Rakennusalalla kesätöitä lomautuksista huolimatta

Lehdistötiedote 1.4.2009 vapaa julkaistavaksi

Irtisanomisista ja lomautuksista huolimatta rakennusala palkkaa tänäkin kesänä nuoria sekä työntekijä- että toimihenkilötehtäviin. Alan työmarkkinajärjestöt ovat päässeet keskenään sopuun siitä, että lomautukset tai irtisanomiset eivät saa olla este harjoittelijoiden, opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden palkkaamiselle työmaille ja tuotantolaitoksiin.

Rakennusalalta siirtyy eläkkeelle lähivuosina suuri määrä työntekijöitä. ”Jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että nuoret tulevaisuuden osaajat perehtyvät alaan harjoittelun kautta”, sanoo Rakennusteollisuus RT ry:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari. Rakennusalan työntekijöistä peräti 45 prosenttia jää eläkkeelle vuoteen 2020 mennessä.

”Rakennusliitto haluaa omalta osaltaan varmistaa rakennusalan ammatikseen valinneiden nuorten työllistymisen myös näinä vaikeina aikoina. Toivomme, että luottamus alaan säilyy, ja rakennukset nousevat meillä jatkossakin kotimaisin voimin”, sanoo Rakennusliiton II puheenjohtaja Kyösti Suokas.

Rakennusteollisuus RT ja Rakennusliitto ovat sopineet, että yrityksissä työnantaja ja luottamusmiehet käyvät yhdessä läpi koulutus- ja harjoittelupaikat, eivätkä ne saa vaikuttaa muun henkilöstön työsuhteisiin.

Yritykset voivat palkata toisen asteen opiskelijoita eli ammattikoululaisia kesän ajaksi. Ammattikoulusta valmistuville on luvassa töitä syyskuun loppuun saakka. Ohjetta sovelletaan kaikilla Rakennusteollisuus RT:n ja Rakennusliiton välisillä työehtosopimusaloilla.

Ammattikorkeakoulujen ja korkea-asteen opiskelijoiden työharjoittelusta työntekijätehtävissä sovitaan erikseen luottamusmiehen ja työnantajan edustajan kesken.

Jo aiemmin Rakennusteollisuus RT ja Toimihenkilöunioni TU sopivat vastavalmistuneiden työmahdollisuudesta ja opiskelijoiden kesäharjoittelusta rakennusliikkeiden ja tuoteteollisuuden toimihenkilötehtävissä sellaisissa yrityksissä, joissa toimihenkilöitä on irtisanottuina tai lomautettuina. Koko ala on nyt panostanut siihen, että kesäharjoittelijat ja vastavalmistuneet pääsevät perehtymään rakennusalaan.

- Työnantaja- ja työntekijäpuoli pitävät erittäin tärkeänä, että nuoret pääsevät kiinni työelämään riittävän ajoissa. Uskon yritysten nyt jatkavan aktiivisesti kesärekrytointejaan, jotka ovat edenneet toistaiseksi hitaasti, Rakennusteollisuus RT ry:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari sanoo.

Rakennusalalta eläkkeelle lähivuosina paljon työntekijöitä

Tekniikan aloista erityisesti rakennusala tarvitsee lähivuosina paljon uusia työntekijöitä, kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle. Rakennusala työllistää hyvin, talonrakentaminen, tuoteteollisuus ja infra-ala työllistävät lähes 300 000 henkilöä. Pelkästään rakentamisesta aukeaa jo nyt vuosittain 5 000 työpaikkaa eläköitymisen vuoksi.

Lisätietoja Rakennusteollisuus RT ry, johtaja Tapio Kari, puh (09) 1299 213, 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuote-teollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi