• Rakennusteollisuus RT ry/

Ministeri Häkämies energiatehokkaan korjausrakentamisen seminaarissa Kotkassa tänään: ”Suomalaisten erityisasemaa ei pidä hukata Venäjän markkinoilla”

Tänään Kotkassa alkanut kaksipäiväinen energiatehokkaan korjausrakentamisen kansainvälinen seminaari painottuu Venäjän rakennusmarkkinoihin ja sen valtaviin mahdollisuuksiin. Seminaarissa tänään  puhunut ministeri Jyri Häkämies korosti, että juuri rakentamisella on Venäjän kehitysnäkymissä iso rooli.

”Pikku hiljaa ollaan saavuttamassa taantumaa edeltävien aikojen taso Venäläisessä rakentamisessa. Elämme ison markkinan äärellä. Jo pelkästään Leningradin talousalueen väkiluku on kaksinkertainen Suomeen verrattuna, suomalaisen rakennusviennin kasvattaminen kohdistuukin pitkälti Pietarin kaupungin ympärille”, ministeri Häkämies totesi Kotkassa.

Venäjän tilastokeskuksen Rosstatin mukaan Suomen suorista investoinneista Venäjälle vähän yli puolet kohdistuu rakentamiseen. ”Mielenkiintoista on kuitenkin se, että suomalaisten rakennusyritysten kansainvälisistä toiminnoista euroissa mitattuna Venäjän osuus on vain 18 prosenttia”, Häkämies korosti. Ministeri vertasi tässä Suomea Ruotsiin, missä rakennusyritysten kansainvälisistä toiminnoista 25 prosenttia suuntautuu Venäjälle.

Ministeri Häkämies näkee Venäjällä paljon mahdollisuuksia myös suomalaiselle rakennustuoteteollisuudelle. Viime vuosina Venäjälle on perustettu suomalaisessa omistuksessa olevia tuoteteollisuuden yrityksiä. ”Rakentamisen volyymit ovat aina olleet Venäjällä valtavat. Ennen taantumaa sinne rakennettiin enemmän ostoskeskustilaa kuin mihinkään muuhun Euroopan maahan”, ministeri sanoi.

Lisää opetusta korjausrakentamiseen

Kiinteistö- ja rakennusklusterin kansainvälisessä seminaarissa Kotkassa käsiteltiin myös tekniikoita, joilla vanhoja kerrostaloja saadaan peruskorjattua olemassa olevaa rakennuskantaa hyödyntäen ja energiatehokkuutta parantaen. Korjaamistarpeet ovat suuria sekä Suomessa että Pietarissa.

Tätä ajatellen pitää korjausrakentamisen opetusta maamme oppilaitoksissa lisätä, totesi seminaarissa puhunut Rakennusteollisuus RT ry:n johtaja Tapio Kari. ”Nimenomaan korjausrakentamiseen osoitetun koulutuksen osuus ammatillisessa koulutuksessa on hyvin pieni, parhaimmillaankin se jää alle kymmeneen prosenttiin koko opintokokonaisuudesta. Lisäksi koulutuksen sisältö ja määrä vaihtelee eri oppilaitosten välillä”, hän totesi. Karin mukaan korjausrakentamisen laadun varmistamiseksi ja kehittämiseksi sen perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta tulee lisätä sekä edistää korjausrakentamisen innovaatioita erilaisilla kehitys- ja tutkimushankkeilla.

Seminaarissa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja naapurimaan tilanteesta. Esimerkiksi Pietarin kaupungin rakennuskomitean johtaja Igor Shikalov käsitteli esityksessään Pietarin kaupungin suunnitelmia asuntojen korjausrakentamisessa.

Lisätietoja energiatehokkaan korjausrakentamisen seminaarista Kotkasta antaa aluepäällikkö Raimo Hovi, puh. 050 380 7768 tai johtaja Tapio Kari, puh. 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja.
RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: