Rakennusalan palkkaneuvotteluissa ei päästy tammikuussa tulokseen

Rakennusalojen palkkaneuvotteluissa ei saavutettu tammikuun loppuun mennessä yksimielisyyttä tämän vuoden palkankorotuksista. Tämän vuoksi työehtosopimusten voimassaolo päättyy automaattisesti helmikuun 2011 lopussa. Neuvottelut uusista työehtosopimusten ehdoista käynnistyvät 7. helmikuuta.

”Rakennusteollisuuden ja Rakennusliiton näkemykset poikkeavat niin paljon toisistaan, ettei meillä ollut tässä vaiheessa aineksia neuvotteluiden jatkamiseen saati palkkasopimuksen syntymiseen”, toteaa työnantajia edustavan Rakennusteollisuus RT ry:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari.

Alun perin kaksivuotiseksi tarkoitetut työehtosopimukset vahvistettiin vuoden 2010 keväällä ja niiden oli tarkoitus olla voimassa 29.2.2012 saakka. Vuoden 2011 palkankorotukset jätettiin kuitenkin sovittavaksi tammikuun aikana.

Rakennusliitto ja Rakennusteollisuus RT:n toimialaliitot solmivat kaikkiaan kahdeksan yleissitovaa työehtosopimusta. Sopimukset tehdään talonrakennukseen, rakennustuoteteollisuuteen, maa- ja vesirakennukseen, maalaukseen, lvi-toimialalle, asfalttialalle, vedeneristysalalle ja lattianpäällystysalalle.

Työnantajia edustavan Rakennusteollisuus RT ry:n noin 2 500 jäsenyritystä työllistää noin 55 000 henkilöä.

Lisätietoja:

Työmarkkinajohtaja Tapio Kari, Rakennusteollisuus RT, puh. 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan yritysten elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.

Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus