Maatalouden tuotantorakennukset

Rakennuslehti julkaisi 3.2.2011 artikkelin maatalouden hallien turvallisuusongelmasta. Artikkeli herätti mielenkiintoa ja kuohuntaa muun muassa lehdistössä. Koska julkisuudessa esitettiin epäilyksiä artikkelin johtopäätöksien oikeellisuudesta ja arveltiin taustalla olevan betoniteollisuuden harjoittama mustamaalaus, selvitytti Betoniteollisuus Ry yhden, Heluna-nimisen Conexx-hallin rakenteiden lujuuden. Lähtötietona käytettiin kohteen rakennuslupa-asiakirjoja. Laskennan suoritti Suomen suurin rakennesuunnitteluyritys Finnmap Consulting Oy eurokoodin mukaisesti.

Vertaileva laskelma osoittaa, ettei kyseisen kohteen kehärakenne ole riittävän luja kestämään sille tulevia kuormia. Kehärakenne ei täytä Suomen rakennusmääräysten vaatimuksia. Hallin palonkestävyys herättää myös kysymyksiä.

Vastaavan tyyppisiä halleja on rakennettu Suomeen useille eri paikkakunnille. Betoniteollisuus ry esittää huolensa myös muiden vastaavien hallien turvallisuudesta.

Rakennuksen omistaja on rakennuslain mukaan velvollinen pitämään rakennuksensa sellaisessa kunnossa, että se täyttää mm. turvallisuuden edellyttämät vaatimukset. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, on rakennusvalvontaviranomaisella oikeus määrätä rakennuksen korjattavaksi tai tarvittaessa käyttökieltoon. Ennen korjauskehotusta rakennusvalvonta voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen rakennuksen turvallisuuden selvittämiseksi. Luonnollista olisi, että kohteiden suunnittelijat ja urakoitsijat toimivat omistajan tukena selvityksiä tehtäessä.

Yksittäisiä hallirakennuksia keskeisempi kysymys on, että koko maatalouden investointien rahoitus-, suunnittelu- ja toteutusketju saadaan kuntoon. Yhteiskunnan tuella tehtävän rakentamisen pitää olla niin hyvin ohjattua ja kontrolloitua, että rakentamisen keskeiset turvallisuuden ja terveellisyyden vaatimukset tulevat täytetyiksi. Ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön tulisi yhdessä ELY-keskuksien kanssa ohjeistaa valvontavastuu ja varmistaa valvonnan toimivuus. Avustuksien ja korkotukilainojen maksukelpoisuus pitää olla luotettavasti varmistettu.

Teoriassa rakentamisen valvonta lienee kunnossa. Maatalousrakennuksia sortuu ja palaa suhteettoman paljon verrattuna maatalousrakennuksien määrään koko suomalaisessa rakennuskannassa. Sortuneet maatalousrakennukset ovat olleet kevytrakenteisia puu- ja teräsrunkoisia halleja.

Betoniteollisuus ja betoniteollisuusyritykset haluavat olla mukana kehittämässä turvallista rakentamista, myös maatalouden piirissä.

Lisätietoja:  Olli Hämäläinen
 Betoniteollisuus ry
 Gsm: 050-1513

Betoniteollisuus ry:n jäseniksi ovat järjestäytyneet kaikki maamme merkittävät alan yritykset. Se on osa Rakennusteollisuus RT:tä, jonka toimialat ovat Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Lisätieotoa www.betoni.com