Raimo Sailas: Peruskorjaus korostuu jatkossa infrarakentamisessa

Lumien sulaminen nostaa Suomen tiestön kunnon puheenaiheeksi. Nykykunnon säilyttäminen edellyttäisi päällystettyjen teiden ylläpidon rahoituksen voimakasta nostamista. Nykyisellä rahoitustasolla ylempiasteisimman tieverkon kunto pystytään säilyttämään, mutta muun tieverkon kunto romahtaa. Liikenneviraston tieosastokin myöntää päällysteiden kunnon heikentyneen vuoden 2009 aikana.

Valtiosihteeri Raimo Sailas valtiovarainministeriöstä kertoo Infra ry:n nettivideohaastattelussa tilanteen olevan haastava. - Infra-alan rahoitusnäkymät riippuvat siitä, mitkä ovat valtion ja kuntien talouksien rahoitusnäkymät ja ne ovat tietysti nyt kansallisen kriisin ja ikääntymisen myötä huomattavan heikon näköiset. Se ei voi olla vaikuttamatta myös infrarakentamiseen. Alan etujärjestön Infra ry:n arvioiden mukaan infrarakentamisen volyymi tippuu tänä vuonna muutamalla prosentilla viime vuoteen verrattuna. - Jatkossa varmaan peruskorjausasiat ja älyliikenteen kehittäminen korostuvat: miten vähällä saadaan aikaan enemmän, Sailas sanoo. Väylärakentamisen määrärahojen budjetointimenettely on puhuttanut jo vuosia. - Tätähän on pohdittu pitkään ja hartaasti. mutta näyttää siltä, että mitään viisastenkiveä ei ole löytymässä. Uskoisin, että nykyjärjestelmin jatketaan. Se pitää sisällään sen, että public-private –tyyppisiä hankkeita tullaan jatkossakin varmaan tekemään, toteaa Sailas. Infra ry:n näkemyksen mukaan päällystetyn tieverkoston ylläpidon reaalirahoitusta tulee lisätä 15 prosenttia vuosittain nykyisestä 150 miljoonasta eurosta vaalikauden aikana tiestön liikenneturvallisuuden turvaamiseksi ja tiestön kunnon heikkenemisen pysäyttämiseksi erityisesti alemmalla päällystetyllä tieverkolla. Infrarakentamisessa yleisenä ongelmana on, että investointeja ei tehdä hyvinä aikoina talouden ylikuumenemisen pelossa eikä huonoinakaan aikoina, koska silloin rahaa tarvitaan muualla. Korjausvelka kaatuu tulevien sukupolvien maksettavaksi. Infra ry:n nettivideossa haastateltiin Raimo Sailaksen lisäksi muun muassa Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtajaa Tarmo Pipattia, Liikenneviraston investointijohtajaa Kari Ruohosta ja Autoliiton toimitusjohtajaa Pasi Niemistä. Haastattelu on nähtävissä osoitteessa www.infrary.fi Infra ry on maa- ja vesirakennus- sekä asfalttialan yrittäjien ja yritysten etujärjestö, joka hoitaa sekä elinkeino- että työmarkkina-asioita. Jäsenet toteuttavat 80 prosenttia Suomen maa- ja vesirakennusalan uudistuotannosta. Infra ry on osa Rakennusteollisuus RT-liittoyhteisöä, jonka toimialat ovat Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Lisätietoja: Kehittämisjohtaja Heikki Jämsä, Infra ry, 050 587 2911