Per Fjäder Kiviainespäivillä: ”Infra-alan työturvallisuus uudelle tasolle”

Tampereella tänään avatuilla Kiviainespäivillä puhunut Infra ry:n puheenjohtaja Per Fjäder vaatii rakennusalalta rajua panostusta työturvallisuusasioihin.

- Aivan liikaa sattuu työtapaturmia. Viime vuosi oli alalle synkkä. Infra-alan on otettava työturvallisuusasioissa selkeä ja johdonmukainen edelläkävijän rooli, Fjäder sanoi. - Turvallisuuskäytännöt on nostettava sellaiselle tasolle, ettei turhia onnettomuuksia tapahdu. Suomi jää rakennusalalla jälkeen länsieurooppalaisesta turvallisuustasosta. Se on kansallinen häpeä. Vuoden 2010 alusta Infra ry:n puheenjohtajana aloittanut Fjäder nosti esille toisenkin rakennusalaa vaivaavan aran kohdan: harmaan talouden. - Rikolliset toimijat on saatava pois alalta häiritsemästä rehellisten yrittäjien toimintaa. Harmaan talouden vaikutukset alan vastuullisille infra-alan yrittäjille ja koko yhteiskunnalle ovat turmiolliset. Jo tarjousvaiheessa on tilaajan etenkin pääurakassa voitava vaatia käytettävien aliurakoitsijoiden ja konepalveluyritysten nimeämistä, Fjäder mainitsi. Meneillään olevista rakennusalan työmarkkinaneuvotteluista Fjäder toivoi yrittäjiä ymmärtäviä ratkaisuja. - Olisi löydettävä tuottavuuden kasvua tukeva työmarkkinaratkaisu. Alaa painavat jo nyt taantuman lisäksi edellisessä työmarkkinaratkaisussa painolastina olevat palkankorotukset. Kiviainespäivät jatkuvat Tampereella vielä perjantain 22.1. Infra ry on maa- ja vesirakennus- sekä asfalttialan yrittäjien ja yritysten etujärjestö, joka hoitaa sekä elinkeino- että työmarkkina-asioita. Jäsenet toteuttavat 80 prosenttia Suomen maa- ja vesirakennusalan uudistuotannosta. Infra ry on osa Rakennusteollisuus RT-liittoyhteisöä, jonka toimialat ovat Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Lisätietoja: Infra ry:n puheenjohtaja, Fjäder-Goupin toimitusjohtaja Per Fjäder, 0400 222 781.