa turvapuistossa. Kohteissa koululaisille järjestetään ohjelmaa ja kilpailuja, ja kerrotaan rakennusalan ammateista. Rakentaminen tulee tulevaisuudessa työllistämään hyvin osaavia nuoria. Ensitietojen mukaan nuoret ovat tänäkin keväänä hakeneet vilkkaasti yhteishaussa alan koulutuspaikkoja. Rakentaminen on nuorten suosiossa, sillä työssä näkee oman kättensä jäljen, työssä oppii ja kehittyy ja jatkokouluttautumiselle on paljon mahdollisuuksia. Vaikka tällä hetkellä rakentaminen kärsii muun teollisuuden tavoin lamasta, on rakennusalalta vapautumassa nuorille paljon työpaikkoja. Samalla yritysten on huolehdittava siitä, että ne palkkaavat tänäkin kesänä nuoria sekä työntekijä- että toimihenkilötehtäviin. Median edustajat ovat tervetulleita mukaan vierailuille. Alla kontaktihenkilöiden tiedot. VIERAILUKOHTEET: 18.5. Tampere Skanska / As Oy Tampereen Ratinanrannan Tyrskytär / yhteyshenkilö Anne Arra, anne.arra@skanska.fi, puh. 020 719 3510 20.5. Espoo Ämmässuo / Rudus Oy Rudus-turvapuisto / yhteyshenkilö Mirja Forsman, Mirja.Forsman@rudus.fi, puh. 0400 422 ¬197 20.5. Mustasaari Alskatin Murska Oy, MRP Risberg Oy:n tytäryhtiö / Alskatin murskauslaitos / yhteyshenkilö Kai Salmi puh. 0400 663 009, kai.salmi@infrary.fi, tai Kai Risberg puh. 040 064 1220 20.5. Espoo NCC Rakennus Oy / Vanttilan Päiväkoti / Ritva Norrgrann, Ritva.Norrgrann@ncc.fi, puh. 050 67 354 24.5. Kouvola NCC Rakennus Oy / Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun "Paja" / yhteyshenkilö Ritva Norrgrann, Ritva.Norrgrann@ncc.fi, puh. 050 67 354 24.5. Oulu YIT Rakennus Oy / Etu-Lyötty (Veturi-kortteli) aluerakennustyömaa / yhteyshenkilö Tauno Kestilä, tauno.kestila@yit.fi, puh. 0400 476 256 24.5. Hämeenlinna YIT Rakennus oy / Sarionranta (aluekohde) / yhteyshenkilö Hannu Kuusela, hannu.kuusela@yit.fi, puh. 0400 481 252 25.5. Tuusula Lemminkäinen Infra Oy / murskaamo, asfalttitehdas ja asfalttityömaa / yhteyshenkilö Päivi Laine, Paivi.Laine@lemminkainen.fi puh.0400 450 993 Lisätietoja antavat Rakennusteollisuus RT:ssä: Risto Pesonen, puh. 050 517 3229, Airi Baczynski 050 561 4088 ja Tommi Ahlberg, 050 354 7114 Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi