Maalausalan työsuojelukilpailun voittoon FSP Finnish Steel Painting

Maalausala haluaa korostaa työsuojelun merkitystä omassa toiminnassaan. Tänä vuonna se järjesti ensimmäistä kertaa kilpailun, jossa palkitaan työsuojeluasiansa parhaiten hoitanut työmaa. Kilpailun voitti FSP Finnish Steel Painting Oy:n Helsingissä sijaitseva Talvipuutarhan pintakäsittelytöiden työmaa.

”Työsuojelutoimilla halutaan vaikuttaa positiivisesti työskentelyyn ja työympäristöön työmailla. Maalausalalla työsuojelu on vuosien aikana kehittynyt paljon, käytettävien tuotteiden kemialliset haitat ovat vähentyneet ja henkilökohtaiset suojavarusteet kehittyneet merkittävästi. Paljon voidaan kuitenkin vielä tehdä työntekijöiden terveyden, turvallisuuden ja henkisen viihtyvyyden parantamiseksi”, kertoo Pintaurakoitsijat ry:n toimitusjohtaja Juha Helmijoki.

Tuomaristo kiitti erityisesti voittajayrityksen korkeaa panostamista koko henkilöstöä koskevaan työsuojeluun, mikä ilmenee muun muassa laadukkaiden suojavarusteiden saatavuudella, laajalla työterveyshuollolla ja jatkuvalla TYKY-toiminnalla.

Kilpailun voittaneen  FSP Finnish Steel Painting Oy:n toimitusjohtaja Pentti Virtanen kokee, että kilpailuun osallistuminen on omiaan viemään työturvallisuutta parempaan suuntaan. ”Kilpailusta on yritykselle konkreettista hyötyä, kun ulkopuolinen kolmas osapuoli tekee auditointia jo tuo esille seikkoja, joille on itse tullut vähän sokeaksi”, hän painottaa.

Virtasen mukaan viime aikoina maalausalalla on tapahtunut paljon hyvää kehitystä työsuojeluasioissa. Myös asiakkaat vaikuttavat nykyään suoraan työturvallisuuteen. ”Asiakas voi edellyttää, että kaikki työkohteeseen tulevat työntekijät osallistuvat turvallisuuskoulutukseen, jossa käydään paikalliset riskitekijät läpi. Parhaimmillaan niihin liittyy tenttikin, jotta nähdään että opit menevät perille”, kehuu Pentti Virtanen alan hyviä käytäntöjä.

FSP Finnish Steel Painting Oy ilmoitti kilpailuun Helsingin Töölönlahdella sijaitsevan Talvipuutarhan pintakäsittelytyöt. Työmaalla käsiteltäviä teräspintoja on noin 4500 m² ja se työllistää kolmesta kahdeksaan  pintakäsittelijää noin puoleksi vuodeksi.

Kilpailuun osallistunut työmaa oli järjestykseltään hyvä ja mahdollisti lähtökohdiltaan turvallisen työskentelyn. Myös työyhteisön asenne työturvallisuuteen oli selvästi positiivinen.

Ensimmäinen maalausalan työsuojelukilpailu käytiin 1.9. - 31.12.2010 välisenä aikana Pintaurakoitsijat ry:n jäsenyritysten työmailla.

Lisätietoja:
Juha Helmijoki, Pintaurakoitsijat ry, p. 09 1299 500