Rakennusliitto pyrkii vauhdittamaan ylisuuria rahavaatimuksiaan

Rakennusliitto on antanut lakkovaroituksen vauhdituslakosta, joka pidetään 4.3.2011 kello 12–16 Rovaniemen kaupungin alueella. Lakolla Rakennusliitto pyrkii luomaan painetta 3,5 prosentin palkkavaatimuksilleen.

Rakennusteollisuus RT on neuvotteluissa tarjonnut 1,6 prosentin tasoista palkankorotusta maaliskuun alusta lukien. RT:n palkankorotustarjous johtaisi yli yhden prosentin ostovoiman kasvuun.

”Rakennusliitto esittää, että ostovoima olisi turvattu vain inflaation ylittävillä palkankorotusratkaisuilla. Se haluaa jääräpäisesti toistaa takavuosina tekemänsä virheet. Esimerkiksi vuonna 2009 rakennusalan palkankorotus oli yli 6 prosenttia ja inflaatio samaan aikaan nollassa”, RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari muistuttaa. ”Silloin ylisuuret palkankorotukset olivat osasyynä alalla tapahtuneisiin lomautuksiin ja irtisanomisiin. Ne aiheuttivat myös rakenteellisia muutoksia, kun yritykset korvasivat omia työntekijöitään alihankkijoilla.”

Rakennusliitto antoi jo viime maanantaina varoituksen 10.3. alkavasta koko maan käsittävästä lakosta.

Lisätietoja:

Työmarkkinajohtaja Tapio Kari, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan yritysten elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.

Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi