”Oman asunnon hankinta jo vuokralla asumista edullisempaa”

Lehdistötiedote 4.9.2009 vapaa julkaistavaksi

Ensiasunnon ostoa harkitsevan nuoren kannattaa nyt toimia ripeästi ja hyödyntää uuden ASP-järjestelmän edut. ”Tämä on väliaikainen, suhdanneluontoinen kädenojennus valtiolta ensiasunnon ostajalle, jossa tälle tarjotaan 3 000 euron palkkiota korkotuen ja muiden etujen lisäksi”, sanoo Rakennusteollisuus RT ry:n elinkeinopoliittinen johtaja Ensio Hakkarainen. Uusien ASP-säästäjien pitää olla nyt nopeita, sillä lopullinen asuntokauppa pitää tehdä vuoden 2011 loppuun mennessä. Hakkaraisen mukaan heinäkuussa voimaan tullut ASP-järjestelmän muutos tuo ensiasunnon ostajille niin paljon merkittäviä etuja, että voidaan jo hyvin sanoa oman asunnon hankkimisen tulevan vuokralla asumista edullisemmaksi. Hakkarainen vetoaa nyt nuoriin ensiasunnon hankkijoihin, että nämä tarttuisivat tilaisuuteen. ASP-tili avattava viimeistään tämän vuoden lopussa Palkkio maksetaan ASP-tilin avaaville uusille säästäjille, jotka tekevät asuntokaupat määräaikaan mennessä. ”Pankkien pitää valistaa nyt nuoria tästä hienosta uudesta mahdollisuudesta. Omalle ASP-tilille pitää tallentaa rahaa vähintään kahdeksana kalenterivuosineljänneksenä sovitun aikataulun mukaan. Sille maksetaan 1 prosentin korkoa, mutta kun asuntokaupat on tehty, saa talletukselle vielä 2 — 4 prosentin lisäkoron. Niin hyvää korkoa talletuksille on vaikea saada mistään muualta”, Hakkarainen perustelee. Tämä tarkoittaa, että hyötyäkseen kaikista eduista, uusien tallettajien pitää avata tili viimeistään tämän vuoden lopussa. Kun ASP-säästäjä nostaa lopullisen asuntolainansa, on pankin myönnettävä laina edullisemmalla korolla kuin ensiasuntolainat yleensä. Lainan on tämän jälkeenkin nostajalleen turvallinen, valtio maksaa sille korkotukea jos lainan korko kiipeää yli 3,8 prosentin. ASP-lainan määrä riippuu siitä, mistä asunnon hankkii. Pääkaupunkiseudun kunnissa se on korkeampi kuin muissa kunnissa, missä lainaa voi saada 100 000 euroa. Laina-aika voi olla enintään 25 vuotta. ASP-säästäjällä on myös mahdollisuus saada lainalleen valtion takaus. ”3 000 euron palkkio, markkinoiden edullisin korko ja turvaa tuova korkotuki ovat sellainen yhdistelmä, mitä ei tämän jälkeen tulla näkemään. Nuorten ja muiden ensiasuntoa harkitsevien kannattaakin nyt pikaisesti perehtyä uuden ASP-järjestelmän etuihin”, kehottaa Rakennusteollisuus RT:n Ensio Hakkarainen. Lisätietoja: Ensio Hakkarainen, puh 050 516 9854 Tietoa uudesta ASP-järjestelmästä saa osoitteista: www.valtiokonttori fi, www.ymparisto.fi Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi