Rakennusalan työturvallisuutta halutaan parantaa Oulun läänin alueella

LEHDISTÖTIEDOTE 20.1.2009 vapaa julkaistavaksi

Rakennusala on jo pitkään tehnyt töitä työturvallisuuden eteen ja monissa yrityksissä tapaturmien määrä onkin saatu laskuun. Silti nähtävissä on huolestuttavia merkkejä myös toisenlaisesta kehityksestä.

Oulun läänin alueella rakennustyömaiden työturvallisuutta parannetaan tänä vuonna yhteisen työturvallisuuskilpailun avulla. Kilpailun avajaisseminaari järjestettiin Oulussa 20. päivä tammikuuta.

– Rakennusalan työturvallisuuskehitys on ollut viime vuosina erittäin huolestuttava. Työtapaturmien kokonaismäärä on noussut. Myös tapaturmien määrä suhteutettuna tehdyn työn määrään on valitettavasti jonkin verran noussut, toteaa kilpailun avausseminaarissa puhunut Pohjois-Suomen työsuojelupiirin piiripäällikkö Pentti Pekkala.

Pekkalan löytää jotain myönteistäkin, sillä erityisesti suuret valtakunnallisesti toimivat rakennusalan yritykset ovat pystyneet viime vuosina parantamaan omaa työturvallisuustasoaan. Eniten ongelmia on pienten ja keskisuurten yritysten työmailla.

– Nolla tapaturmaa -tavoite on rakennustyömailla aivan mahdollista. Esimerkiksi Skanskan Lapin läänin alueen työmailla ei sattunut viime vuonna yhtään poissaoloon johtanutta työtapaturmaa, iloitsee avajaisissa puhunut Skanska Talonrakennus Oy:n aluejohtaja Sakari Jämsä.

Tällä hetkellä Skanska Talonrakennus Oy on yksi Pohjois-Suomen työturvallisuudeltaan paras rakennusalan yritys. Se mm. voitti edellisen Oulun läänin rakennusalan työturvallisuuskilpailun.

Jämsän mielestä työturvallisuudessa saavutetaan tuloksia vain jämäkällä ja määrätietoisella otteella.
Ihmisistä on myös aidosti välitettävä.

– Työturvallisuustoiminnan on oltava jatkuvaa parannusten tekoa. Siinä tarvitaan sekä porkkanaa että keppiä. Itse uskon, että porkkanan tarjoaminen on tehokkaampi keino vaikuttaa. Mutta havaittuihin ongelmiin on kuitenkin puututtava tiukastikin, Jämsä korostaa.

Skanskan työmailla työturvallisuudesta huolehtiminen on nykyisin esimiesten tärkeimpiä tehtäviä, ykkösasia. Työturvallisuusasioiden hoidon taso vaikuttaa myös esimiesten palkan suuruuteen.

Pohjois-Suomen työtapaturmakehitys rakennustyömailla on seurannut kutakuinkin koko maan kehitystä. – Rakennustyömailla sattuneiden työtapaturmien kokonaismäärä on noussut tasaisesti viimeisten viiden vuoden aikana, vaikka eräät alan suuret yritykset ovat saaneet sekä työtapaturmien määrän että niiden taajuuden vähenemään, arvioi valtakunnallisen rakennusalan työturvallisuusprojektin RaTuKen koordinaattori Anssi Koskenvesa Oulussa.
Rakennusalan työtapaturmien taajuus oli vuonna 2000 noin 78 työpaikkatapaturmaa miljoonaa työtuntia kohden. Vuonna 2007 taajuus oli ennakkoarvion mukaan noin 83.

Rakennuksilla on viime aikoina kuollut kymmenkunta työntekijää vuodessa.

Koskenvesa mukaan rakennusalan yrityksillä, työmarkkinajärjestöillä ja viranomaisilla on nyt yhteinen tahtoa parantaa työturvallisuutta. Tämän tulisi heijastua myös kaikille työmaille.

– Nyt tarvitaan uudenlaista turvallisuuskulttuuria ja tapaa toimia ilman riskinottoa. Tavoitteena pitää olla nolla tapaturmaa kaikille työmaille. Kaikki tapaturmat ovat torjuttavissa. Tästä meillä on parhaiden rakennusalan yritysten parhailta työmailta jo paljon hyvää näyttöä, Koskenvesa toteaa.

– Yhteiset työturvallisuuskilpailut ovat edelleen hyvä tapa viedä turvallisuusasioita eteenpäin. Haluamme nyt kaikille työmaille asennemuutosta ja parempaa turvallisuuskulttuuria, Talonrakennusteollisuus ry:n aluepäällikkö Ensio Pynninen painotti puheessaan.

– Parhaissa yrityksissä sattuu enää alle 20 yli yhden päivän poissaoloon johtanutta työpaikkatapaturmaa miljoonaa tehtyä työtuntia kohden. Huonoimmissa poissaoloon johtaneita työpaikkatapaturmia sattuu lähes 200 miljoonaa työtuntia kohden, Pynninen kertoo.

Pynnisen mukaan erityisesti suurten valtakunnallisten rakennusliikkeiden työmailla on Pohjois-Suomessa tapahtunut työturvallisuudessa viime vuosina selvää parantumista.

– Eniten parannettavaa on alueellamme toimivilla pienillä ja keskisuurilla rakennusalan yrityksillä. Useilla niistä on tällä hetkellä luvattoman heikko työturvallisuuskulttuuri työmaillaan. Asenteiden pitäisi muuttua.

– Euro on paras konsultti. Turvallinen rakentaminen on yleensä myös tuottavampaa ja laadukkaampaa kuin sellainen, missä tapahtuu paljon työtapaturmia. Rakennuttajien pitäisi vaatia jo tarjousvaiheessa, että työturvallisuusasiat otetaan kunnolla huomioon.

Vuonna 2009 kilpailuteemana on "Suojavälineiden oikea käyttö". Kilpailujen yhteydessä eri puolilla maata järjestettävissä teematilaisuuksissa yrityksen ja työmaiden henkilöstöä koulutetaan turvalliseen työskentelyyn ja muistutetaan työssä esiintyvistä vaaroista sekä opastetaan käyttämään asianmukaisia suojavälineitä.
Rakennusliiton suuraluepäällikkö Juha Kauppinsen mukaan suurimmat työturvallisuushaasteet Oulun ja Lapin läänien alueella löytyvät pienistä ja keskisuurista rakennusalan yrityksistä.

– Työnantajilta kaipaan nyt selvästi aikaisempaa vastuullisuutta ja tahtoa työturvallisuusasioiden hoitoon. Työmailla tulisi kaikilla olla toimiva organisaatio, joka osaa ja ymmärtää hoitaa asiat niin, että tapaturmia ei pääse sattumaan. Vastaavat mestarit ovat avainasemassa. Työntekijöiden tulee myös tehdä työnsä turvallisesti ja ilman riskinottoa, Vastuu itsestä ja muista on ensiarvoisen tärkeää, suuraluepäällikkö Kauppinen vaatii.

Työturvallisuuskilpailut ovat yksi keino, jolla työturvallisuusasioita voidaan edistää, mutta ne eivät yksin riitä.

Lisätietoa:

Piiripäällikkö Pentti Pekkala