• Rakennusteollisuus RT ry/

Rakennusalan voimakkaasti työllistävä vaikutus hyödynnettävä elvytyksessä - rakentamisen panoksista palautuu yhteiskunnan käyttöön 40 prosenttia

Lehdistötiedote 13.1.2009 vapaa julkaistavaksi klo 14

Valtiovallan päättäessä talouden elvytystoimenpiteistä on tärkeätä huomioida rakennustoiminnan tehokas työllistävä vaikutus, etenkin nyt kun rahoituskriisin vakavimmat häiriöt ovat iskeneet rakennusalaan. Yleinen talouden epävarmuus on kesälomien jälkeen vaikuttanut erittäin voimakkaasti asuntokauppaan ja estänyt alkavan asuntotuotannon. Muun talonrakentamisen taas uhkaa pysäyttää yritysrahoituksen toimimattomuus.

"Sekä uudis- että korjausrakentamisessa niihin sijoitettu miljoona euroa työllistää 17 henkilöä koko rakentamisen ketjussa. Niinpä 1 000 asunnon rakentaminen työllistää noin 3 500 henkilöä. Korjausrakentamisen 10 prosentin määräaikainen avustus, joka maksaisi valtiolle 120 miljoonaa euroa, työllistäisi vipuvaikutuksineen lähes 20 000 työntekijää. Näitä tehokkaampia työllisyyden torjuntakeinoja ei valtiovallallamme ole käytettävissä. Lisäksi on muistettava, että asuntojen jatkuva suuri tarve ja korjausrakentamisvelka puoltavat yhteiskunnan panostuksia molemmille sektoreille", totesi Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatti ARA-päivien puheenvuorossaan Lahdessa.

Rakentamisen aloitusten hiljentyminen uhkaa jättää lopputalvella ja keväällä 30 000 rakentajaa lyhyeksi tai pitemmäksi ajaksi ilman työtä. Ammattilaisten työttömänä pitäminen ei voi olla yhteiskunnan edun mukaista, kun samanaikaisesti rakentamisen tarve on sekä toimivan liikenneverkoston kehittämiseksi että asuntopulan kaventamiseksi suuri.

"Valtiovallan päätösten tulee tulla nopeasti ja olla voimakkaita, jotta talouden elvytysvaikutus ehtii auttamaan tilannetta. Parin vuoden hiljaiselo rakentamisessa olisi mieletöntä resurssien tuhlausta. Päättäjien on myös muistettava, että rakentamispanoksista palautuu erilaisina veroina ja veronluonteisina maksuina yhteiskunnan käyttöön 40 prosenttia", muistuttaa Tarmo Pipatti.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 050 506 5021

liiteenä:

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi