Rakennusteollisuus huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä - Viranomaisresursseja lisättävä harmaan talouden torjunnan tehostamiseksi

Asiasta järjestetään tiedotustilaisuus tänään klo 13.00 Rakentaja-talossa, Unioninkatu 14, Helsinki, 7. kerros.
Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatti ja puhujina ovat:
- RT:n hallituksen puheenjohtaja Timo U. Korhonen
- RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari
- Aspida Oy:n toimitusjohtaja Lars Albäck
- Uudenmaan työsuojelupiirin piiripäällikkö Kaarina Myyri-Partanen.

Tervetuloa mukaan!

Lehdistötiedote 17.4.2009 vapaa julkaistavaksi klo 13.00

Harmaan talouden suomalaiselle yhteiskunnalle aiheuttamat taloudelliset menetykset ovat erittäin merkittäviä. Yksinomaan rakennusalalla arvioidaan vahinkojen olevan vuosittain 400 – 500 miljoonaa euroa. Yritysten ja viranomaisten yhteisin toimenpitein on harmaata taloutta vastaan taisteltu vuosi-kausia. Tämän työn tärkeys korostuu taloudellisissa laskusuhdanteissa, jolloin talousrikollisuus lisääntyy ja rehellisten yritysten asema ja terve kilpailu vaikeutuvat.

”Rakennusala on erittäin huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä nyt matalasuhdanteessa. Valtiovallan on kannettava vastuunsa sen torjunnassa sen sijaan, että syyllistetään rakennusalan toimijoita. Tilaajavastuulaki ja sitä tukeva yrityssektorin kehittämä Luotettava kumppani –ohjelma on hyvä lisä keinovalikoimaan, mutta se yksin ei riitä”, toteaa Rakennusteollisuus RT ry:n puheenjohtaja, NCC Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Timo U. Korhonen.

”Rakennusteollisuus näkee tärkeänä harmaan talouden torjuntakeinona viranomaisresurssien nopean kasvattamisen. Myös viranomaisten välistä tietojen välitystä on tehostettava ja reaaliaikaista valvontaa lisättävä. Paljon mainostettu Käännetty ALV -menettely ei ratkaise harmaan talouden ongelmaa”, Korhonen painottaa.

Tilaajavastuulaki toimivaksi

Taloudellisen matalasuhdanteen aikana lisääntyvät harmaan talouden toimijat osaavat kiertää verovastuut ja tilaajan selvitysvelvollisuuteen liittyvät velvollisuudet kertakäyttöyritysten avulla. Tätä ei ole pystynyt estämään tilaajavastuulakikaan, joka astui voimaan 1.1.2007. Se edellyttää tilaajaa selvittämään alihankkijoittensa lakisääteisten velvoitteiden noudattamisen. Verotusongelmien lisäksi harmaan talouden lisääntymiseen liittyy myös sosiaalivakuuttamiseen ja työturvallisuuteen liittyviä laiminlyöntejä.

”Valvovat viranomaiset, poliisi, syyttäjät ja tuomioistuimet ovat pahoin tukkeutuneet talousrikosten aiheuttamasta työtaakasta. Huolestuttavaa on, että pimeän työn tekijä itse jää lähes poikkeuksetta rankaisematta. Resurssien lisäämisellä voidaan nopeasti pienentää ongelmaa ja vähentämällä yh-teiskunnalle aiheutuvia vahinkoja saadaan lisäresurssien aiheuttamat kulut peitettyä. Eri viranomaisten yhteistyössä suorittamat, oikein kohdennetut ja oikea-aikaiset valvontaiskut ovat tehokkainta torjuntaa. Jotta asiansa hoitavia yrityksiä voidaan kannustaa toimimaan oikein, myös tilaajavastuulain tietoja on saatava viranomaisilta paremmin. Koska julkista rekisteriä tilaajavastuutietojen saamiseksi ei ole, on ala kehittänyt omia menetelmiään tilaajavastuulain tietojen saamiseksi, näitä ovat esim. Tilaajavastuu.fi:n ja Rakentamisen Laatu ry:n palvelut,” kertoo RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari.

Luotettava kumppani -ohjelma

Tilaajavastuulain toteutumista tukeva Tilaajavastuu.fi -palvelu on kehittymässä voimakkaasti. Luotettava kumppani! -ohjelman raportit ovat kaikille tilaajavastuu.fi :n käyttäjille maksutta ladattavissa suoraan palvelusta. ”Raportit ovat maksuttomia sekä niitä antaville yrityksille että tietojen tilaajille. Ohjelmaan mukaanpääsy tapahtuu antamalla valtakirja yrityksen tietojen saamiseksi palveluun ja 60 euron plus ALV:in vuosimaksulla”, kertoo Aspida Oy:n toimitusjohtaja Lars Albäck.

Lisätietoja antavat:
RT:n puheenjohtaja Timo U. Korhonen, puh 050 673 80
RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari, puh 0500 300 990
Aspida Oy:n toimitusjohtaja Lars Albäck, puh 040 503 3672

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi