Rakennusteollisuuden Pipatti toivoo Arkadianmäelle väyläviisautta

– 15 miljardin kansallisomaisuutemme infrarakenteissa alkaa olla niin heikossa kunnossa, että se haittaa jo talouselämälle tärkeiden kuljetusten hoitamista nopeasti ja täsmällisesti, arvioi Rakennusteollisuus RT:n Tarmo Pipatti.

Säästösyistä tehdyt liian ohuet päällysteet rispautuvat raskaan liikenteen alla muutamassa vuodessa.

Väylästö – tiet, rautatiet ja vesiväylät – vastaa Suomen ”peruselintoiminnoista”. Jos päävaltimot kalkkeutuvat, myös hiussuonisto kärsii.

– Ei auta vaikka vahva sydän eli talouselämä tuottaisi kuinka tehokkaasti tavaroita ja palveluita, ellei niitä saada tehokkaasti kuljetettua eteenpäin, toimitusjohtaja havainnollistaa.

Vaikka valtion budjetti on niukkuuden jakamista, Pipatin mukaan noin 50 miljardin euron budjetissa on mahdollista varata riittävästi määrärahoja perusväylästön kuntoonlaittoon. Menossa olevat väylähankkeet on vietävä loppuun ja uusia väyliä rakennettava harkiten.

Uusien väylien rakentamiseen on etsittävä uusia tehokkaita rahoitusmalleja. Yksi apu olisi kehitteillä oleva valtio-omisteinen Infra Oy, joka välittäisi halpakorkoista lainaa hankkeisiin, toteuttipa ne sitten valtio itse tai yksityiset yrittäjät.

– Olisi erittäin tärkeää, että huhtikuussa 2011 Arkadianmäelle valittaisiin sellaisia kansanedustajia, jotka ottavat asiakseen pistää Suomen tiestön ja muut väylät siihen kuntoon, mitä nykyaikainen logistiikka edellyttää. Hyvin toimiva tiestö on maan talouselämän tukijalka ja takaa myös kansalaisten turvallisen liikkumisen niin taajamissa kuin maaseudulla.

Pipatti pahoittelee, että parlamentaarikkojen päätösvalta rajoittuu rahanjaossa pääosin noin viikon kestäviin hallitusneuvotteluihin eduskuntavaalien jälkeen.

– Sen jälkeen Säätytalolla tehdyt päätökset siirtyvät kehysbudjetteihin, ja niissä eduskunnan liikkumavara on aika pieni, Pipatti kuittaa poliittisen realismin.

LISÄTIETOJA:

Toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 09 129 9200, sähköposti: tarmo.pipatti@rakennusteollisuus.fi

Pipatin haastatteluun kokonaisuudessaan voi tutustua osoitteessa www.rakennusmedia.fi.

Infra ry on maa- ja vesirakennusalan sekä asfalttialan yritysten etujärjestö. Infra-alaan kuuluvat väylärakentaminen, verkostorakentaminen, maa-, vesi- ja kalliorakentaminen sekä erilaisten infrarakenteiden ylläpito ja kunnossapito. Ala työllistää noin 45 000 ihmistä. Suomen infrarakenteiden arvo on arviolta 60 mrd € – noin 10 % maamme kansallisvarallisuudesta.